  • 1. Data: 2004-11-23 20:50:03
    Temat: rozliczenie płatności leasingowych pomoc potrzebna
    Od: Karmakoma <k...@g...pl>

    Witam,

    niestety nie ma chyba grupy związanej z rachunkowością, więc zapytam tutaj.

    Otóż mój problem dotyczy rozliczenia płatności leasingowych. jestem tu
    nowicjuszem i nie mam pojęcia jak to dobrze wyliczyć i rozliczyć. bardzo
    proszę o pomoc, bo sama nie dam rady :(((

    wygląda to tak:
    leasing operacyjny.
    wartość inwestycji: maszyna X 580 tys. zł netto
    36 rat miesięcznych 2,215% w wys. 13,4 tys. zł netto
    opłata inicjacyjna 25% 145 tys. zł netto
    wartość końcowa 5,5% w wys. 31,9 tys. zł netto.

    Nie wiem, jak to rozłożyć na lata.
    Inwestycja ma zacząć się w marcu 2005, a zakończyć w 2008.

    Wiem, że opłatę inicjacyjną umieszcza sie w rozliczeniach miedzyokresowych
    kosztów i co roku odpowiednią ratę umieszcza się w kosztach operacyjnych
    (nie wiem, która pozycja dokładnie w rach. wyników).

    A jak rozlicza sie raty leasingowe? I odsetki od leasingu? Jak w ogóle
    obliczyć odsetki od leasingu? jest to dla mnie istotne, by to rozdzielić,
    bo firma chce ubiegać sie o dotację z UE, a fundusze zwracają tylko za same
    raty kapitałowe...

    Czy wartość końcowa oznacza wartość, z jaką wprowadza się po zakończeniu
    leasingu tę maszynę do ewidencji środków trwałych?

    Bardzo proszę o pomoc, bo czuję, że w tym temacie jestem naprawdę
    "zielona", a przeczytanie podręcznika rachunkowości jakoś mi nie pomogło
    (te przykłady są tam za proste i nie znalazłam niczego podobnego).

    Pozdrawiam,

    K.

  • 2. Data: 2004-11-24 13:14:17
    Od: "JoannaJ" <m...@w...pl>

    HEJ,

    WEDŁUG WIEDZY, KTÓRĄ POSIADAM, TO OPŁATA INICJACYJNA NIE WCHODZI DO
    ROZLICZEŃ MIĘDZYOKRESOWYCH, TYLKO BEZPOŚREDNIO W KOSZTY - DOSTAJESZ OD
    LEASINGODAWCY FAKTURĘ ZA OPŁATĘ WSTĘPNĄ DO UMOWY LEASINGU NUMER TAKI A TAKI.

    COMIESIĘCZNĄ RATĘ LEASINGOWĄ UMIESZCZASZ W KOSZTACH W MIESIĄCU, KTÓREGO ONA
    DOTYCZY (CHODZI O TO, ŻE JEŚLI W LIPCU DOSTANIESZ FAKTURĘ Z RATĄ ZA
    SIERPIEŃ, TO UJMUJESZ JĄ W KOSZTACH W SIERPNIU A NIE W LIPCU).

    PRZY ZAKOŃCZENIU UMOWY DOSTANIESZ FAKTURĘ NA KWOTĘ WYKUPU, NA PODSTAWIE
    KTÓREJ ZAKWALIFIKUJESZ MASZYNĘ DO ŚRODKÓW TRWAŁYCH I ZACZNIESZ AMORTYZOWAĆ.
    TĘ KWOTĘ TRAKTUJESZ JAKO PODSTAWĘ AMOIRTYZACJI.

    ODNOŚNIE ODSETEK, TO NIE UMIEM CI ODPOWIEDZIEĆ, ALE JEŻELI ZWRÓCISZ SIĘ DO
    FIRMY LEASINGOWEJ TO POWINNI CI PRZEKAZAĆ TAKĄ INFORMACJĘ. ALE W KOSZTY
    WKŁADASZ CAŁĄ WARTOŚĆ NETTO RATY LEASINGOWEJ, BO TO JEST TWÓJ KOSZT.

    AHA, ZASTANÓWCIE SIĘ, CZY NIE WARTO BY BYŁO KWOTĘ WYKUPU PŁACIĆ NIE
    JEDNORAZOWO, TYLKO CO MIESIĄC - WTEDY TWORZYSZ SOBIE KONTO "KAUCJE
    GWARANCYJNE", JAKO SUBKONTO FIRMĘ LEASINGOWĄ, A JAKO SUB-SUBKONTO KONKRETNĄ
    UMOWĘ LEASINGOWĄ - WTEDY NIE POGUBISZ SIĘ JEŚLI MIAŁABYŚ W PRZYSZŁOŚCIE MIEĆ
    KOLEJNE LEASINGI - WTEDY GDYBYŚ CHCIAŁA SKONTROLOWAĆ LEASINGODAWCĘ CZY SUMA
    WPŁACONYCH DOTYCHCZAS KAUCJI GWARANCYJNYCH JEST RÓWNA KWOCIE WYKUPU TO
    ZGINIESZ JAK CIOTKA W CZECHACH... AHA... PŁACILIBYŚCIE CO MIESIĄC TYLKO
    CZĘŚĆ NETTO KWOTY WYKUPU - VAT ZAPŁACILIBYŚCIE NA KOŃCU UMOWY, BO KAUCJA NIE
    JEST WYKAZYWANA JAKO POZYCJA FAKTURY I NALICZA SIĘ OD NIEJ VAT OD RAZU,
    TYLKO DODAWANA DO KWOTY BRUTTO FAKTURY I WYKAZYWANA W POLU "KWOTA DO
    ZAPŁATY"

    MAM NADZIEJĘ ŻE JAKOŚ CI POMOGŁAM I ŻE COŚ Z TEGO ZROZUMIAŁAŚ:))))))

    POZDRAWIAM,

    JJ

  • 3. Data: 2004-11-24 13:31:14
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    > WEDŁUG WIEDZY, KTÓRĄ POSIADAM, TO OPŁATA INICJACYJNA NIE WCHODZI DO
    > ROZLICZEŃ MIĘDZYOKRESOWYCH, TYLKO BEZPOŚREDNIO W KOSZTY - DOSTAJESZ OD

    Jak bys tak jeszcze przestała wrzeszczeć.
    Gardło Cie nie boli?

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 4. Data: 2004-11-24 13:34:24
    Od: "JoannaJ" <m...@w...pl>

    sorry, ale nie zwracam uwagi na wielkość liter. nie wiedziałam, ze może to
    kogoś urazić.

  • 5. Data: 2004-11-24 14:15:15
    Od: du hast mich gefragt <d...@k...pl>

    Dnia 11/24/2004 2:14 PM, Użytkownik JoannaJ napisał:

    > MAM NADZIEJĘ ŻE JAKOŚ CI POMOGŁAM I ŻE COŚ Z TEGO ZROZUMIAŁAŚ:))))))

    Ładnie, pięknie, ale tak sprawa wygląda z punktu widzenia podatków,
    jeśli chodzi o księgi rachunkowe (pełne) to będzie trochę inaczej
    (patrz. art. 3 ust. 4 uor).

    --
    gefragt

  • 6. Data: 2004-11-24 14:21:23
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    > sorry, ale nie zwracam uwagi na wielkość liter. nie wiedziałam, ze może to
    > kogoś urazić.

    Niee... co mi do tego że ktos w restauracji je palcami, wyciera usta w
    obrus i dłubie w zebach... tylko że wiesz.. sa pewne standardy,
    obyczaje, etykieta i netykieta.

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 7. Data: 2004-11-24 14:28:19
    Od: "Karmakoma" <k...@g...pl>

    Użytkownik "du hast mich gefragt" <d...@k...pl> napisał w
    wiadomości news:co25fi$hup$1@nemesis.news.tpi.pl...
> [...]
    > chodzi o księgi rachunkowe (pełne) to będzie trochę inaczej (patrz. art. 3

    dzieki, ale mi wlasnie chodzi o ujecie nie podatkowe tylko w ksiegach
    rachunkowych - tak jak piszesz, zgodnie z ust. o rach....

    i wlasnie przeczytanie ustawy sprawilo, ze poczulam sie jeszcze bardziej
    niepewnie w tym temacie...

    pzdr.

    K.

  • 8. Data: 2004-11-24 14:31:34
    Od: "JoannaJ" <m...@w...pl>

    Racja, to teraz już nie wiem jak to ująć w księgach zgodnie z uor...
    a Ty wiesz? Jeśli tak to również i ja dołączam się do prośby o pomoc:)

    z góry dziękuję.

    JJ

  • 9. Data: 2004-11-24 23:41:52
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 24 Nov 2004, JoannaJ wrote:

    >+ sorry, ale nie zwracam uwagi na wielkość liter. nie wiedziałam, ze może to
    >+ kogoś urazić.

    Ależ nie przesadzaj z tą urazą... nie o to chodzi...

    >+ Użytkownik "Maddy" <m...@e...com.pl> napisał w wiadomości
    >+ news:co22g2$5tf$1@atlantis.news.tpi.pl...

    ...widzisz że dba o twoje zdrowie... ;)

    [...delimiter celowo wyrżnięty...]
    pozdrowienia, Gotfryd
    O: No bo normalnie to każdy czyta z góry na dół...
    P: Dlaczego ???
    O: Pisanie nad cytatem !
    P: Co należy do bardziej wkurzających obyczajów niektorych newsowiczów ?

  • 10. Data: 2004-11-25 11:10:13
    Od: du hast mich gefragt <d...@k...pl>

    Dnia 11/24/2004 3:28 PM, Użytkownik Karmakoma napisał:
> [...]
    > rachunkowych - tak jak piszesz, zgodnie z ust. o rach....
    >
    > i wlasnie przeczytanie ustawy sprawilo, ze poczulam sie jeszcze bardziej

    Niestety rozliczanie lizingu znam tylko w ogólnych zarysach, a jak
    wiadomo diabeł tkwi w szczegółach. Najbardziej niejasnym szczegółem jest
    dla mnie kwestia wartości resztowej, którą wszystkie znane mi poradniki
    sprytnie pomijają. Pamiętam, że na grupie była kiedyś dyskusja na ten
    temat i coś mi się kojarzy, że stwierdzono, że należy ją dodać do
    wartości początkowej ST do celów bilansowych. Radzę Ci przegooglać
    grupę, może znajdziesz ten wątek.

    --
    gefragt