    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: rozliczenie roczne podatku - proszę o radę
    Date: Fri, 6 Feb 2004 09:01:43 +0100
    To: s...@o...pl

    On Wed, 4 Feb 2004 s...@o...pl wrote:

    >+ Proszę mi poradzić,

    To jest problem. RADZIC to byle komu nie wolno: od udzielania
    porad są uprawnione osoby (z reguly prowadzące biura podatkowe
    lub podobne), za porady bez uprawnień jest kara do 50 000 zł.
    Przyjmij że to poniżej to uwagi i komentarze :]

    >+ Dotychczas rozliczałem się wspólnie z żoną. Niestety żona zmarła w sierpniu ub.
    >+ roku.

    Wg zapisow w Ordynacji Podatkowej rozliczenia osoby zmarłej dokonuje
    z urzędu Urząd Skarbowy. Ty masz tylko "przekazać dane".

    >+ I tak: żona miała rentę I grupy i dodatek (za bezradność),
    >+ korzystaliśmy
    >+ z odliczeń za lekarstwa, a w lipcu ub. roku kupilismy lampę "bioptron", którą
    >+ też mozna odliczyć od podatku jako sprzęt rehabilitacyjny. W urzędzie skarbowym
    >+ powiedziano mi, że należy rozliczenie podatkowe przeprowadzić przez sąd jako
    >+ spadkowe.

    Chyba nie tak: przez sąd przeprowadza się postępowanie SPADKOWE.
    Po żonie został spadek, niezaleznie czy to jest majątek czy długi
    ich przejęcie następuje decyzją sądu. Ma to znaczenie m.in.
    w zakresie długów właśnie :) - tylko nieprzyjęcie spadku chroni
    przed przejęciem długów.
    A do długów należą podatki - więc US rozliczy się *w zakresie
    naleznych podatków* ze spadkobiercami.

    Dla jasności: "rozliczy się" ma tu inne znaczenie, raz jeszcze:
    - rozliczyć podatki osoby zmarłej w znaczeniu "policzyć ile
    się należy do zapłacenia lub do zwrotu" ma o ile wiem US
    (chyba decyzję wydaje czy jakoś tak)
    - rozliczenie w znaczenie "wpłacić lub dostać zwrot" wykonują
    spadkobiercy wg udziału w spadku i decyzji US
    BTW: nie piszesz czy są inni spadkobiercy !

    >+ Ostanią rentę - za sierpień ZUS kazał zwrócić, a potem oddał -
    >+ przesyłając na moje nazwisko.

    To już nie wiem :(, może twój przychód.

    >+ Nie rozumiem po co mam przeprowadzać postępowanie
    >+ spadkowe - żona otrzymywała mniej pieniędzy niż ja - więc co będzie masą
    >+ spadkowa - tych kilka złotych odliczeń? A poza tym takie postępowanie spadkowe
    >+ przecież długo trwa, a termin rozliczenia upływa 30 kwietnia.

    Jak ci już napisali - rozliczasz się OSOBNO.
    A podatki żony rozliczy US...

    >+ Bardzo proszę poradzić mi gdzie mógłbym otrzymać jasne informacje.

    Pomimo że informacje ustne w US mocy prawnej nie mają, to może
    nie zawadzi jednak "do nich" zadzwonić ?

    pozdrowienia, Gotfryd
    [CC do pytającego]