  • 1. Data: 2002-01-12 13:03:56
    Temat: skladka na ubezpieczenie zdrowotne
    Od: "Grażyna SZkudlińska" <m...@g...pl>

    Prowadze dzialalnosc gospodarcza na niewielka skale. . Co miesiac
    odprowadzam skladke zdrowotna od urzedowo oglaszanej podstawy, nawet kiedy
    ptzychod jest zerowy. Jak powinnam obliczac skladke w miesiacu w ktorym np
    zarobilam 2000,-, czyli wiecej niz minimalna stawka, w sytuacji, kiedy
    jeszcze nie musze odprowadzac podatku dochodowego do skarbowki?
    Nie chce byc w niezgodzie z przepisami, a nie bardzo sama moge dojsc jak
    powinno byc
    Grazyna

  • 2. Data: 2002-01-12 13:32:50
    Temat: Re: skladka na ubezpieczenie zdrowotne
    Od: "Pulsar" <p...@h...pl>

    Składki odprowadzasz zawsze od "minimalnej podstawy", bez względu na swoje
    dochody. A więc nawet jeśli masz dochód zerowy, albo masz kosmicznie duży to
    składkę płacisz od 60% średniej krajowej. Tylko jeśli zadeklarujesz się, że
    będziesz płacić składki od wyższej podtsway to będziesz musiała to robić,
    ale dopóki na nic takiego nie masz ochoty, to płacisz od tej "minimalnej
    podstawy".
    Pozdrawiam.

  • 3. Data: 2002-01-12 17:52:59
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Sat, 12 Jan 2002, Grażyna SZkudlińska wrote:

    >+ Prowadze dzialalnosc gospodarcza na niewielka skale.

    W kwestii formalnej: "zasady ogólne" czyli KPiR ?
    (z tego co tu widziałem przy ryczałcie dla poszczególnych
    częsci ZUS robi się jakieś sztuki procentowe więc
    się nie wypowiadam)

> [...]
    >+ zarobilam 2000,-, czyli wiecej niz minimalna stawka, w sytuacji, kiedy
    >+ jeszcze nie musze odprowadzac podatku dochodowego do skarbowki?

    Nie ma znaczenia.
    Składkę odprowadza się od dochodu, przy czym dla prowadzących DG
    jest to podstawa ZADEKLAROWANA.
    Owszem, jest ograniczona (i od dołu i od góry), ale możesz
    ją sobie ustalać dowolnie (z ograniczeniem wzrostu o 30%
    od poprzedniej, co ma na celu zapobieganie sztukom z ubezpie-
    czeniem chorobowym).
    Od owej podstawy Kasie Chorych należy się składka - i tyle.
    Jeśli nie zmienisz w deklaracji ZUS - możesz zarobić 10.000
    i dalej płacić stosowny procent od 60% średniego ogłoszenia :)
    Jak chcesz więcej dać ZUSowi na przyszłą emeryturę (problem
    w tym że... :>) to możesz *zadeklarować* że chcesz płacić
    więcej (ZUSowi) i już. Nie musisz.

    >+ Nie chce byc w niezgodzie z przepisami, a nie bardzo sama moge dojsc jak
    >+ powinno byc

    -:)
    To że składka zdrowotna jest "z grubsza biorąc podatkiem" nie
    ma znaczenia: podatek płacisz od całości rocznych dochodów,
    więc jak zadeklarujesz małą składkę ZUS->również małą składkę
    zdrowotną, to owszem - Kasa Chorych straci, ale Skarb Państwa
    zyska i nikt nie będzie się czepiał :]

    >+ Grazyna

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 4. Data: 2002-01-12 18:43:36
    Temat: Re: skladka na ubezpieczenie zdrowotne (korekta)
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Sat, 12 Jan 2002, Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne wrote:
    [...]
    >+ To że składka zdrowotna jest "z grubsza biorąc podatkiem" nie
    >+ ma znaczenia:

    Miało być:
    "powoduje że nie ma większego znaczenia ile zadeklarujesz"