  • 1. Data: 2004-12-20 20:34:59
    Temat: sprzedaż aportu przez Sp. z o.o.- z VATem, czy bez VAT?
    Od: "Jarek" <w...@o...pl>

    Witam,
    mam następujący problem: osoba fizyczna likwiduje DG (KPiR+VAT) i zakłada
    jednoosobową Spółkę z o.o.. Likwidując DG osoba odprowadziła VAT od towarów
    ujętych w remanancie likwidacyjnym, a następnie aportem wprowadziła je do
    Spółki z o.o. Czy obecnie Spółka sprzedając te towary musi naliczać VAT, czy
    też sprzedaje towary jako nie podlegające VAT (w końcu od tych towarów VAT
    już został raz odprowadzony). Nadmieniam, że od remanentu do momentu
    sprzedaży towarów przez Spółkę nie upłynęło więcej niż 6 m-cy.
    Z góry dziękuję za wszelkie rady i sugestie (proszę o podstawy prawne).

    Pozdrawiam
    Jarek

  • 2. Data: 2004-12-21 19:18:22
    Temat: Re: sprzedaż aportu przez Sp. z o.o.- z VATem, czy bez VAT?
    Od: alterNative <c...@g...WYTNIJ.pl>

    Użytkownik Jarek napisał(a):
> [...]
    > więcej niż 6 m-cy.
    > Z góry dziękuję za wszelkie rady i sugestie (proszę o podstawy prawne).

    IMHO, takie towary podlegają opodatkowaniu odpowiednią stawką VAT.

    Dlaczego?

    Ponieważ nie spełniają warunków dostawy zwolnionej z Vatu.

    Wprawdzie art. 43 ust. vat zwalnia od podatku "*dostawę towarów
    używanych*, pod warunkiem że w stosunku do tych towarów nie
    przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku
    należnego o kwotę podatku naliczonego", jednak *przeznaczeniem* towaru
    handlowego jest *sprzedaż* i IMHO dopiero sprzedając taki towar można
    mówić o jego _użyciu_, nawet jakby ta sprzedaż nastąpiła po sześciu
    miesiącach rdzewienia czy gnicia na półce w sklepie.

    Wprawdzie teraz to już musztarda po obiedzie, ale mogłeś zrobić trochę
    inaczej: najpierw przekazać te towary jako aport do drugiej spółki, a
    dopiero potem zlikwidować tą pierwszą.
    Uniknąłbyś wtedy podwójnego opodatkowania tych towarów.

    Jacek (AlterNative)

  • 3. Data: 2004-12-22 07:56:23
    Od: "Jarek" <w...@o...pl>

    ale mogłeś zrobić trochę
> [...]
    > dopiero potem zlikwidować tą pierwszą.
    > Uniknąłbyś wtedy podwójnego opodatkowania tych towarów.

    Dziękuję Ci za dokładne wyjaśnienia i chciałbym zapytać jeszcze o jedno: czy
    przypadku jeżeli wcześniej już odprowadziłbym VAT od przekazanych aportem
    towarów mogę już jako Spółka sprzedawać te towary w stawce "nie podlega VAT"
    aby nie naliczać podwójnego VATu? Zakładam, że Spółka powstała w trakcie
    likwidacji DG.

    Pozdrawiam
    Jarek

  • 4. Data: 2004-12-22 09:09:38
    Od: "AlterNative" <czarnejUSUŃ@SKASUJ.gazeta.WYTNIJ.pl>

    >Spółka sprzedawać te towary w stawce "nie podlega VAT"
    >aby nie naliczać podwójnego VATu?

    Moim zdaniem nie, co próbowałem (może nieskutecznie) wywieść we
    wcześniejszym poście.

    I jeszcze jedno wyjaśnienie:

    Wg nowej ustawy VAT, opodatkowaniu podlega jest odpłatna dostawa towarów,
    natomiast dostawa towarów jest to rozporządzanie towarami jak właściciel, a
    więc np. odpłatne przeniesienie prawa do własności towarów , czyli wg tej
    definicji *aport niepieniężny podlega VAT*.
    Zwolnieniu podlegałby tylko aport całości lub części przedsiębiorstwa lub
    aport towarów używanych w rozumieniu ustawy vatowskiej.

    Aport towarów handlowych lub nieużywanych (wg ustawy vat) środków trwałych
    jest traktowana jako odpłatna dostawa towarów, a aport praw majątkowych jako
    odpłatne świadczenie usług, więc podlegają opodatkowaniu VAT, oczywiscie
    jeżeli jest wykonywana przez podatnika VAT.

    Alter Native (GG 4646628)

  • 5. Data: 2004-12-23 14:34:07
    Od: "Jarek" <w...@o...pl>

    ciach... Aport towarów handlowych lub nieużywanych (wg ustawy vat) środków
> [...]
    > odpłatne świadczenie usług, więc podlegają opodatkowaniu VAT, oczywiscie
    > jeżeli jest wykonywana przez podatnika VAT.

    Jeszcze raz bardzo dziękuję Ci za wyczerpującą odpowiedź i życzę zarówno
    Tobie jak też wszystkim grupowiczom zdrowych i spokojnych Świąt Bożego
    Narodzenia.

    Pozdrawiam
    Jarek

  • 6. Data: 2004-12-23 16:13:26
    Od: alterNative <c...@g...WYTNIJ.pl>

    Użytkownik Jarek napisał(a):

    > Jeszcze raz bardzo dziękuję Ci za wyczerpującą odpowiedź i życzę zarówno
    > Tobie jak też wszystkim grupowiczom zdrowych i spokojnych Świąt Bożego
    > Narodzenia.

    Nie ma sprawy.

    Dzięki. Wesołych Świąt!!

    --
    Pozdrawiam i życzę wszyskim grupowiczom-podatkowiczom
    Wesołych Świąt oraz wszystkiego najlepszego w Nowym Roku.

    Jacek (AlterNative)