    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: sprzedaż mieszkania a podatki - trzy pytania ?
    Date: Wed, 21 Nov 2007 15:19:30 +0100

    On Wed, 21 Nov 2007, jarecki wrote:

    > witam,
    > mam trzy pytania związne z podatkami od sprzedania nieruchomości.
    >
    > 1. powiedzy że osoba fizyczna kupiła mieszkanie w sierpniu tego roku za
    > powiedzmy 300 tyś,
    > i sprzedaje je w grudniu za 320 tyś to ile podatku zapłaci - od jakiej kwoty?

    IMO jest pytaniem, czy kupiła "dla siebie".
    Idzie o VAT: zakup *z zamiarem* sprzedaży może podpaść pod VAT,
    a wtedy jest pytanie czy cena zakupu zawierała VAT.

    Jak chodzi o dochodowy, czyli jeśli NIE można zarzucić iż w tym
    mieszkaniu nie mieszkała i nie chciała mieszkać bądź inne "nieVATowe"
    warunki są spełnione, to mi wychodzi 19% z (20 000 zł minus koszty).
    Przez "koszty" trzeba rozumieć wszelkie wydatki, w tym opłaty notarialne
    i podatek PCC, z wyjątkiem podatku dochodowego i ew. VAT jeśli było prawo
    odliczania.

    > 3. a ile podatku zapłaci osoba która kupiła od miasta lokal użytkowy za 200
    > tyś w sierpniu,
    > a chce go sprzedać w grudniu za 220 tyś ?

    IMHO j.w. zależnie co z VATem. Czyli czy był VAT przy zakupie, jak
    stary jest budynek oraz czy kupujący *miał prawo* ów VAT odliczać
    (to czy odliczył jest nieważne).

    Z ustawy:
    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ustawa-o-podatku-o
    d-towarow-i-uslug-1_2_343.html
    ...kilka cytatów:
    +++
    Art. 43
    1. Zwalnia się od podatku:
    [...]
    2) dostawę towarów używanych, z zastrzeżeniem pkt 10, pod warunkiem
    że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonujšcemu ich
    dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku
    naliczonego;
    zwolnienie dotyczy również używanych budynków i budowli lub ich częœci,
    będšcych przedmiotem umowy najmu, dzierżawy lub innych umów o podobnym
    charakterze;
    [...]
    2. Przez towary używane, o których mowa w ust. 1 pkt 2, rozumie się:

    1) budynki i budowle lub ich częœci - jeżeli od końca roku, w którym
    zakończono budowę tych obiektów, minęło co najmniej 5 lat;
    [...]
    ---

    Zakładając że VAT nie jest "wmieszany" - IMO jak wyżej, 19% od
    *zarobku*.

    pzdr, Gotfryd