  • 1. Data: 2007-11-21 12:16:37
    Temat: sprzedaż mieszkania a podatki - trzy pytania ?
    Od: "jarecki" <j...@w...pl>

    witam,
    mam trzy pytania związne z podatkami od sprzedania nieruchomości.

    1. powiedzy że osoba fizyczna kupiła mieszkanie w sierpniu tego roku za
    powiedzmy 300 tyś,
    i sprzedaje je w grudniu za 320 tyś to ile podatku zapłaci - od jakiej
    kwoty?

    2. czy to prawda że jakby sprzedała to mieszkanie po rocznym zameldowaniu w
    tym mieszkaniu,
    lub pięcioletnim okresie posiadania mieszkania to nie zapłaci podatku ?

    3. a ile podatku zapłaci osoba która kupiła od miasta lokal użytkowy za 200
    tyś w sierpniu,
    a chce go sprzedać w grudniu za 220 tyś ?

    dzięki za kazdą odpowiedź !

  • 2. Data: 2007-11-21 12:33:45
    Temat: Re: sprzedaż mieszkania a podatki - trzy pytania ?
    Od: "glizda" <h...@o...pl>

    Użytkownik "jarecki" napisał

    > 1. powiedzy że osoba fizyczna kupiła mieszkanie w sierpniu tego roku za
    > powiedzmy 300 tyś,
    > i sprzedaje je w grudniu za 320 tyś to ile podatku zapłaci - od jakiej
    > kwoty?

    19% od dochodu, czyli 20000 zł minus udokumentowane koszty (urządzanie,
    opłaty notarialne)
    czyli w najgorszym przypadku 3800zł

    > 2. czy to prawda że jakby sprzedała to mieszkanie po rocznym zameldowaniu
    > w tym mieszkaniu,
    > lub pięcioletnim okresie posiadania mieszkania to nie zapłaci podatku ?

    prawda. jednak co do zameldowania, to liczy się okres 12 miesięcy
    zameldowania w mieszkaniu będącym własnością zameldowanego.
    czyli jeśli ktoś zameldował się przed podpisaniem aktu notarialnego, to
    liczy się 12 miesięcy od podpisania aktu notarialnego. jeśli zameldował się
    po podpisaniu aktu notarialnego, to liczy się 12 miesięcy od daty
    zameldowania.
    Jeśli mieszkanie ma więcej właścicieli, to w przypadku jeśli część
    właścicieli nie spełnia warunku tej ulgi, to zapłacą 19% dochodu od swojej
    części.

    > 3. a ile podatku zapłaci osoba która kupiła od miasta lokal użytkowy za
    > 200 tyś w sierpniu,
    > a chce go sprzedać w grudniu za 220 tyś ?

    tyle samo co w punkcie 1.

  • 3. Data: 2007-11-21 12:39:01
    Od: "jarecki" <j...@w...pl>

    dziękuję za odpowiedzi,
    a jak wygląda sytuacja - w tych 3 punktach - z podatkiem PCC (2%) ?

  • 4. Data: 2007-11-21 12:44:40
    Od: "glizda" <h...@o...pl>

    Użytkownik "jarecki" napisał
    > dziękuję za odpowiedzi,
    > a jak wygląda sytuacja - w tych 3 punktach - z podatkiem PCC (2%) ?

    Ten podatek to już zmartwienie kupującego.

  • 5. Data: 2007-11-21 13:35:05
    Od: Jagna <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 21 Nov 2007 13:33:45 +0100, glizda napisał(a):

    > 19% od dochodu, czyli 20000 zł minus udokumentowane koszty (urządzanie,
    > opłaty notarialne)

    Nie żebym się czepiała, ale chyba lepiej by tu było napisać tak, jak w
    ustawie, bo "urządzanie mieszkania" to może być rozumiane różnorako.
    W ustawie (uopdof) napisano:

    art. 22 ust. 6c
    Koszty uzyskania przychodu z tytułu odpołatnego zbycia (...) stanowią
    udokumetnowane koszty nabycia lub udokumentowanie koszty wytworzenia,
    powiększone o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i
    praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania.

    (...)
> [...]
    > liczy się 12 miesięcy od podpisania aktu notarialnego. jeśli zameldował się
    > po podpisaniu aktu notarialnego, to liczy się 12 miesięcy od daty

    Jeszcze jedno uzupełnienie mi się tu nasuwa :)
    To zwolnienie od podatku dotyczące 12-to miesięcznego okresu zameldowania,
    dotyczy tych nieruchomości, które nabyte zostały od początku 2007 roku,
    nabyte przed 2007 rokiem - ciągle stare zasady.

    :)

    --
    pozdrawiam,
    Jagna

  • 6. Data: 2007-11-21 14:19:30
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 21 Nov 2007, jarecki wrote:

> [...]
    > powiedzmy 300 tyś,
    > i sprzedaje je w grudniu za 320 tyś to ile podatku zapłaci - od jakiej kwoty?

    IMO jest pytaniem, czy kupiła "dla siebie".
    Idzie o VAT: zakup *z zamiarem* sprzedaży może podpaść pod VAT,
    a wtedy jest pytanie czy cena zakupu zawierała VAT.

    Jak chodzi o dochodowy, czyli jeśli NIE można zarzucić iż w tym
    mieszkaniu nie mieszkała i nie chciała mieszkać bądź inne "nieVATowe"
    warunki są spełnione, to mi wychodzi 19% z (20 000 zł minus koszty).
    Przez "koszty" trzeba rozumieć wszelkie wydatki, w tym opłaty notarialne
    i podatek PCC, z wyjątkiem podatku dochodowego i ew. VAT jeśli było prawo
    odliczania.

    > 3. a ile podatku zapłaci osoba która kupiła od miasta lokal użytkowy za 200
    > tyś w sierpniu,
    > a chce go sprzedać w grudniu za 220 tyś ?

    IMHO j.w. zależnie co z VATem. Czyli czy był VAT przy zakupie, jak
    stary jest budynek oraz czy kupujący *miał prawo* ów VAT odliczać
    (to czy odliczył jest nieważne).

    Z ustawy:
    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ustawa-o-podatku-o
    d-towarow-i-uslug-1_2_343.html
    ...kilka cytatów:
    +++
    Art. 43
    1. Zwalnia się od podatku:
    [...]
    2) dostawę towarów używanych, z zastrzeżeniem pkt 10, pod warunkiem
    że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonujšcemu ich
    dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku
    naliczonego;
    zwolnienie dotyczy również używanych budynków i budowli lub ich częœci,
    będšcych przedmiotem umowy najmu, dzierżawy lub innych umów o podobnym
    charakterze;
    [...]
    2. Przez towary używane, o których mowa w ust. 1 pkt 2, rozumie się:

    1) budynki i budowle lub ich częœci - jeżeli od końca roku, w którym
    zakończono budowę tych obiektów, minęło co najmniej 5 lat;
    [...]
    ---

    Zakładając że VAT nie jest "wmieszany" - IMO jak wyżej, 19% od
    *zarobku*.

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2007-11-21 18:22:32
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    glizda wrote:

    [...]
> [...]
    > liczy się 12 miesięcy od podpisania aktu notarialnego. jeśli zameldował
    > się po podpisaniu aktu notarialnego, to liczy się 12 miesięcy od daty

    Prawda połowiczna - 5cioletni okres od nabycia mieszkania zwalnia z podatku
    tylko mieszkanie zakupione przed 2007 rokiem. Czyli nie w tym przypadku.

    p. m.

  • 8. Data: 2007-11-22 09:48:19
    Od: gonia <g...@w...pl>

    Użytkownik mvoicem napisał:

    > Prawda połowiczna - 5cioletni okres od nabycia mieszkania zwalnia z podatku
    > tylko mieszkanie zakupione przed 2007 rokiem.

    Art. 10. 1. Źródłami przychodów są:
    [...]
    8) odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

    a) nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
    [...]

    - jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności
    gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia
    nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) - przed
    upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym
    nastąpiło nabycie lub wybudowanie, [...]

  • 9. Data: 2007-11-22 11:32:51
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    gonia wrote:

> [...]
    > upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym
    > nastąpiło nabycie lub wybudowanie, [...]

    Ups, racja. Przepraszam za wprowadzenie w błąd ;)

    p. m.

  • 10. Data: 2007-11-29 21:15:44
    Od: "Piotr" <m...@p...onet.pl>

    Użytkownik "glizda" <h...@o...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > Jeśli mieszkanie ma więcej właścicieli, to w przypadku jeśli część
    > właścicieli nie spełnia warunku tej ulgi, to zapłacą 19% dochodu od swojej

    Jest juz wyrok NSA o tym ze 12 miesieczny okres zameldowania nalezy liczyc
    od daty zameldowania a nie nabycia nieruchomosci