  • 11. Data: 2002-02-01 22:30:21
    Temat: Re: środki trwałe ?
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Fri, 1 Feb 2002, Karol wrote:

    >+ Użytkownik Magdalena Woloszyk <m...@e...com.pl> [...]
    [...]
    >+ > > Sprzęt komputerowy amortyzujesz 30% rocznie.
    >+ >
    >+ > Lub 60% degresywnie a w gmienie objętej strukturalnym bezorobciem - nawet
    >+ > 90% w pierwszym roku, lub 60% liniowo w wersji amortyzacji przyśpieszonej,
    >+ > jako środek podlegający przyspieszonemu postępowi technicznemu.
    >+
    >+ Ale dopiero w drugim roku podatkowym.

    ??
    "Podkręć", proszę, jasność wypowiedzi !
    Bo co do amortyzacji *liniowej* (w tym przyspieszonej) nie ma
    mowy o żadnych latach.

    >+ Karol

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 12. Data: 2002-02-02 11:50:31
    Od: "Karol" <a...@b...com>

    Użytkownik Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl> w
    wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:Pine.LNX.4.21.0202012327340.27192-100000@iry
    s.stanpol.com.pl...

    > [...]
    >
    > ??
    > "Podkręć", proszę, jasność wypowiedzi !
    > Bo co do amortyzacji *liniowej* (w tym przyspieszonej) nie ma
    > mowy o żadnych latach.

    To chyba pracujemy na jakichs roznych wersjach ustawy o PDOF.
    W mojej wersji jest przepis:
    art.22 ust.2 pkt 3 oraz ust. 4
    AFAIR komputery zalicza sie do grupy 4 KST.

    Karol

  • 13. Data: 2002-02-02 22:17:06
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Sat, 2 Feb 2002, Karol wrote:

> [...]
    >+ W mojej wersji jest przepis:
    >+ art.22 ust.2 pkt 3 oraz ust. 4
    >+ AFAIR komputery zalicza sie do grupy 4 KST.

    Oczywiście. Tylko owa grupa jest wymieniona nie tylko
    jeden raz :)
    Pewnie masz na myśli art22k ("k" ci zeżarło ? ;)), dotyczący
    KST 3-6 i 8, zaś liniowa to jest art.22i.2.3 i tyczy KST4-6 i 8
    (czli bez "3") z dodatkowym wymaganiem "poddania szybkiemu
    postępowi" (co M. zaznaczyła).
    Jak mi któryś powie że komputerologia i informatyka
    nie są "poddane szybkiemu..." to... nie uwierzę ;)

    >+ Karol

    Pozdrowienia, Gotfryd
    BTW: taki mądry to ja jestem - bo kiedyś archiwum p.s.p.p
    przekopałem rzetelnie googlem :) (a sprawa wraca regularnie)

  • 14. Data: 2002-02-03 21:46:22
    Od: "Sark" <w...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne"
    <s...@s...com.pl> napisał w wiadomości
    .stanpol.com.pl...

    > Jak mi któryś powie że komputerologia i
    informatyka
    > nie są "poddane szybkiemu..." to... nie uwierzę
    ;)

    Niezwykle szybkiemu, co chociażby można zauważyć
    po nowych procesorach i typach pamięci
    wymuszjących zmiwny w płytach głównych itd.

    Sark

  • 15. Data: 2002-02-04 09:09:34
    Od: "Karol" <a...@b...com>

    Użytkownik Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl> w
    wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:Pine.LNX.4.21.0202022307010.31832-100000@iry
    s.stanpol.com.pl...

    > Oczywiście. Tylko owa grupa jest wymieniona nie tylko
    > jeden raz :)

    > Pewnie masz na myśli art22k ("k" ci zeżarło ? ;)), dotyczący
    > KST 3-6 i 8,

    Nie. To jest degresywna.

    > zaś liniowa to jest art.22i.2.3 i tyczy KST4-6 i 8
    > (czli bez "3") z dodatkowym wymaganiem "poddania szybkiemu
    > postępowi" (co M. zaznaczyła).

    I zapomniala wspomniec o ust. 4.
    Ktory jednoznacznie mowi, ze stawke sie zmienia (podwyzsza lub obniza) od
    nastepnego roku podatkowego.
    Tak wiec nie ma sily i w pierwszym roku musi byc 30%.
    A literke rzeczywiscie mi zjadlo :-)

    Pozdrawiam,
    Karol

  • 16. Data: 2002-02-04 10:00:43
    Od: "Karol" <a...@b...com>

    Użytkownik Sark <w...@p...onet.pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:a3lmb5$m4p$...@n...onet.pl...
    > Użytkownik "Karol" <a...@b...com> napisał w
    > wiadomości news:a3ljdu$72v$1@news.tpi.pl...

    > i 8
    > "poddania szybkiemu

    > (podwyzsza lub obniza) od
    > 30%.
    >
    > Tak to prawda, ale ileś lat temu (2..3 ? dokładnie
    > nie pamiętam) można było stawkę podwyższoną
    > stosować od razu, bez cyt. powyżej warunku.

    Owszem tak bylo. Piekne to byly czasy :-))

    Pozdrawiam,
    Karol

  • 17. Data: 2002-02-04 10:03:58
    Od: "Sark" <w...@p...onet.pl>

  • 18. Data: 2002-02-04 11:15:19
    Temat: Odp: środki trwałe ?
    Od: "yaneek" <y...@p...onet.pl>

    Użytkownik Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl> w
    wiadomości do grup dyskusyjnych

    > Mogę się wtrącić ? :) Nie bij :)
    =========================
    Wybacz, ale nie moge sie powstrzymac: czy Ty miales trudne
    dziecinstwo? ;-)
    --
    pozdrawiam
    yaneek

  • 19. Data: 2002-02-04 18:44:14
    Od: "Kinga" <g...@p...onet.pl>

    > Owszem tak bylo. Piekne to byly czasy :-))
    >
    > Pozdrawiam,
    > Karol

    Czy moglby ktorys z Was podsumowac te ciekawa i wazna wymiane zdan. Ja sie
    pogubilam - art.22k nie ma ust.4!?
    pozdrawiam Kinga

  • 20. Data: 2002-02-04 20:21:03
    Temat: Re: środki trwałe ? (pilne pytanie)
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Mon, 4 Feb 2002, Karol wrote:

    >+ Użytkownik Gotfryd Smolik [...]
    [...]
    >+ Nie. To jest degresywna.

    Tak. Źle zrozumiałem co pisałeś.

    [...]
    >+ I zapomniala wspomniec o ust. 4.
    >+ Ktory jednoznacznie mowi, ze stawke sie zmienia (podwyzsza lub obniza) od
    >+ nastepnego roku podatkowego.

    Blurb... Wrrr... nie doczytałem :>

    >+ Tak wiec nie ma sily i w pierwszym roku musi byc 30%.

    Ups... Wygenerowało mi się nieco pytań :], dokładniej - 2 :)

    1. (najpilniejsze):
    ŚT został wciągnięty na ewidencję ŚT w grudniu zeszłego
    roku, wartość (dla uproszczenia) 3600zł
    Stawka podstawowa wyliczona wyniesie 90zł (3600/12*30%)
    Przyjęto amortyzację przyspieszoną.
    Czy "następny miesiąc" to moze być ten sam "następny
    miesiąc" w którym zaczyna się amortyzację, inaczej mówiąc
    czy w styczniu można przyjąć *2 ?
    Pytanie nie zależy od dalszych dywagacji :) chodzi mi *tylko*
    o to czy "następny miesiąc" oznacza "trybu amortyzacji" (czyli
    LICZĄC miesiąc oddania do eksploatacji, w którym jeszcze
    NIE dokonano odpisu) czy "następnego odliczenia".

    Pracę domową odrobiłem -:), post Orki w wątku "Amortyzacja
    notebooka" z 2001-03-26 sugeruje że TAK :)
    +++++++
    1) przy metodzie liniowej dopiero od początku następnego roku
    podatkowego - w roku nabycia i przyjęcia do uzywania stosujesz
    stawke podstawową
    -------

    Za oświecenie/potwierdzenie będę wdzięczny :)

    ...drugie pytanie ma niższy priorytet. Usiłuję przełożyć
    tekst Ustawy na jakiś normalny, logiczny zapis AND OR NOT
    (z nawiasami).... :)
    A problem już był, i o dziwo nikt wtedy (zdaniem googla,
    który czasami rozplata wątki) nie protestował !
    Pytanie brzmi: ile mamy metod amortyzacji: 3 czy około 5 ??
    Inaczej mówiąc: co jest listą METOD AMORTYZACJI w UoOPDoOF ?
    Jedziemy:

    Co prawda Art. 22h.2 stanowi:
    ++++++++++++
    2. Podatnicy, z zastrzeżeniem art. 22l i 22ł, dokonują wyboru
    jednej z metod amortyzacji określonej w art. 22i- 22k dla
    poszczególnych środków trwałych przed rozpoczęciem ich
    amortyzacji; wybraną metodę stosuje się do pełnego zamortyzowania
    danego środka trwałego.
    ------------
    ("z zastrzeżeniem" jest nieistotne dla nas, statków nie sprzedajemy :))
    ...*ale* w art.22i.1 mamy:
    +++++++++++
    1. Odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych,
    z zastrzeżeniem art. 22j-22ł, dokonuje się przy zastosowaniu stawek
    ^^^^^^^^^^^^
    amortyzacyjnych określonych w Wykazie stawek amortyzacyjnych
    i zasad, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt1.
    -----------

    ..czyli m.in. można to odczytać tak:
    22i.1. odpis wynosi 90zł z zastrz. art.22k (należy do zbioru j..ł)
    22i.2(można podwyższyć) .3 (o współcz. 2.0 razy)
    22i.4 ...dopiero od następnego roku
    [i to wszystko powyżej stanowi JEDNOŚC,
    nie bez powodu ujętą w artykuł...]
    22k.1 ...w pierwszym roku mnożąc przez nie więcej niż 2.0

    Prawdę mówiąc, to tak jak ja to czytam :) jakby nie istniało
    22i.4 to zapis 22i.1 ("z zastrzeżeniem" - czyli MOŻNA) dało by
    się zastosować naraz przyspieszoną i degresywną czyli *4 -:> !

    Artykuły 22i ("Stawki amortyzacyjne") i 22k ("Odpisy amortyzacyjne")
    są najwyraźniej ROZŁĄCZNE:
    - 22i stanowi o tym, że mogę STAWKĘ pomnożyć np. *2 w stosunku
    do stawki wyznaczonej wg. "wykazu". Współczynnik wolno
    mi ustalić DOWOLNIE w zakresie 1.0...2.0, np. 1,8
    - 22k stanowi że wartość ODPISU mogę pomnożyć do wielokrotności
    STAWKI.

    No i jest zgryz:
    *Które* sformułowanie (z art. 22h "tylko jedną" czy 22i
    "z zastrzeżeniem") jest ważniejsze ??

    Żeby była jasność: problem czy "metodą" to jest 22h, 22j, 22k
    (czyli 3 metody) czy 22i.1, 22i.2... (czyli metod od groma).
    Jeśli "metody" są tylko trzy (a IMHO art. 22h tak sugeruje:
    "jednej z..." !):
    h - liniowa (IMHO tu jest właśnie luka: art. 22i opisany
    jako "stawki" nie jest "metodą" ! Metoda liniowa jest
    opisana 22h.1 !)
    j - ze stawką indywidualną
    k - degresywna (ew. można dziury szukać tu: zaczyna się tu sposób
    liczenia *odpisów*, podczas gdy 22i i 22j to *stawki* !)

    ...więc jeśli są trzy....
    ...to korzystam z metody "i" z zastrzeżeniem art. "k" :)
    Zauważcie: "zastrzeżenie" dotyczy szerszego zakresu niż wymaganie
    art. 22h.2, i IMHO *nie* jest oczywiste czy zapis 22h.2 ma
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    priorytet większy niż *szczegółowe* "zastrzeżenie". A zastrzeżenie
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^[*1
    ]
    z art.22i.1 (rozumujac że metody są trzy) *nie* dotyczy możliwości
    naliczania *stawki* podwyższonej... również dla amortyzacji
    degresywnej !
    Jeszcze drobiazg: IMHO *NIE MOŻNA* się upierać że poszczególne
    "numerki" wewnątrz artykułów stanowią opisy "metod" - wyraźnie
    widać to właśnie na przykładzie art.22i.4 itp. - to są OPISY
    interpretacji METOD ! Czyli - IMHO - *nie ma* czegoś takiego
    jak "metoda przyspieszona" (podobnie jak nie ma w ścisłym
    tego słowa znaczeniu "stawki wolnej od podatku", jak ktoś to
    tłumaczył) a jest to tylko powszechnie używany skrót myślowy :)

    Prawda: w drugim roku podatkowym takie "złożenie" mogłoby
    dać współczynnik większy niż 2.0 ! Ale co ja za to poradzę...

    GFP: BRAK DEFINICJI "METODY".
    BTW: [1] - nim ktoś powoła się na 22h.2 to - czy ja się
    mylę, że przepis szczegółowszy jest ważniejszy ?

    No i na deser:
    +++++++++++
    ktp (k...@a...net), Data:2000/07/07
    [...]
    wg mnie można to (chociaż nie zawsze) ominąć stosując w 1szym roku metodę
    degresywną, a w drugim liniową, ale nie jest to takie automatyczne i dla
    konkretnego przypadku trzeba przeliczyć, jak to wychodzi.....

    ... NIKT NIE ZAPROTESTOWAŁ ??

    >+ A literke rzeczywiscie mi zjadlo :-)

    Bywa :)

    >+ Pozdrawiam,