  • 1. Data: 2002-08-14 11:01:02
    Temat: towar zniszczony-kosztem?
    Od: "Kinga" <g...@p...onet.pl>

    Witam
    Jestem osoba fizyczna na pelnej ksiegowosci, towar handlowy daje w koszty w
    momencie sprzedazy. Czy moge dac w koszty towar, ktory z roznych przyczyn
    (pokruszyl sie, przeterminowal, opakowanie sie przedziurawilo, itd.) nie
    zostanie sprzedany?
    Z gory dziekuje za pomoc.

    pozdrawiam Agnieszka

  • 2. Data: 2002-08-14 17:02:07
    Temat: Re: towar zniszczony-kosztem?
    Od: "eland" <e...@p...onet.pl>

    Użytkownik Kinga <g...@p...onet.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:ajdd9d$16v$...@n...onet.pl...
> [...]
    > (pokruszyl sie, przeterminowal, opakowanie sie przedziurawilo, itd.) nie

    Jeżeli mówisz o towarach jak w przykładzie z punktu widzenia podatku
    dochodowego ich wartość nie jest kosztem uzyskania przychodu, potwierdzenie
    w wyroku NSA I SA/Łd 2062/98 ( publikowany w leksykonie PDOF Kubackiego
    str.440),
    Jeżeli chodzi o rachunkowość obnizenie wartości zapasów ksiegujemy wn
    "pozostałe koszty operacyjne" (pamiętając że nie są kosztem uzyskania
    przychodu) ma "towary"
    Mariusz

  • 3. Data: 2002-08-14 23:00:07
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Wed, 14 Aug 2002, eland wrote:

> [...]
    >+ w wyroku NSA I SA/Łd 2062/98 ( publikowany w leksykonie PDOF Kubackiego

    Jako osobnik nie znający PK jestem zaskoczony :)
    Czym różni się PK od KPiR patrząc z punktu widzenia *podatku
    dochodowego* (i tylko niego !), a dokładniej UoPDoOF, a może
    ja się mylę i na KPiR straty w towarach handlowych również
    nie idą w koszty ?? ;)
    Wiem - rozdz. 5 art. 24.2 stanowi wyraźnie, że przy KPiR
    dochodem z towaru handlowego jest różnica z remanentów (czyli
    explicite straty są "wtopione" w KUP !) a KP mówi tylko
    o "prawidłowo prowadzonych księgach".
    Czy *rzeczywiście* między PK a KPiR jest tak totalna
    różnica w traktowaniu strat ??

    Pozdrowienia, Gotfryd
    (zaciekawiony co za zysk z PK, wobec tego...)

  • 4. Data: 2002-08-15 19:53:19
    Od: "Kinga" <g...@p...onet.pl>

    > Nie różni sie tak zasadniczo, zarówno przy prowadzeniu KPiR jak i Ksiegi
    > Handlowej dla celów obliczenia podatku dochodowego używamy w pewnym
    > uproszczeniu różnicy remanentowej, natomiast zarówno przy KPiR jak i KH
    > ubytki tzw. "naturalne" o jakich tutaj mówimy nie są kosztem uzyskania
    > przychodu.
    > Co innego gdy strata powstała przy udziale siły wyższej np. kradzieży,
    > zniszczenia w transporcie to już jest temat do osobnej bajki

    Tak sie sklada, ze czesc towaru ulegla zniszczeniu podczas transportu (jest
    na to protokol i nawet dostalam odszkodowanie od Servisco), to rozumiem, ze
    wartosc tego towaru moge wrzucic w koszty?
    Troche towaru sie przeterminowalo, pokruszylo, zamoklo-rozumiem z Twojej
    wypowiedzi, ze to nie moze byc kosztem?

    Agnieszka

  • 5. Data: 2002-08-15 23:46:21
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Fri, 16 Aug 2002, Mariusz Polok wrote:
    [...]
> [...]
    >+ przychodu.
    >+ Co innego gdy strata powstała przy udziale siły wyższej np. kradzieży,

    Acha, thx za oświecenie ! :)
    Chce ci się jeszcze zapodać podstawę owego niezaliczania ?
    (jeśli w ustawie to przepraszam, bo zajrzę najwcześniej na
    kilka[naście] godzin !)
    Okiem nieuzbrojonym wyglądało mi na koszty zwiazane z DG...

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 6. Data: 2002-08-16 09:54:00
    Od: Sławomir Dąbrowski <s...@s...pl>

> [...]
    > Co innego gdy strata powstała przy udziale siły wyższej np. kradzieży,
    > zniszczenia w transporcie to już jest temat do osobnej bajki

    Akurat te straty trudno uznać, za ubytki naturalne, które wynikają raczej z
    np. wyparowywania, rozkurzu, niedokładności odważania czy z technologii
    procesu produkcji.
    Zakazu zaliczania strat do KUP wyrażonego wprost nie ma. Wynikać on ma
    rzekomo z normy ogólnej. Ale sprawa jest wielce dyskusyjna. Przytoczony
    wyrok jak zwykle nie jest oficjalną wykładnią.
    "Moi" biegli uznają, że jest to KUP.

  • 7. Data: 2002-08-16 16:54:34
    Od: "Mariusz Polok" <P...@n...com.pl>

  • 8. Data: 2002-08-17 11:04:38
    Od: "eland" <e...@p...onet.pl>

> [...]
    > wartosc tego towaru moge wrzucic w koszty?
    > Troche towaru sie przeterminowalo, pokruszylo, zamoklo-rozumiem z Twojej

    Według mojej skromnej opinii część towaru zniszczona w transporcie bedzie
    KUP, pod warunkiem podparcia sie np. protokołem strat. W KPIR
    ewidencjonujemy wtedy: fakturę zakupu w towary handlowe w pełnej wysokości,
    a następnie wartość z protokołu stornem ( z minusem) w towary handlowe i w
    tej samej pozycji w pozostałe koszty, pamietając że wartość uzyskanego
    odszkodowania ewidencjonujemy w pozostałe przychody w dacie otrzymania. W
    pełnej księgowości straty w transporcie odnosimy wn straty nadzwyczajne ma
    rozliczenie zakupu lub w przypadku nie stosowania takiego konta towary.
    Definicję ubytków naturalnych wziąłem ze wspomnienego wcześniej wyroku NSA z
    braku innej znanej mi.
    Oczywiście kwestia jak zwykle jest nieprecyzyjnie uregulowana i zdania
    uczonych są podzielone ;-)

    Mariusz

  • 9. Data: 2002-08-19 06:50:25
    Od: Sławomir Dąbrowski <s...@s...pl>

    > odszkodowania ewidencjonujemy w pozostałe przychody w dacie otrzymania. W
    > pełnej księgowości straty w transporcie odnosimy wn straty nadzwyczajne ma

    Nie straty nadzwyczajne a pozostałe koszty operacyjne. To są straty jak naj
    bardziej związane z ogólnym ryzykiem prowadzenia działalności - art 3 ust 1
    pkt 33 uor

  • 10. Data: 2002-08-19 16:36:56
    Od: "eland" <e...@p...onet.pl>

    Użytkownik Sławomir Dąbrowski <s...@s...pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:ajq4j4$8r5$...@n...tpi.pl...

> [...]
    naj
    > bardziej związane z ogólnym ryzykiem prowadzenia działalności - art 3 ust

    Możliwe że masz rację, nie jestem biegłym księgowym, jednak chciałbym
    podeprzeć się:
    Zakładowym planem kont Pałki (Wyd. Ekspert) str. 460
    Rachunkowość jednostek Gospodarczych Kabat i Kumor (łódzkiego Stowarzyszenia
    Księgowych) str.186
    gdzie znalazłem potwierdzenie podanego przeze mnie księgowania.

    Pozdrawiam
    Mariusz