  • 1. Data: 2003-01-08 14:52:53
    Temat: ulga na pomoce naukowe - czy przysluguje
    Od: "grzehu" <d...@N...gazeta.pl>

    Witam,

    Czy student ktory zakupil sprzet komputerowy i uczyl sie w szkole jezykowej
    (to wszystko styczen luty 2002), a nastepnie (juz w marcu) podjal prace na
    umowe o dzielo, ktora przeszla potem w umowe o prace moze odliczyc wydatki na
    komputer, literature fachowa i nauke jezyka? W czerwcu student przestal byc
    studentem :).
    Pytanie pewnie banalne, ale dlaczego nie moge tego nigdzie znalezc?
    Wydaje mi sie ze zakupu komputera odliczyc nie mozna, bo nie byl wtedy
    nigdzie zatrudniony (ale nie jestem pewien). A co z nauka jezyka? Podobnie?
    Czy w takim razie rodzice moga odliczyc te wydatki od swojego podatku?
    Dodam ze student pracowal krotko w roku 2001 (rowniez umowa o dzielo).

    Pozdrawiam,
    grzehu

  • 2. Data: 2003-01-08 15:18:27
    Temat: Re: ulga na pomoce naukowe - czy przysluguje
    Od: "Dorota" <d...@w...lodz.pl>

    jezeli przekroczyłeś w ciągu roku kwotę wolna od podatku(zarobiłeś
    wiecej)rodzice nie mogą sobie nic odliczyć tylko ty sam

    Użytkownik grzehu <d...@N...gazeta.pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:avhe05$f2i$...@n...gazeta.pl...

    http://www.gazeta.pl/usenet/

  • 3. Data: 2003-01-08 15:29:27
    Od: "dariusz drezno" <d...@N...gazeta.pl>

    Czyli to ze nie bylem wtedy zatrudniony nie ma znaczenia?

    W rzeczpospolitej znalazlem cos takiego: "mozna korzystac z tej ulgi
    [przyrzady i pomoce naukowe, literatura fachowa] jezeli wydatki nia objete
    byly poniesione w okresie zatrudnienia. Nie ma wiec prawa do niej osoba
    bedaca pracownikiem, ktora np. ksiazki fachowe bezposrednio wykorzystywane w
    pracy kupila w okresie, gdy nie pracowala, bo jeszcze sie uczyla."
    Z tego wynika ze nie moge odliczyc komputera, czy tak?
    A co z kursem jezykowym?

  • 4. Data: 2003-01-09 08:07:27
    Od: "Pulsar" <p...@N...pl>

> [...]
    > Czy w takim razie rodzice moga odliczyc te wydatki od swojego podatku?
    > Dodam ze student pracowal krotko w roku 2001 (rowniez umowa o dzielo).

    Ulgę na pomoce naukowe można zastosować wyłącznie w przypadku pracowania na
    podstawie umowy o pracę, w okresie zatrudnienia, pod warunkiem, że zakupione
    przyrządy, pomoce i literatura służyły swojej pracy (w uproszczeniu). Musi
    być powiązanie między pracą a zakupioną pomocą (a więc bycie studentem nic
    tutaj nie wnosi do sprawy).

    Co do nauki języka - mieści się to w ramach doskonalenia zawodowego
    podatnika. NIe ma znaczenia w tym przypadku w jakiej formie osiąga się
    dochody. Można to więc odliczyć od podatku od umowy o dzieło oraz umowy o
    pracę. Można odliczyć to także nawet wtedy, gdy w okresie kształcenia nie
    miało się żadnych dochodów - wystarczy, żeby w trakcie roku były
    jakiekolwiek dochody, od których można to odliczyć.

    Natomiast rodzice NIGDY tego nie będą mogli odliczyć. Rodzice mogą odliczać
    sobie jedynie ulgę na STUDIA (a nie doskonalenie zawodowe PODATNIKA) w
    przypadku gdy student nie ma żadnych opodatkowanych dochodów i nie ma
    ukończonych 25 lat.

  • 5. Data: 2003-01-10 10:00:48
    Od: "Boguslaw Szostak" <a...@u...agh.edu.pl>

    przy okazji - w wykazie "pomocy naukowych" nie ma "ksiazki".
    CZy sa gdzie indziej, czy od ksiazek nie przysluguje...

    Boguslaw