  • 1. Data: 2003-09-05 09:32:13
    Temat: użyczenie części lokalu a art 11 pdoof
    Od: "Tom" <...@f...pl>

    Sprawa wygląda tak:
    Właściciel lokalu użycza (nieodpłatnie) członkowi rodziny część lokalu - 1
    pokój. Właściciel lokalu też w nim zamieszkuje.
    Pytanie: czy "wartość czynszowa" lokalu jest przychodem właściciela? Czy ma
    jakieś obowiązki podatkowe (deklaracje etc) z tym związane.
    Moim zdaniem w związku z art 16.2 nie, ale nie jest to dla mnie tak do końca
    jasne

    burenezo

    cytuję przepisy:
    Art. 11.1. Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i
    9, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji
    podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość
    otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
    2. Wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 2,
    określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub
    prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich
    stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.
    2a. Wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:
    1) jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności
    gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych
    odbiorców,
    2) jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu,
    3) jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku -
    według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy
    najmu tego lokalu lub budynku,
    4) w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy
    świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i
    gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz
    czasu i miejsca udostępnienia.
    2b. Jeżeli świadczenia są częściowo odpłatne, przychodem podatnika jest
    różnica pomiędzy wartością tych świadczeń, ustaloną według zasad określonych
    w ust. 2 lub 2a, a odpłatnością ponoszoną przez podatnika.
    3. Przychody w walutach obcych przelicza się na złote według kursów z dnia
    otrzymania lub postawienia do dyspozycji podatnika, ogłaszanych przez bank,
    z którego usług korzystał podatnik, i mających zastosowanie przy kupnie
    walut. Jeżeli podatnik nie korzysta z usług banku, przychody przelicza się
    na złote według kursu średniego walut obcych z dnia uzyskania przychodów,
    ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski, z zastrzeżeniem ust. 4.
    4. Jeżeli bank, z którego usług korzysta podatnik, stosuje różne kursy walut
    obcych i nie jest możliwe dostosowanie kursu, o którym mowa w ust. 3 zdanie
    pierwsze, do przeliczenia na złote przychodu uzyskanego przez podatnika
    stosuje się kurs średni walut obcych z dnia uzyskania przychodu, ogłaszany
    przez Narodowy Bank Polski.

    Art. 16. 1. Za przychód z nieruchomości odstąpionych bezpłatnie w całości
    lub w części do używania innym osobom fizycznym i prawnym oraz jednostkom
    organizacyjnym nie mającym osobowości prawnej uważa się wartość czynszową,
    stanowiącą równowartość czynszu, jaki przysługiwałby od tych osób w razie
    zawarcia umowy najmu lub dzierżawy nieruchomości. Nie jest jednak przychodem
    wartość czynszowa lokali lub budynków mieszkalnych udostępnionych osobom
    pozostającym z podatnikiem w stosunku pracy, dla których stanowi ona
    nieodpłatne świadczenie, o którym mowa w art. 12 ust. 1.
    2. Jeżeli właściciel nieruchomości używa jej na własne potrzeby lub potrzeby
    członków rodziny albo oddał bezpłatnie nieruchomość lub jej część do użytku
    na cele działalności naukowej, naukowo-technicznej, oświatowej,
    oświatowo-wychowawczej, kulturalnej, w zakresie kultury fizycznej i sportu,
    ochrony środowiska, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej,
    rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów, kultu religijnego oraz
    związkom zawodowym, nie ustala się wartości czynszowej tej nieruchomości lub
    jej części, a wydatki związane z nieruchomością nie stanowią kosztu
    uzyskania przychodów.

  • 2. Data: 2003-09-05 13:03:56
    Temat: Re: użyczenie części lokalu a art 11 pdoof
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 5 Sep 2003, Tom wrote:

    >+ Sprawa wygląda tak:
    >+ Właściciel lokalu użycza (nieodpłatnie) członkowi rodziny część lokalu
    [...]
    >+ cytuję przepisy:
    [...]
> [...]
    >+ wartości czynszowej tej nieruchomości lub
    >+ jej części, a wydatki związane z nieruchomością
    >+ nie stanowią kosztu uzyskania przychodów.

    Nie wydaje ci się że cała reszta przepisów wobec tego
    kawałka jest zbędna ? ;) Tam nie ma zastrzeżeń co do
    tego na jakie cele "członkowie rodziny" używają lokalu,
    no - przynajmniej ja nie widzę :)

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 3. Data: 2003-09-05 13:58:27
    Od: "SP9LWH" <s...@a...pl>

    Użytkownik "Tom" <...@f...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    ma
    > jakieś obowiązki podatkowe (deklaracje etc) z tym związane.

    Nic nie płaci

  • 4. Data: 2003-09-09 11:57:00
    Temat: Odp: użyczenie części lokalu a art 11 pdoof
    Od: "O.S." <o...@x...wp.pl>

    Użytkownik Tom <...@f...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:bj9kjg$mok$...@a...news.tpi.pl...
> [...]
    > pokój. Właściciel lokalu też w nim zamieszkuje.
    > Pytanie: czy "wartość czynszowa" lokalu jest przychodem właściciela?

    Przepraszam, że się wtrącam, ale wydaje mi się, że to biorący w użytkowanie
    podlega podatkowi, bo

> [...]
    > podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz
    > wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

    Biorący rzecz w użytkowanie przez to, że nie płaci, otrzymuje "wartość
    czynszową" - jego realny dochód powiększa się o niezapłacony czynsz. Jeśli
    się mylę, napiszcie dlaczego?

    O.S.

  • 5. Data: 2003-09-09 17:48:19
    Od: "SP9LWH" <s...@a...pl>

    Użytkownik "O.S." <o...@x...wp.pl> napisał w wiadomości
    > Biorący rzecz w użytkowanie przez to, że nie płaci, otrzymuje "wartość
    > czynszową" - jego realny dochód powiększa się o niezapłacony czynsz. Jeśli
    > się mylę, napiszcie dlaczego?

    I od tego zapłaci (ma zapłacić) podatek .
    Właściciel nic nie zyskał (a wręcz stracił) i nie płaci podatku z tego
    tytułu

  • 6. Data: 2003-09-09 21:17:12
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 9 Sep 2003, SP9LWH wrote:

> [...]
    >+ I od tego zapłaci (ma zapłacić) podatek .
    >+ Właściciel nic nie zyskał (a wręcz stracił) i nie płaci podatku z tego

    +++++++++
[...]
    zawarcia umowy najmu lub dzierżawy nieruchomości. [..i wyjątek dla
    rodziny...]
    --------

    Zdaniem ustawodawcy - najwyraźniej zyskał.
    I tak rewelacja że ustawodawca nie każe jeszcze dopłacić
    PCC (lub VAT jeśli chodzi w rachubę) od darowizny[1] :>
    Patrz moje pytanie z sąsiedniego wątku...

    pozdrowienia, Gotfryd
    (który nie zmilczał, ale się ograniczył do streszczenia ;))
    [1] "logika wyciskania z podatnika": wynajmującemu należał
    się czynsz, więc on go *dostał* a następnie z powrotem
    *podarował* najemcy... :]

  • 7. Data: 2003-09-09 21:31:14
    Temat: Re: Odp: użyczenie części lokalu a art 11 pdoof
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 9 Sep 2003, O.S. wrote:

> [...]
    >+ > pokój. Właściciel lokalu też w nim zamieszkuje.
    >+ > Pytanie: czy "wartość czynszowa" lokalu jest przychodem właściciela?

    Przepraszam że w tym miejscu, ale gdzieś mi "oryginalne" pytanie
    umknęło. Już cytowałem art. 16 to załączę tylko dalszy ciąg:
    ++++++++++
    2. Jeżeli właściciel nieruchomości używa jej na własne potrzeby lub
    potrzeby członków rodziny [...] nie ustala się wartości czynszowej tej
    ----------

> [...]
    >+ czynszową" - jego realny dochód powiększa się o niezapłacony czynsz. Jeśli

    Nie wiem (*nie wiem*, a dywagacje o tej porze kończą się tragicznie
    to ograniczę się tylko do wstępu :)), ale nie dałoby się tego
    wywieść z art.16.2 ?
    Skoro *dla rodziny* "nie ustala się wartości czynszowej",
    to dochód powiększałby się o ów "nieustalony" czynsz ;) !
    A przepis szczegółowy ("dla rodziny się nie ustala") powinien
    mieć pierwszeństwo przed przepisem ogólnym ("wartość rynkowa").
    Tym razem ja poproszę o skorygowanie gdzie się mylę :)

    Z góry się tłumaczę że wątek czytam "od końca" i w poprzednim
    poście odniosłem się do przypadku ogólnego (a *nie* do
    rodziny) bo w cytacie rodzina była wycięta :) i z reklamacjami
    do "wycinaka" poprosze ;) (wiem, wiem, SP9 pewnie zazwyczaj
    morsem... to kompresuje z przyzwyczajenia ;)) !

    pozdrowienia, Gotfryd
    (nie doradzca, dla jasności)