    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: wejście w VAT - proporcja
    Date: Mon, 5 Jul 2004 23:58:32 +0200

    On Mon, 5 Jul 2004, Maddy wrote:

    > + Ma ktos może namiar na jakis komentarz, wyjasniene czy t.p. MF w sprawie
    > + momentu "wejścia" w VAT podatnik rozpoczynającego działalnośc w ciągu roku?

    Komentarze na pewno mam, ale dziś mam dość i (nie bić) obiecuję że chyba
    nie znajdę :] Ale dyskusję zahaczającą o konieczność CODZIENNEGO
    sprzedawania najmniej paczki zapałek (coby "okres sprzedaży" był
    ciągły) dobrze pamiętam... może google coś znajdzie (już zapuszczam :))

    > + Trafił mi sie "klient" który z uporem twierdzi że jak rozoczyna działalnośc w
    > + lipcu to ma połowe limitu zwolnienia z VAT "w całości" do wykorzystania od
    > + pierwszego dnia,

    Może mu się ze zwolnieniem *z kasy fiskalnej* pomyliło ?
    Bo przy kasie rzeczywiście jest "do dnia przekroczenia kwoty".
    W ustawie VAT jest jak byk: "w proporcji do okresu" z zastrzeżeniem
    "jeśli przekroczy w trakcie roku".
    O, coś mam (ale niestety bez linków):
    http://groups.google.pl/groups?hl=pl&th=acff3ea61fea
    5c5e&rnum=3

    > + a ja twierdze że ten limit mu się powieksza z upływem czasu
    > + prowadzenia dzialności ( w uproszczeniu miesięcznie - bo i tak faktury będą
    > + wystawiane jedna na miesiąc).

    W powołanym wątku właśnie tak tłumaczyłem.
    A pewien jestem że było to po przeczytaniu rozważań doradzcy podatkowego
    który brał poważnie pod uwagę "okres prowadzonej sprzedaży" liczony
    *w dniach w które była sprzedaż* - czyli jak gość chce wystawić tylko
    po 1 fakturze w miesiącu to "dni sprzedaży" ma 6 czyli limitu zostaje
    6/366*10kEU... :] (aczkolwiek była to niewątpliwie najczarniejsza
    wersja interpretacji jaką widziałem :])

    > + I nie mogę znaleźc jakiejś podkładki do ustawy. Ustawa go nie przekonuje a za
    > + chwilę wystawi fakturę na 10tys.

    IMHO wystawi się na strzał.

    O, znalazłem w dalszym ciągu tejże dyskusji mój post z linkami:
    http://tiny.pl/mwz
    a w nim:
    http://www.vulcan.edu.pl/doradca/02/utrata.html
    (czyli "normalnie narastający" limit)
    oraz (już zapomniałem że to był wyrok !) armatka z której strzelił NSA:
    http://www.fund.org.pl/podatkisierpien.htm
    ...zapodana również:
    http://tinyurl.com/t4b4
    ...czyli:
    http://webapp01.ey.com.pl/EYP/WEB/newsletters.nsf/0/
    f9a7085d6f474811c1256cd0003b3e69?OpenDocument

    ...choć trzeba przyznać że w owym komentarzu jest o "prowadzeniu DG"
    (a nie "prowadzeniu sprzedaży"), niemniej pamiętając o literalnej
    treści ustawy (dalej zostało "sprzedaży" !!) można dojść do takich
    wniosków:
    http://tinyurl.com/t4bg
    ...a artykuł z gazeta.pl niestety wcięło :(

    > + Byłabym wdzięczna za jakiegos linka, może fakt że ktoś inny jeszcze uważa tak
    > + jak ja go przekona?

    Zapodaj mu że prezentujesz optymistyczne stanowisko co do sposobu
    interpretacji ustawy... :]

    A co do googla...jak mu zapodałem "okresu prowadzenia sprzedaży vat"
    to plunął całkiem zgrabnym zestawem komentarzy acz dopiero "do
    przesiania". Może coś tam się jeszcze znajdzie...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)