  • 1. Data: 2004-03-30 22:37:31
    Temat: wykonanie strony WWW dla zagranicznego klienta - dość długie
    Od: "MaciejK" <t...@p...onet.pl>

    Witam Was,

    Otrzymałem zlecenie wykonania strony WWW dla angielskiego klienta. Do tej pory
    zagranicznego klienta nie miałem. Stąd pewien problem lub problemy. Nie mam
    zielonego pojęcia jak wystawić fakturę. Z czego zorientowałem się czytając
    nieco arichwum grupy "wykonanie strony WWW dla zagranicznego klienta" nie jest
    eksportem usług bo praca wykonana jest na terenie Polski. OK. Tylko, że
    normalnej faktury nie wystawię przecież. Moje pytania:

    1) Oprócz nazwy i adresu na fakturze musi zostać zamieszczony nr NIP.
    Angielskie firmy NIPu nie posiadają, tylko nr identyfikacyjny oraz jakiś
    inny "tajny" nr. Co więc wpisać w pole NIP? Przecież pustego nie zostawię...

    2) W jakiej walucie powinna być podane zobowiązanie. W funtach, euro,
    złotówkach? Rozliczenie ma się odbyć poprzez przelew międzybankowy. Czy jeśli
    wystawię w złotówkach to będzie problem? A jeśli w funtach czy euro to liczyć
    w/g kursu z dnia wystawienia faktury?

    3) Jeśli wystawię fakturę w funtach czy euro - czy powinienem założyć konto
    walutowe? Na razie takowego firma nie posiada.

    4) Jak jest z VATem? 0% VATu? Czy jeżeli to nie jest eksport to normalnie 22%?

    5) Czy powinienem załatwić jakieś formalności w innych urzędach (jeśli to nie
    jest niby eksport to chyba żadnych) ?

    6) Do czego może przyczepić się US? Co jeszcze powinno się wiedzieć?

    To chyba tyle. Bardzo przepraszam, że sypię naraz tyloma pytaniami. Po prostu
    nie znam się na tym kompletnie. Szukałem trochę w necie, ale informacje są
    dość chaotyczne. Potrzebuję bardziej praktycznych wskazówek. Jeżeli ktoś z Was
    znajdzie chwilę i będzie miał ochotę - bardzo proszę o pomoc.

    Dziękuję i pozdrawiam,
    MaciejK

    PS. Chyba dobrą grupę wybrałem, tak?

  • 2. Data: 2004-03-31 10:44:50
    Od: bromden <b...@g...pl.geen.spam>

    Podstawowe pytanie to: czy fakturę wystawiasz przed 1 maja czy po?

    Jeżeli po, to być może byłoby trochę lepiej, bo nie musiałbyś w ogóle
    naliczać VATu (chociaż miałbys prawo do odliczenia podatku naliczonego).
    Ale z drugiej strony musiałbyś prawdopodobnie wystąpić o nadanie nru
    NIP-UE oraz nie ma jeszcze pewności, co do formalności, oraz reakcji
    urzędników na nowe przepisy.

    Jeżeli przed to:

    > "wykonanie strony WWW dla zagranicznego klienta" nie jest
    > eksportem usług bo praca wykonana jest na terenie Polski. OK.

    Rzeczywiście to nie jest eksport usług.
    (Chyba, że podciągniesz to pod sprzedaż licencji na oprogramowanie np.
    na kod javascript, etc.)

    > 1) Oprócz nazwy i adresu na fakturze musi zostać zamieszczony nr NIP.

    http://www.google.pl/groups?q=faktura+nip+zagraniczn
    ego+group%3Apl.soc.prawo.podatki

    > 2) W jakiej walucie powinna być podane zobowiązanie. W funtach, euro,

    W jakiej chcesz, możesz w złotówkach, wtedy problem scedujesz na
    kontrahenta.
    http://www.google.pl/groups?q=fakture+walucie+group%
    3Apl.soc.prawo.podatki
    http://www.google.pl/groups?q=kpir+roznice+kursowe+g
    roup%3Apl.soc.prawo.podatki

    > 3) Jeśli wystawię fakturę w funtach czy euro - czy powinienem założyć konto
    > walutowe? Na razie takowego firma nie posiada.

    Nie musisz, bank przelicza kwotę przelewu na walutę, w której jest
    prowadzony rachunek.

    > 4) Jak jest z VATem? 0% VATu? Czy jeżeli to nie jest eksport to normalnie 22%?

    Sam sobie odpowiedziałeś.

> [...]
    > jest niby eksport to chyba żadnych) ?

    Żadnych.

    > 6) Do czego może przyczepić się US? Co jeszcze powinno się wiedzieć?

    Jeżeli naliczysz 22% VAT, to do niczego.
    (Niczego szczególnego, bo US zawsze może się do czegoś przyczepić.)

    > PS. Chyba dobrą grupę wybrałem, tak?

    Chyba nie jesteś kretynem, nie?

    --
    bromden[at]gazeta.pl

  • 3. Data: 2004-03-31 11:02:20
    Od: "MaciejK" <t...@p...onet.pl>

    Dzięki!

    Kurczę, a myślałem, że już nikt mi nie pomoże :)

    > Podstawowe pytanie to: czy fakturę wystawiasz przed 1 maja czy po?

    No chyba się wyrobię przed 1 maja.

    > Chyba nie jesteś kretynem, nie?

    Cholera - już sam nie wiem :) Ale myślę, że chyba jeszcze nie zwariowałem ani
    tym bardziej nie oszalałem :)

    W każdym razie jeszcze raz wielkie dzięki za Twoją pomoc! Naprawdę się
    przydała.

    Pozdrawiam Cię,
    MaciejK

  • 4. Data: 2004-03-31 11:11:25
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Użytkownik "bromden" <b...@g...pl.geen.spam> napisał w wiadomości

    http://www.google.pl/groups?q=faktura+nip+zagraniczn
    ego+group%3Apl.soc.prawo.podatki

    Zwróć uwagę, że bez NIPu możesz wystawić fakturę
    dla odbiorcy EKSPORTOWANYCH towarów
    lub usług. (obecne przepisy)
    Ale jeśli nie jest to eksport, to NIP odbiorcy
    zgodnie z przepisami powinien być.
    Ale przecież nie wpiszesz czegoś, czego
    zagraniczny odbiorca nie ma.
    Ustawodawca nawalił i tyle.
    Tyle lat nikomu to nie przeszkadzało :-)

  • 5. Data: 2004-03-31 11:43:18
    Od: "pix" <p...@w...pl>

    > Ale przecież nie wpiszesz czegoś, czego
    > zagraniczny odbiorca nie ma.
    > Ustawodawca nawalił i tyle.

    Nie pierwszy to raz gdy urzędasom zabrakło
    zwykłego pomyślunku - ale w tym wypadku
    dotyczy to chyba bardziej MF niz samego ustawodawcy.

    Pix

  • 6. Data: 2004-03-31 12:03:39
    Od: "MaciejK" <t...@p...onet.pl>

    > Nie pierwszy to raz gdy urzędasom zabrakło
    > zwykłego pomyślunku - ale w tym wypadku
    > dotyczy to chyba bardziej MF niz samego ustawodawcy.

    No to znaczy, że trzeba udać się do lokalnego uesa i spytać w jaki sposób tą
    kwestię rozwiązać. Bo w takim razie może chodzić o indywidualną interpretację,
    która w wypadku każdego US może byś, a raczej na pewno będzie, inna.

  • 7. Data: 2004-03-31 12:18:01
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Użytkownik "pix" <p...@w...pl> napisał w wiadomości

    > Nie pierwszy to raz gdy urzędasom zabrakło
    > zwykłego pomyślunku - ale w tym wypadku
    > dotyczy to chyba bardziej MF niz samego ustawodawcy.
    > Pix

    Mogę się założyć, że Minister
    w nowym rozporządzeniu
    zażyczy sobie np podpisu odbiorcy na fakturze
    dokumentującej np wewnątrzwspólnotową
    dostawę albo coś podobnego :-)

  • 8. Data: 2004-03-31 12:36:08
    Od: bromden <b...@g...pl.geen.spam>

    > No to znaczy, że trzeba udać się do lokalnego uesa i spytać w jaki sposób tą

    Nie przejmuj się tym kompletnie.

    cef: i po co straszysz ludzi?

    --
    bromden[at]gazeta.pl

  • 9. Data: 2004-03-31 12:44:09
    Od: "pix" <p...@w...pl>

    > Mogę się założyć, że Minister
    > w nowym rozporządzeniu
    > zażyczy sobie np podpisu odbiorcy na fakturze
    > dokumentującej np wewnątrzwspólnotową
    > dostawę albo coś podobnego :-)

    Zakładać się nie będę bo niestety mam identyczne
    przeczucie.
    Szkoda mi tylko kilku niezłych pomysłów :(
    Czy my nie możemy po prostu wziąć i zwyczajnie
    przetłumaczyć trochę sensownych aktów wykonawczych
    zamiast dawać kolejne pole do popisu tym chorym
    ludziom z MF???

    Pix

  • 10. Data: 2004-03-31 12:46:33
    Od: "pix" <p...@w...pl>

> [...]
    interpretację,
    > która w wypadku każdego US może byś, a raczej na pewno będzie, inna.

    Niby tak, ale z drugiej strony co tu interpretować
    skoro przepis jest prosty jak drut - "MA BYĆ" i żaden
    US chyba niczego innego się tam nie doczyta ;-)

    Pix