    From: "biszek" <b...@h...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: wymiar urlopu
    Date: Sat, 5 Jan 2002 14:03:33 +0100

    Użytkownik "Marcin Straszewski" <r...@p...fm> napisał w wiadomości
    news:3c35626b$1@news.vogel.pl...
    > witam!
    >
    > pracownik po studiach rozpoczął pracę 9 lutego 2001, zwalniam go z dniem
    > 31.12.2001
    > jaki wymiar urlopu mu przysługuje?
    > słyszałem coś o proporcjonalnym (?) naliczaniu urlopu.
    > wydaje mi się, że chodzi o 10 dni (pracuje niepełny rok!)
    > sprawa dość pilna
    >
    > pozdrawiam
    > Marcin Straszewski

    Witam Marcinie

    Nie mam zbyt wiele czasu ale postanowilam odpowiedziec Ci na twoje pytanie
    poniewaz piszesz ze to sprawa pilna , a kolezanka Beata blednie
    odpowiedziala Ci na pytanie i nie chce zebys mial do czyninia z PIP :-)

    Ekwiwalent pieniezny przysluguje pracownikowi tylko w wypadku gdy nie
    wykorzystal przyslugujacego urlopu lub czesci z powodu ( art. 171 par.1 kp)
    :
    1. rozwiazania lub wygasniecia stosunku pracy
    2. powolania do zasadn. sluzb. wojsk.

    Ekwiwalent pieniezny wyplaca sie wiec pracownikowi tylko wowczas gdy nie
    jest mozliwe wykorzystanie urlopu w naturze.
    Zgodnie z aktualnymi przepisami - w roku , w ktorym ustaje stosunek pracy z
    pracownikiem uprawnionym do urlopu , pracownikowi przysluguje urlop
    wypoczynkowy w wymiarze proporcjonalnym do okresu przepracowanego u Ciebie.
    Twojemu pracownikowi zgodnie z art. 154 par.1 przysluguje prawo do 20 dni
    roboczych urlopu wypoczynkowego , przepracowal w roku kalendarzowym 2001 u
    Ciebie 11 miesiecy i przed ustaniem stosunku pracy wogole nie korzystal z
    urlopu wypoczynkowego , musisz wyplacic mu ekwiwalent pieniezny za 19 dni
    urlopu wypocz. do ktorego pracownik nabyl prawo , w roku ustania stosunku
    pracy.

    20 / 12 = 1,66 x 11 = 19 ( po zaokragleniu - zawsze trzeba zaokragl. w gore)

    Do ustalenia wysokosci ekwiwalentu pienieznego za urlop stosuje sie zasady
    obowiazujace przy obliczaniu wynagrodzenia urlopowego ( par.14
    rozporzadzenia z dnia 8 stycznia 1997r)
    Odrebnie w kazdym roku kalendarzowym ustala sie wspolczynnik sluzacy do
    ustalania ekwiwalentu za 1 dzien urlopu.

    Ustala sie go w ten sposob , ze odejmuje sie od liczby dni w danym roku
    kalendarzowym laczna liczbe przypadajacych w tym roku niedziel i swiat oraz
    dodatkowych dni wolnych od pracy , a otrzymany wynik dzieli sie przez 12 (
    par.19 ust.2 rozporzadzenia) Tak ustalony wspolczynnik stosuje sie przy
    obliczaniu ekwiwalentu , do ktorego pracownik nabyl prawo w ciagu tego roku
    kalendarzowego ( par.19 ust.1 rozporzadzenia)

    ekwiwalent za 1 dzien urlopu ustala sie , dzielac sume miesiecznych
    wynagrodzen ustalonych na podst. par. 15-17 rozporzadzeni przez ustalony w
    danym roku kalendarzowym wspolczynnik ( par. 18 ust.1 rozporzadzenia) , a
    ekwiwalent za nie wykorzystany przez pracownika urlop wypoczynkowy oblicza
    sie , mnozac ekwiwalent za 1 dzien urlopu przez liczbe dni tego urlopu (
    par. 18 ust.2 rozporzadzenia).

    pozdrawiam
    alpenveilchen :-))