    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: wyposażenie + ulepszenie
    Date: Tue, 19 Oct 2004 12:16:47 +0200
    <j...@g...news.tpi.pl>
    <Pine.WNT.4.61.0410151948460.1816@athlon>
    <j...@g...news.tpi.pl>
    <P...@A...portezjan.zabrze.pl>
    <j...@g...news.tpi.pl>

    On Tue, 19 Oct 2004, Jarek Spirydowicz wrote:
> [...]
    >+ > Orzecznictwo to AFAIK częsciowo powołuje się na klasyfikację właśnie,
    >+ > powiadając że "drukarka luzem" (NIE mogąca samodzielnie pracować
    >+ > jako kopiarka czy inny taki typ) podłączana do jednego kompa
    >+ > NIE JEST ST - mimo że przyczepa JEST głównie dlatego (jak rozumiem)
    >+ > że w KRST jest pozycja "pryczepy" a nie ma pozycji "drukarki".
    >+ >
    >+ > Nie, nie pytaj mnie czym wg KRST jest drukarkoskanerfax.
    >+ >
    >+ Nie będę. Zapytam, czym jest ta drukarka - bo chyba nie częścią

    Częścią "zestawu komputerowego". Takie coś jest w KRST.

    >+ > IMHO nadal mamy.
    >+ > Jak chcesz wykorzystywać SAMODZIELNIE silnik ? W ustawie jest
    >+ > mowa o "kompletności", czyli urządzenie nic więcej NIE może
    >+ > potrzebować do pracy. A dopóki nie ma zastosowania - nie może
    >+ > być KUP, ani wprost ani przez amortyzację....
    >+ >
    >+ Widziałeś kiedyś młockarnię?

    ...i co z tym silnikiem młockarni BEZ młockarni ? ;)
    BTW: patrz "przyczepa". Trzeba sprawdzić czy ustawodawca zaplanował
    pozycję w KRŚT "silnik młockarni". Jeśli tak to NSA IMO uzna że
    wolno osobno amortyzować/

    >+ > >+ Normalnie. Z racji ceny powyżej 3,5 kzł - ustawa każe wpisywać do
    >+ > >+ ewidencji, wyjątku nie ma (bo pominięty), a "innym przedmiotem" to i wał
    >+ > >+ korbowy można nazwać.
    >+ >
    >+ > NIE MA zapisu uznającego "przedmioty" za ST !!
    >+ >
    >+ Ale jest zapis, zgodnie z którym amortyzacji podlegają "inne przedmioty
    >+ zwane środkami trwałymi" :)

    Ale to jest relacja przeciwna !!
    Każdy śledź jest rybą ale nie każda ryba jest śledziem...

    >+ > ST są rzeczy "kompletne i zdatne do użytku" !! O interpretacji
    >+ > "zdatności" przesądza praktyka sądowa :)
    >+ > Zapis dotyczący "rzeczy" jest tylko dla EW :)
    >+ >
    >+ OK. Wspomniany wyżej silnik jest kompletny i zdatny do użytku. Jako
    >+ napęd do kilku różnych maszyn.

    Patrz "przyczepa", jak nie to IMHO wchodzi w skład "zestawu".

    [...]
    >+ Dzięki. I wszystko jasne - jeśli zakup części nie jest "wydatkiem na
    >+ ulepszenie", to moja konstrukcja leży w gruzach tak jak wcześniej Twoja
    >+ (inna rzecz, że konsekwencje takiego podejścia nawet mi się podobają;)).

    Zakup *CZĘSCI O WARTOŚCI NIE WIĘKSZEJ NIŻ 3,5 kzł* !
    No i o ile *nie jest to remont* (naprawa) !!

    >+ Tylko pytanie: z czego wynika, że nie jest? I nie mów, że z zapisu
    >+ o częściach >3,5 kzł, bo to będzie argumentacja kołowa.

    Patrz "a contrario".
    Zapodać googlowi i przeczytać pierwszych pięćset przykładów :)

    >+ Na deser jest jeszcze post Agaty, a w nim: "Należy podkreślić, że
    >+ wydatki na ulepszenie środka trwałego powiększają jego wartość
    >+ początkową bez względu na ich wysokość."

    Zdecydowanie się sprzeciwiam jeśli tak było.
    Podaj message-id (a przy okazji sprawdź czy w okolicy nie ma mojego
    protestu :))

    >+ No to w końcu jak? Wydane w ciągu roku 500 zł na ulepszenie jest KUP
    >+ i jednocześnie podwyższa WP???

    Wg mnie NIE WOLNO podwyższać WP o mniej niż 3,5 kzł.
    Ustawodawca zapisał warunek "bezwzględnie" - JAK JEST PONAD
    to JEST WP++ :) Ustawodawca NIE zapisał "podatnik może" (tak
    jak np. przy pozwoleniu do niestosowania amortyzacji albo
    przy amortyzacji jednorazowej).
    No to podatnik MUSI... (albo STOSOWAĆ albo NIE STOSOWAĆ
    podwyższanie WP). IMO oczywiście :)

> [...]
    >+ zastrzeżeniem ;)
    >+
    >+ > No to łamigłowka:
    >+ > Zakup kompa za 2500 zł
    >+ > Przyjęto AMORTYZACJĘ JEDNORAZOWĄ.
    >+ > Za rok do kompa dokupujemy (w tym samym miesiącu)
    >+ > - skaner foto za 7500 zł
    >+ > - drukarkę laser kolor za 4000 zł
    >+ > - drukarkę foto kolor za 4000 zł
    >+ >
    >+ > Jakiej amortyzacji należy poddać wymieniony zakup ?
    >+ >
    >+ Na mój łeb - jednorazowej. Przy założeniu, że te sprzęty to "części

    No i jest ból: jednorazowa może być stosowana tylko do 3,5 kzł...
    Chyba trzebaby reguły relacyjne zastosować (są takie, gdzieś
    widziałem tłumaczenie z prawniczego na matematykę :) - jak
    znajdę to zapodam).

    [...]
    >+ No kupiłem kasę. Za 1190 zł netto. Oddaję do użytkowania w październiku.
    >+ I się zastanawiam, czy prosto w koszty, czy jednorazowo (znaczy chodzi o
    >+ zady i walety). Wiem, że było, ale jeszcze nie znalazłem :)

    Oj... a będziesz ją "ulepszał" ?
    I kiedy oraz z jakim wynikiem zamykasz DG ? :]

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)