    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: wyposażenie + ulepszenie
    Date: Wed, 20 Oct 2004 11:52:58 +0200
    <j...@g...news.tpi.pl>
    <Pine.WNT.4.61.0410151948460.1816@athlon>
    <j...@g...news.tpi.pl>
    <P...@A...portezjan.zabrze.pl>
    <j...@g...news.tpi.pl>
    <P...@A...portezjan.zabrze.pl>
    <j...@g...news.tpi.pl>

    On Wed, 20 Oct 2004, Jarek Spirydowicz wrote:
    [...]
    >+ > >+ Zapytam, czym jest ta drukarka - bo chyba nie częścią
    >+ > >+ komputera?
    >+ >
    >+ > Częścią "zestawu komputerowego". Takie coś jest w KRST.
    >+ >
    >+ No tak. Ale co, jeśli wcześniej kupiłem komputer, a nie zestaw?

    W KRST AFAIK *nie ma* czegoś takiego jak "komputer".
    Masz "zestaw komputerowy".
    W skrajnym przypadku może składać się tylko z czegoś co potocznie
    właśnie "komputerem" jest zwane (jednostka centralna w CPU, pamięcią,
    ew. :) HDD...) w roli serwera (czyli w skrajnym przypadku również
    bez monitora i klawiatury). Dokupujesz drukarkę... i jest to właśnie
    "rozbudowa zestawu".
    Są już orzeczenia i interpretacje że JEŚLI drukarka może pracować
    z kilkoma komputerami "na raz" (sieciowa) *i* u podatnika tak jest
    - to można ją potraktować jako osobny ST. Najwyraźniej jako
    osobny "zestaw" :>

    >+ > ...i co z tym silnikiem młockarni BEZ młockarni ? ;)
    >+ >
    >+ To nie jest silnik młockarni :)

    Ano... dobrze:
    [...]
    >+ No cóż. W KŚT są osobno silniki. Różne (nawet wiatraki:)).

    No to niniejszym... :)

    [...]
    >+ No właśnie. Ten wał to "inna ryba" ;)

    Czyli przedmiot nie stanowiący ST ? - no to OK :)

> [...]
    >+ > >+ Dzięki. I wszystko jasne - jeśli zakup części nie jest "wydatkiem na
    >+ > >+ ulepszenie", to moja konstrukcja leży w gruzach tak jak wcześniej Twoja
    >+ > >+ (inna rzecz, że konsekwencje takiego podejścia nawet mi się podobają;)).
    >+ >
    >+ > Zakup *CZĘSCI O WARTOŚCI NIE WIĘKSZEJ NIŻ 3,5 kzł* !
    >+ >
    >+ A nie, to dopiero zostaje zaliczone dopiskiem. Żeby argumentacja
    >+ Bogusława działała, musisz przyjąć, że w ogólnym przypadku zakup części
    >+ nie jest wydatkiem na ulepszenie. Bez tego masz argumentację typu "A

    Powiem krócej: ja ci tego najwyraźniej nie wyłożę. Nie da rady :[
    Ustawa stanowi że wydatki na zakup częsci o cenie JEDNOSTKOWEJ
    większej niż 3,5 kzł JEST PODWYŻSZENIEM WP. Kropka.
    Z zasady przeciwieństwa ("a contrario") wynika równie skutecznie
    że zakup częsci o wartości NIE przekraczającej NIE stanowi WP.
    Koniec zdania.
    Później idzie "suma wydatków" - ale owa suma NIE rozstrzyga o JUŻ
    rozstrzygniętym, a poprzednie zdanie rozstrzygnęło że częsci
    do 3,5 kzł NIE liczą się do WP - wniosek że liczą się wyłącznie
    "inne wydatki".

    >+ > No i o ile *nie jest to remont* (naprawa) !!
    >+ >
    >+ Z dowodzeniem, że remont jest ulepszeniem ŚT, to wyskakiwał nie będę :)

    Remont (naprawa) NIE JEST "ulepszeniem" :)

    >+ Trzymaj linkę, będzie szybciej ;)

    Thx.

    >+ http://groups.google.pl/groups?hl=pl&lr=&c2coff=1&sa
    fe=off&selm=b3apf6%24
    >+ fg8%241%40atlantis.news.tpi.pl&rnum=26
    >+ Wiem wiem, wykładnia prasowa. Ale protestu nie ma, chyba że się
    >+ referencje posypały.

    Może nikt nie zauważył.
    Ja się nie zgadzam i już (przypomnę - z opinią z GP: "Należy
    podkreœlić, że wydatki na ulepszenie œrodka trwałego powiększajš
    jego wartoœć poczštkowš bez względu na ich wysokoœć. Oznacza to,
    że, co do zasady, każdy wydatek na przebudowę, rozbudowę,
    rekonstrukcję, adaptację i modernizację,
    nawet o nieznacznej wartoœci, podwyższa wartoœć poczštkowš
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    œrodka trwałego dla celów amortyzacji."

    Ustawa wyraźnie stawia warunek "gdy suma wydatków ... przekracza
    3500 zł" zakupu "częsci ponad 3500 zł" nie licząc. Wtedy i tylko wtedy...

    >+ > >+ No to w końcu jak? Wydane w ciągu roku 500 zł na ulepszenie jest KUP
    >+ > >+ i jednocześnie podwyższa WP???
    >+ >
    >+ > Wg mnie NIE WOLNO podwyższać WP o mniej niż 3,5 kzł.
    >+ >
    >+ W sumie się zgadzam, tylko chcę do końca zrozumieć.

    Trzeba znaleźć kilka opinii Maddy o niektórych artykułach w GP ;)

    [...]
    - skaner foto za 7500 zł
    - drukarkę laser kolor za 4000 zł
    - drukarkę foto kolor za 4000 zł
    [...]
    >+ > >+ Na mój łeb - jednorazowej. Przy założeniu, że te sprzęty to "części
    >+ > >+ składowe" (chorym jak dla mnie).
    >+ >
    >+ > No i jest ból: jednorazowa może być stosowana tylko do 3,5 kzł...
    >+ > Chyba trzebaby reguły relacyjne zastosować (są takie, gdzieś
    >+ > widziałem tłumaczenie z prawniczego na matematykę :) - jak
    >+ > znajdę to zapodam).
    >+ >
    >+ A nie wystarczy założenie, że to są części, a nie ŚT? No bo skoro
    >+ dokupienie dwóch części po 3 kzł nie podwyższa WP...

    Ale pisałem o częściach z wartością PRZEKRACZAJĄCĄ 3500 zł !!
    Policz zera :)
    "Fotoskaner" spokojnie może cię kosztować kilkanaście tysięcy...

    >+ > [...]
    >+ > >+ No kupiłem kasę. Za 1190 zł netto. Oddaję do użytkowania w październiku.
    >+ > >+ I się zastanawiam, czy prosto w koszty, czy jednorazowo (znaczy chodzi o
    >+ > >+ zady i walety). Wiem, że było, ale jeszcze nie znalazłem :)
    >+ >
    >+ > Oj... a będziesz ją "ulepszał" ?
    >+ >
    >+ Przypuszczam, że wątpię. Czytnika za >3,5 kzł kupować nie zamierzam.
    >+ Chyba żeby dokupić do niej laptopa... ;)

    ...ale on załapie się na osobną pozycję w EST :)
    Jak WYKLUCZA się ulepszenie to można "wpisać w koszt"... z zastrzeżeniem
    niżej :)

    >+ > I kiedy oraz z jakim wynikiem zamykasz DG ? :]
    >+ >
    >+ Ja tu mam nadzieję synowi przekazać dobrze funkcjonujące
    >+ przedsiębiorstwo, a Ty mi o zamykaniu... :)

    No to widzisz... :)
    Jak coś jest "w wyposażeniu" do remanentu końcowego liczy się
    wartość wyposażenia. Tyle że mnoży się przez (ustawowy) "wskażnik
    zysku w obrocie".
    Jak ktoś da rady uzyskać w ostatnim roku 0,5% ale ZYSKU (dochodu)
    to jest dobrze urządzony :)
    Jak w ostatnim roku miał tylko 20% KUP - to zapłaci podatek od
    80% wartości wyposażenia...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (memoriał, KPiR, VAT, ZUS)