  • 1. Data: 2002-10-28 18:47:05
    Temat: zakup laptopa do firmy
    Od: "tomek.k" <d...@N...gazeta.pl>

    Witam!
    Nie jestem do konca pewny czy to dobra grupa, ale nie znalazlem bardziej
    odpowiedzniej dla mojego pytania.
    Otoz zamierzam kupic komputer przenosny o wartosci ok. 5400 zl netto. W
    zwiazku z tym, ze jest to sprzet o wartosci przekraczajacej 3500 zl netto to
    bedzie to prawdopodobnie srodek trwaly. Slyszalem cos, ze przy zakupie za
    koszty uznane zostanie 30% wartosci, a pozostale 70% bedzie sie przez jakis
    okres (18 m-cy?) amortyzowac. Czy to prawda, ze 30% od razu stanowi koszty?
    I drugie pytanie: niewatpliwie bardziej korzystne byloby gdyby cala wartosc
    od razu stanowila koszty. A wiec czy jest mozliwa taka operacja: kupuje
    laptopa za np. 3490 zl netto (wtedy on juz nie jest srodkiem trwalym, bo
    jego wartosc nie przekracza 3500 zl netto, prawda?) a pozstale 1900 zl netto
    sprzedawca wypisuje mi jako jakies czesci do tego komputera np. zasilacz,
    akumulator itp. Jak bedzie na to 'patrzyl' urzad skarbowy? Czy nie uzna, ze
    te akcesoria stanowia wyposazenie komputera, a wiec i tak bede musial uznac
    komputer za srodek trwaly i go amortyzowac? Czy tez nie powinno byc z tym
    problemu i od razu bede mogl zaksiegowac cale 5400 netto jako koszty?
    (oczywiscie ze strony sprzedawcy nie ma problemu z wystawienie takiej
    faktury).

    Pozdrawiam
    tomek.k

  • 2. Data: 2002-10-28 19:06:42
    Temat: Re: zakup laptopa do firmy
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik tomek.k napisał:
> [...]
    > okres (18 m-cy?) amortyzowac. Czy to prawda, ze 30% od razu stanowi koszty?
    Owszem, o ile środek trwały jest *fabrycznie* nowy.
    Odpisujesz 30% w miesiącu zakupu i w danym roku sprawe kończysz.
    Od nastepnego roku amortyzujesz wg. dowolnej metody - liniowo lub
    degresywnie te pozostałe 60%.
    Jeżeli kupisz laptopa pod koniec roku, to taka metoda sie opłaca. Ale
    jeżeli poczekasz do stycznia, to bardziej sie opłaca metoda degresywna -
    w 1 roku odpisujesz w koszty 60% a nie 30%, tyle że w ratach miesiecznych.
    A w gminach zagrozonych bezrobociem strukturalnym nawet 90%.

> [...]
    > akumulator itp. Jak bedzie na to 'patrzyl' urzad skarbowy? Czy nie uzna, ze
    Jeżeli laptop jest bez tych części całkowicie funkcjonalny, to możesz
    zaryzykować...
    Środek trwaly musi byc kompletny i zdatny do użytku.

> [...]
    > komputer za srodek trwaly i go amortyzowac? Czy tez nie powinno byc z tym
    > problemu i od razu bede mogl zaksiegowac cale 5400 netto jako koszty?
    Może dla przyzwoitości poczekać parę dni? :-))

    Ja osobiście odradzam takie kombinacje.
    No ale ja cenie sobie spokojny sen :-)

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 3. Data: 2002-10-28 19:27:03
    Od: "tomek.k" <d...@N...gazeta.pl>

    Maddy <m...@e...com.pl> napisał(a):

    > Odpisujesz 30% w miesiącu zakupu i w danym roku sprawe kończysz.
    Tutaj nie rozumiem... czyli kupuje laptopa jeszcze w pazdzierniku i co
    dalej - przeciez nie zamortyzuje sie w ciagu 2 m-cy?

    > Od nastepnego roku amortyzujesz wg. dowolnej metody - liniowo lub
    > degresywnie te pozostałe 60%.
    Pomylilas sie, czy tu faktycznie ma byc 60 a nie 70%?

    > Jeżeli kupisz laptopa pod koniec roku, to taka metoda sie opłaca.
    A moglbym prosic opis tej metody bardziej lopatologicznie: co po kolei sie
    dzieje? bo jak na razie to nie do konca rozumiem...

    > Ja osobiście odradzam takie kombinacje.
    > No ale ja cenie sobie spokojny sen :-)
    Faktycznie, tak siedze teraz i szukam po onetach i innych takich jakichs
    informacji i wychodzi mi ze to raczej tak nie bedzie - moze lepszy spokojny
    sen niz troche zaoszczedzonych pieniedzy ;)

    Pozdrawiam
    tomek.k

  • 4. Data: 2002-10-28 22:53:43
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Mon, 28 Oct 2002, Maddy wrote:

    >+ Użytkownik tomek.k napisał:
    [...]
> [...]
    >+ w 1 roku odpisujesz w koszty 60% a nie 30%, tyle że w ratach miesiecznych.

    Maddy, laptop to niewątpliwie nie grupa 3 a gdzieś tak 4-6 i 8 ;),
    czyli łapie się IMO na "zwykłą liniową przyspieszoną" - właśnie
    kupić w listopadzie, a od następnego roku dać podwójną stawkę
    ("na stale", nie degresywnie !). Mniej liczenia ;)
    Art.22i.2.3, oczywiście.

> [...]
    >+ Jeżeli laptop jest bez tych części całkowicie funkcjonalny, to możesz

    ...jeszcze IMO nabycie ich (komputera i "dodatków") częsci razem
    daje podstawę do upierania się że one *były* składnikiem.

> [...]
    >+ > problemu i od razu bede mogl zaksiegowac cale 5400 netto jako koszty?
    >+ Może dla przyzwoitości poczekać parę dni? :-))

    Ano, najmniej :)

    >+ Ja osobiście odradzam takie kombinacje.

    ...to ja się dopiszę :)

    Pozdrowienia, Gotfryd
    (odliczający przyspieszonym liniowym właśnie)

  • 5. Data: 2002-10-29 07:55:35
    Od: Maddy <m...@i...pl>

    Użytkownik Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne napisał:

> [...]
    > kupić w listopadzie, a od następnego roku dać podwójną stawkę
    > ("na stale", nie degresywnie !). Mniej liczenia ;)
    Gotfrydzie, o co ci chodzi z ta grupą 3??? Nie bardzo rozumiem...
    Laptop to grupa 4, a konkretnie 491. Ale co ma z tego wynikac w
    kwestii amortyzacji - nie kumam :-)) Może sie nie wyspałam..
    Ale wydawało mi sie, że "nowa atomowa" metoda amortyzacji, tzn. 30% w
    koszty w miesiącu przekazania do uzytkowania, dotyczy grup 3-6 - vide
    art. 22k ust. 4-6 UPDOF.
    Zrobimy tak - ty przeczytasz a potem pogadamy...

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 6. Data: 2002-10-29 08:14:37
    Od: Nikt <n...@p...onet.pl>

    Maddy wrote:

    > Gotfrydzie, o co ci chodzi z ta grupą 3??? Nie bardzo rozumiem...

    Dla 491 stawka wynosi 30%. Ponieważ jest to urządzenie podlegające
    szybkiemy postępowi technicznemu (czy jakoś tak to się nazywa) więc
    jeśli kupisz w listopadzie to od stycznia możesz podnieść stawkę 2X
    czyli do 60%. Nie wiem tylko czy podwójne stawki można łączyć z tym
    jednorazowym odliczaniem 30% przy zakupie. Jeśli nie, to policz co ci
    się bardziej opłaca

  • 7. Data: 2002-10-30 20:16:47
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Tue, 29 Oct 2002, Maddy wrote:

> [...]
    [...]
    >+ Gotfrydzie, o co ci chodzi z ta grupą 3??? Nie bardzo rozumiem...

    Ulubioną przez księgowych i biura rachunkowe amortyzację
    degresywną (może mi ktoś wytłumaczyć dlaczego jest 'ulubiona' ?
    Bo nad wyraz często *jeśli* jest kwestia amortyzacji to
    fachowcy [bez cydzysłowu] natychmiast wyskakują z 'degresją' !)
    dotyczy grup 3-6 i 8, a przyspieszona - tylko 4-6 i 8 (do
    tego z zastrzeżeniem "poddania szybkiemu postępowi").
    Różnica zbiorów wynosi "3" (jako element, nie wartość :)),
    ale przyznam że:
    [...]
    >+ Może sie nie wyspałam..

    ...to wszystko tłumaczy bo sugestia była zaowalowana :)

    >+ Ale wydawało mi sie, że "nowa atomowa" metoda amortyzacji, tzn. 30% w
    >+ koszty w miesiącu przekazania do uzytkowania, dotyczy grup 3-6

    No tak, ale ja o grupach nawijałem w odniesieniu do
    amortyzacji *liniowej przyspieszonej* ! Chyba nie zwróciłaś
    uwagi bo wycięłaś w cytacie :)

    W sumie ujmując rzecz zwięźle to do twojej treści:

    +++ poprzedni post ++++