    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: zakup systemu informatycznego - jaka umowa??
    Date: Fri, 8 Aug 2003 23:11:33 +0200

    ryfOn Fri, 8 Aug 2003, Bohdan wrote:

    >+ Jesteś tego pewien [...]

    Ja wKF: mógłbyś pytać pod cytatem ? Bo ja np. nie jestem
    pewnien czy pytasz o "własność narzędzi" (tu mi kaktus jak
    mała firma da rady kupić *na własność* ACCESSA od Microsoftu ;>),
    czy o to że "program jest jego" czy o coś innego ??
    [...]
    >+ Bohdan K,
    >+
    >+ > I jeszcze jedno - Nie masz prawa sprzedawac licencji, jesli,
    >+ > jak wspomnialem wczesniej w tym watku, nie jestes
    >+ > wlasciciele narzedzi ktore takie uprawnienia nadaja.

    Możesz dorzucić słowo lub dwa z czego to wywodzisz ?
    Znaczy: jest zakaz (w licencji) na udostępnienie stanowiska
    (nie sprawdzałem, można bić :)) ?
    O "własności" jest wyżej - "tu mi kaktus..." ;)

    >+ > W przypadku accessa jest to dodatkowy pakiet za 3600 lub ver
    >+ > upgrade za 2600.

    Przyznam bez bicia że nie śledziłem wątku - ale czy nie
    chodzi o dwie różne rzeczy:
    - pisania "bazy ACCESSA" jako aplikacji, która działa tylko
    i wyłącznie z "normalnym ACCESSEM" i do której klient
    musi mieć owego "normalnego ACCESSA"
    - pisania aplikacji ACCESSA z pakietem do generowania aplikacji,
    która działa *bez* "zwykłego ACCESSA" (klient ma *tylko*
    aplikację do dyspozycji, a nie ACCESSA !) - do tego być
    może jest jakiś (znacznie tańszy od ACCESSa ?) runtime ?

    Bo co do tego że możesz napisać pod ACCESSem ("zwykłym")
    aplikację jako bazę MDB którą sprzedasz innemu użytkownikowi
    "zwykłego ACCESSa" i będzie to prawidłowe - nie mam
    wątpliwości...

    >+ > Jesli ten pracownik go ma - to pracuje na swoim sofcie
    >+ > i moze mowic o kodzie
    >+ > dla siebie. Wtedy program jest jego. Zgadasz sie z tym?

    Ja np. nie: program jest zawsze jego, co najwyżej prawa
    majątkowe ma pracodawca :)
    Ale to NIE DOTYCZY umowy o dzieło; co najwyżej:
    [...]
    >+ > Warto poczytac licencje MsAccess i MsOffice.

    ...możesz mieć rację w tym że licencja (w zakresie "wypożyczenia")
    zostanie naruszona. Ale program (aplikacja) *nadal* będzie
    własnością programisty... !

    ...no i ja też :)
    - Gotfryd