  • 1. Data: 2004-01-21 14:05:58
    Temat: zawieszenie działalności
    Od: "Tomasz Skurniak" <t...@p...onet.pl>

    Witam wszystkich na grupie.
    Dodam na początek że moja znajomosc zagadnień FK jest dosyć ogólna.
    Ale o co chodzi:
    W przedwczorajszej audycji w radiu Pan Weiss (chyba tak sie pisze jego
    nazwisko) wypytywał urzędy skarbowe o kwestie "zawieszania" działalności.
    Po krótce wnioski jakie pojawiły się w tej audycji: zgłoszenie NIP1 w
    którym to możemy dokonac zawieszenia działalności dotyczć może jedynie
    płatników zryczałtowanych. Osoby prowadzące działalnośc w oparciu o KPiR nie
    mają prawa (sic) zawieszać działalności (w ogóle nie funkcjonuje taki termin
    jak "zawieszanie") Osoby te powinny składać deklarację co miesiąc wypełniona
    samymi zerami. Dodam, że taką interpretację przedstawiły wszystkie trzy
    urzędy, do których dzwonił, w różnych miastach.
    Czy możecie pokusić się jakieś komentarze w tym temacie.

    Tomasz Skurniak

  • 2. Data: 2004-01-21 20:40:24
    Temat: Re: zawieszenie działalności
    Od: "MarekZ" <marekz@irc._wytnij_.pl>

    Tomasz Skurniak wrote:

    > W przedwczorajszej audycji w radiu Pan Weiss (chyba tak sie pisze jego
    [...]

    Sprawa znana i chyba komentowana na grupie niejednokrotnie. Rowniez w
    interpretacji mojego US nalezy skladac deklaracje zerowe, co czynie.
    Wazniejsza kwestia jest efektywnosc wyrejestrowania w takim przypadku
    dzialalnosci w ZUS. I to w praktyce (przynajmniej jak do tej pory)
    dziala. Spodziewalem sie wprawdzie "ataku" ZUS-u na to 'zjawisko', w
    zwiazku z tym, ze 1 stycznia tego roku zaczely sie sukcesywnie
    przedawniac skladki "teoretycznie nalezne" za rok 1999 i za kolejne lata
    (przedawnienie 10-letnie nie obowiazuje wstecz), gdyby czasowe
    zaprzestanie dzialalnosci (wyrejestrowanie z ZUS) okazalo sie jednak w
    takim przypadku nieskuteczne. Jednak jak widac, atak takowy nie
    nastapil.

    marekz

  • 3. Data: 2004-01-21 23:03:25
    Od: "raw73" <r...@p...onet.pl>

> [...]
    > zaprzestanie dzialalnosci (wyrejestrowanie z ZUS) okazalo sie jednak w
    > takim przypadku nieskuteczne. Jednak jak widac, atak takowy nie

    Ja również składam zerowe deklaracje oraz wyrejestrowałem się z ZUSu.
    Bardziej interesuje mnie natomiast sprawa krótkoterminowego odwieszenia
    działalności.
    Np. odwieszam działalność na 2-3 dni wystawiam fakturę i ponownie zawieszam.
    Czy jest to zgodne z przepisami i jak w takim przypadku wyglądaja
    rozliczenia z ZUSem ?

    Rafał
    r...@N...poczta.onet.pl

  • 4. Data: 2004-01-22 08:09:23
    Od: "MarekZ" <marekz@irc._wytnij_.pl>

    raw73 wrote:

> [...]
    > Np. odwieszam działalność na 2-3 dni wystawiam fakturę i ponownie
    > zawieszam. Czy jest to zgodne z przepisami i jak w takim przypadku

    Jedno lub kilkudniowe odwieszenia stosuje od bardzo dawna. Rozliczenia
    wygladaja normalnie. Zdrowotne od kwietnie tego roku w pelnej wysokosci,
    jesli byl choc jeden dzien aktywny w ciagu miesiaca. Wczesniej
    proporcjonalnie. Reszta za caly okres proporcjonalnie.

    Pamietaj ze przyjmowac faktury (te, ktore zaliczasz do kup) powinienes
    tez tylko w okresach odwieszenia... I pamietaj o zawiadomieniu US,
    wiesz, cos w rodzaju: na okres od cos_tam do cos_tam wznawiam
    prowadzenie dg.... Pisze dla porzadku jakby ktos archiwum przeszukiwal w
    przyszlosci, bo Ty na pewno to wiesz. :)

    A czy jest to zgodne z przepisami... Nigdzie nie znalazlem stwierdzenia
    aby bylo to niezgodne, wiec jak dla mnie zgodne :). Ciezko chyba na ten
    temat powiedziec juz cos nowego, archiwum jest dosc bogate.

    marekz

  • 5. Data: 2004-01-22 09:24:06
    Od: "raw73" <r...@p...onet.pl>

    > A czy jest to zgodne z przepisami... Nigdzie nie znalazlem stwierdzenia
    > aby bylo to niezgodne, wiec jak dla mnie zgodne :). Ciezko chyba na ten
    > temat powiedziec juz cos nowego, archiwum jest dosc bogate.

    Coś widocznie słabo szukałem w archiwum, bo nie znalazłem.
    Dzięki więc za cierpliwość.
    Ja też jestem zwolennikiem zasady, że jeżeli czegoś prawio nie zabrania to
    jest to dozwolone. Tylko mi czasu ciągle brakuje na czytanie ustaw i
    sledzenie ich ciągłych zmian :-)

    Rafał
    r...@N...poczta.onet.pl

  • 6. Data: 2004-01-22 12:45:09
    Od: "MiRuS" <m...@S...pl>

    Ja tez w US otrzymalem informacje, iz nie ma czegos takiego i nalezy co
    miesiac skladac zeznania, a jedynie nalezaloby sie wyrejestrowac ze skladek
    w ZUSie. Ale jest przeciez formularz RG-1 i tam na str. 4 poz. 64 - Stan
    aktywnosci prawnej i ekonomicznej - jedna z mozliwosci wyboru jest pkt. 8 -
    podmiot nieaktywny z zawieszona dzialalnoscia, albo pkt. 9 - podmiot
    nieaktywny z zakonczona dzialalnoscia (nie wyrejestrowany z
    rejestru/ewidencji) oraz poz. 65 - Data zawieszenia dzialalnosci o poz. 66 -
    Data przewidywanego wznowienia dzialalnosci.

    I mam pytanie, co oznaczaja terminy "zawieszona dzialalnosc" i "zakonczona
    dzialalnosc" w rozumieniu GUS skoro US nie rozumie takich pojec, oraz czy w
    zwiazku z tym jest koniecznosc zglaszania zawieszenia dzialalnosci rowniez w
    GUS, czy to tak jak z ZUS - nie ma obowiazku ;) ?

    A, i jeszcze jedno. Szukam informacji na temat mozliwosci kwartalnego
    rozliczania sie z US (coby tak czesto nie wysylac zerowych zeznan). Czy to
    dotyczy PIT-5 i VAT-7? Jak na to i mozna przejsc i jakie sa warunki? Moze
    podrzucicie jakas linke w tym temacie?

    Dzieki.

  • 7. Data: 2004-01-22 12:49:27
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 22 Jan 2004, MarekZ wrote:
    [...]
    >+ A czy jest to zgodne z przepisami... Nigdzie nie znalazlem stwierdzenia
    >+ aby bylo to niezgodne, wiec jak dla mnie zgodne :).

    Artur Golański (grupa .prawo, nie wiem czy tam też szukałeś :))
    prezentował tak z półtorej roku temu (-50%/+150% :)) stanowisko
    że przepisy ZUS powołują się na "bycie działającym przedsiębiorcą",
    oraz iż należy wnioskować że dotyczy to "bycia" w znaczeniu
    "przedsiębiorcy wpisanego do EDG".
    Z kolei przepisy o rejestracji DG nie przewidują "zawieszenia"...

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 8. Data: 2004-01-22 13:09:13
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik MiRuS napisał:
> [...]
    > rejestru/ewidencji) oraz poz. 65 - Data zawieszenia dzialalnosci o poz. 66 -
    > Data przewidywanego wznowienia dzialalnosci.

    Ba.. pole o zawieszeniu jest tez na druku NIP-1 ;-))
    Jest data zawieszenia i data wznowienia.
    Sami nie wiedzą co produkują.

    Może nalezałoby wziąc druczek i spytać sie tej Pani co mówi że
    zawieszenia nie ma co znaczą te pola ;-)

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 9. Data: 2004-01-22 14:29:51
    Od: "MarekZ" <marekz@irc._wytnij_.pl>

    Gotfryd Smolik news wrote:
> [...]
    > "przedsiębiorcy wpisanego do EDG".
    > Z kolei przepisy o rejestracji DG nie przewidują "zawieszenia"...

    Przepisy ZUS generalnie moga sie powolywac na co maja ochote :). Istotne
    jest to, czy moga w jakikolwiek sposob udowodnic osobie zawieszajacej
    sie, ze w okresach zawieszenia podlegala obowiazkowym ubezpieczeniom
    spolecznym, ktorych nie oplacila, i z jakiego tytulu. A bedzie to
    nielatwe. Choc niewykluczam, ze jak zacznie brakowac kasy na unie, to
    moga sprobowac zawalczyc o to :))). I znowu wydatki na biurokracje i
    ewentualne odwolania, procesy, z kasy przyszlych emerytow, bez szans na
    zusowy sukces...

    Przy okazji, jakis miesiac czy dwa temu znalazlem gdzies na oficjalnej
    stronie ZUS-u wprost sformulowane stwierdzenie, ze w przypadku czasowego
    zaprzestania dzialalnosci, nie jest wymagane powiadomienie organu
    rejestrowego. Oczywiscie strona wuwuwu, to nic konkretnego, zadna
    podstawa w razie czego, wiec nawet juz nie pamietam gdzie to dokladnie
    bylo, ale jesli to sie tam znalazlo, to swiadczy byc moze o fakcie, ze
    jednak mysla tam rozsadnie.

    Natomiast idea, ze mozliwosc zawieszenia dzialalnosci jako takiego, ma
    zalezec od wybranej formy opodatkowania, jest dla mnie jako idea co
    najmniej zabawna.

    marekz

  • 10. Data: 2004-01-22 14:52:46
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

> [...]
    >+ sie, ze w okresach zawieszenia podlegala obowiazkowym ubezpieczeniom
    >+ spolecznym, ktorych nie oplacila, i z jakiego tytulu.

    No toż tłumaczę że Artur dokładnie to wywodził z literalniego
    brzmienia ustawy.
    Co to znaczy: "osoby fizyczne, które na obszarze Rzeczypospolitej
    Polskiej są: [...] osobami prowadzącymi pozarolniczą działalność" ?
    Nie, ja tylko powołuję sie na owe zastrzeżenia :)
    [...]
    >+ Przy okazji, jakis miesiac czy dwa temu znalazlem gdzies na oficjalnej
    >+ stronie ZUS-u wprost sformulowane stwierdzenie, ze w przypadku czasowego
    >+ zaprzestania dzialalnosci,

    ...i na to powoływali się również dyskutanci.
    W każdym razie wypada powoływać się na "zaprzestanie" a nie
    "zawieszenie".

    [...]
    >+ Natomiast idea, ze mozliwosc zawieszenia dzialalnosci jako takiego, ma
    >+ zalezec od wybranej formy opodatkowania, jest dla mnie jako idea co
    >+ najmniej zabawna.

    Tego w ogóle nie komentowałem :)

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)