  • 1. Data: 2006-11-24 16:58:06
    Temat: zawieszenie świadczenia rentowego
    Od: robercikus <r...@p...onet.pl>

    Witam ludziska ;-)
    Mam pytanie odnośnie sposobu zawieszania świadczenia rentowego dla osoby
    dorabiającej - pracującej i będącej rencistą. Wiem, że istnieje coś
    takiego jak kwoty przychodów niepowodujące zawieszenia świadczenia i
    pierwszy próg takich przychodów wynosi 70% średniej krajowej za ub.
    kwartał, drugi 130%... problem polega na tym, że ja prawdopodobnie
    przekroczę w tym roku pierwszy próg a faktem jest, że zus rozlicza to w
    skali roku kalendarzowego - pytanie:
    Jaki zus stosuje algorytm naliczania kwoty do zawieszena w świadczenia?
    Wiem, że w przepisach stoi coś takiego: Zawieszenie świadczenia o kwotę
    przekroczenia, ale nie więcej niż... no i co to znaczy? czy np. jeżeli
    mogłem zarobić 20650zł, a zarobiłem załóżmy 20800 i moja różnica między
    dozwolonym przychodem jest mniejsza od owej kwoty "niż", to zawieszają
    mi różnicę - czyli tu 150 zł za każdy miesiąc, czy rozkładają to na 12
    miesięcy i potrącają mi za każdy miesiąc 1/12 tej kwoty?
    Czy ktoś może mi to po ludzku wyjaśnić...?
    Z góry dziękuję.
    pozdrawiam
    robercikus

  • 2. Data: 2006-11-28 21:00:15
    Temat: Re: zawieszenie świadczenia rentowego
    Od: "wektor" <w...@i...pl>

    Użytkownik "robercikus" <r...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:ek78el$smg$1@nemesis.news.tpi.pl...
> [...]
    > kwartał, drugi 130%... problem polega na tym, że ja prawdopodobnie
    > przekroczę w tym roku pierwszy próg a faktem jest, że zus rozlicza

    Standardowo rozliczenie jest roczne (liczy się data wypłaty przychodu,
    a nie okres, za jaki przysługuje), ale na wniosek rencisty ZUS może
    rozliczyć dodatkowe przychody miesięcznie.

    - pytanie:
    > Jaki zus stosuje algorytm naliczania kwoty do zawieszena w
    świadczenia?

    Najlepiej poczytać:
    http://www.zus.pl/swiadcze/emer011.htm

> [...]
    > dozwolonym przychodem jest mniejsza od owej kwoty "niż", to
    zawieszają
    > mi różnicę - czyli tu 150 zł za każdy miesiąc,

    Tak, tę nadwyżkę trzeba zwrócić do kasy ZUS lub zostanie potrącona z
    renty. Decyzję o rozliczeniu ZUS wydaje przeważnie w maju-czerwcu i
    proponuje wpłatę do kasy ZUS lub potrącanie z bieżących wypłat renty.

    czy rozkładają to na 12
    > miesięcy i potrącają mi za każdy miesiąc 1/12 tej kwoty?

    Potrącanie jak przy potrąceniach przez komornika, tzn. ZUS przestrzega
    kwoty wolnej od potrąceń i potrąca tylko nadwyżkę ponad kwotę wolną od
    potrąceń.

    wa