    From: "adi" <f...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: zdolnosci produkcyjne
    Date: Thu, 1 Jul 2004 10:06:07 +0200

    Użytkownik "Łukasz Góralczyk" <l...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:cc09im$kag$1@atlantis.news.tpi.pl...
    [...]

    > Za normalny poziom wykorzystania zdolności produkcyjnych uznaje się
    > przeciętną, zgodną z oczekiwaniami w typowych warunkach, wielkość
    produkcji
    > za daną liczbę okresów lub sezonów, przy uwzględnieniu planowych
    remontów.

    > Czy oznacza to, ze kazdego roku powinem zmieniac model kalkulacji
    kosztow
    > posrednich odnoszac go do sytuacji rynkowej, przewidywanej struktury i
    > dynamiki sprzedazy?

    U mnie zmieniamy własnie co roku biorąc pod uwage dane historyczne no i
    nowe budzety wydziałow.

    > A co, jezeli w ciagu roku bede mial np. przez 2-3
    > miesiace zupelnie niezapowiedziany spadek sprzedazy - czy mam tych
    kosztow
    > nie rozliczac na produkt? Czy powinienem sobie - przepraszam za
    slownictwo -
    > przygotowac jakis przelaczniczek w systemie FK, ktory bedzie kalkulowal
    > tylko uzasadniona czesc kosztow na produkty, a reszte wrzuci do jednego
    > "worka" jako koszt okresu?

    Napisałes spadek sprzedaży chyba powinno być produkcji. Wg mnie
    nieuzasadnione koszty stałe nie moga stanowic czesci kosztu wytworzenia i
    powinny lądowac do 'worka' pt 'pozostale koszty operacyjne'. oczywiscie to
    jest teoria, bo od czasu nowelizacji ustawy jeszcze nie wpadlem na to jak
    technicznie wyodrebnic te koszty. Wydaje mi sie ze jakies wskazniki
    procentowe - np 80% wykorzystalismy to 80% stanowi koszt wytworzenia a 20%
    nie - nie mają sensu, bo spadek mogłby byc spowodowany np awaria maszyn i
    tu nieuzasadnionym kosztem bylaby tylko amortyzacja. Pisze tu z
    perspektywy duzej firmy gdzie nie mam mozliwosci na uzyskanie danych na
    temat kosztu rzeczywistego wyrobu i całe rozliczenie opiera sie na koszcie
    normatywnym.
    Jest jeszcze jedna kwestia, wg mnie te nieuzasadnione koszty stale nie sa
    kosztami podatkowymi, bo nie zostały poniesione w celu uzyskania
    przychodu. I gdy uznajemy ze wyskorzystujemy 100% mocy a tego nie robimy
    zanizamy podatek doch....

    > Nie wiem na ile jasna jest ta wypowiedz, ale wydaje mi sie, ze tworcy
    ustawy
    > nie zwrocili uwagi na fakt, ze teraz nawet MSP moze miec tak wiele
    > asortymentow czy zlecen w ciagu roku i taka zmiana kalkulacji - nawet
    > podparta statystyka - jest po prostu niezwykle trudna do
    przeprowadzenia.

    Wg mnie kalkulacji kosztu wyrobu nie zmienia sie, chyba ze nastąpily
    jakies zmiany w pozycjach kodztowych - np zmiana technologii, wzrost cen
    materiałow itp

    Pozdrawiam
    adi