  • 1. Data: 2003-03-25 17:26:58
    Temat: zwolnienie z VAT
    Od: "Fugazi" <f...@i...com>

    Witam
    Zalozylem jednoosobowa dzialalnosc - uslugi informatyczne i mam spory klopot
    z tym czy powinienem przystapic do VAT. Teoretycznie na informacji w US
    mowia ze nie ma takiej potrzeby, ze moge byc zwolniony. Ale z drugiej strony
    znajomy ksiegowy stanowczo mnie namawia na to ze jednak dla spokoju
    powinienem wejsc w VAT poniewaz:

    Art. 14 ust. 10 ustawy VAT:
    Zwolnień [...] nie stosuje się do [...] podatników świadczących [...] usługi
    w zakresie doradztwa i rzeczoznawstwa ...

    No i wlasnie problem w tym doradztwie. Po pierwsze gdy wybieralem
    klasyfikacje dla otrzymania nr REGON wybralem "dzialalnosc w zakresie
    oprogramowania" wg PKD 7220Z, okazalo sie ze wg EKD tytul tej pozycji brzmi:
    "doradztwo w zakresie oprogramowania i dostarczanie oprogramowania". Juz wg
    mnie to kwalifikuje mnie pod doradztwo , a to wg mnie i powyzszego cytatu
    kwalifikuje do VAT.
    Wspomniany znajomy przytacza mi dodatkowo rozne historie poparte wyrokami
    NSA, w ktorych ktos kto nie placil VAT zostal poproszony o szczegolowo
    opisanie przebiegu zlecenia/czynnosci/uslugi i dowiedziono mu ze w pewnym
    momencie wykonywal czynnosci majace status doradztwa (np. w prowadzac biuro
    rachunkowe doradzal komus jaki rodzaj opodatkowania bylby dla niego
    najlepszy), wiec powinien byc VATmanem - co spowodowalo koniecznosc
    wyrownywania porachunkow z US dwa lata do tylu.

    Moglbym napisac do naczelnika US z zapytaniem, z moim punktem widzenia na
    sprawe. Ale znajomy stwierdzil ze takie zapytanie i odpowiedz/opinia nie ma
    zadnej mocy prawnej i wcale nie gwarantuje mi braku ewentualnych klopotow.
    To wogole jest dla mnie absurd, ale w jego firmie podobno mieli opinie z
    min.fin. i przegrali.

    Nie chce ryzykowac i za wszelka cene nie chce unikac VAT, ale niektorzy
    mowia ze jak sie da to na poczatku lepiej ominac VAT. (nie bede mial
    wielkich obrotow - dodatkowa dzialalnosc mysle ze nie wiecej jak 10 tys PLN
    rocznie , koszty tez niewielkie)

    Czy ktos moze przytoczyc swoja opinie w tej sprawie?

    Fugazi
    f...@i...com

  • 2. Data: 2003-03-25 22:32:34
    Temat: Re: zwolnienie z VAT
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 25 Mar 2003, Fugazi wrote:
    [...]
> [...]
    >+ mnie to kwalifikuje mnie pod doradztwo , a to wg mnie i powyzszego cytatu
    [...]
    >+ Czy ktos moze przytoczyc swoja opinie w tej sprawie?

    Że zacytowałeś dobry kawałek ustawy ? ;)
    No niestety - ominąwszy VAT trzeba się pilnować żeby nie zrobić
    czegoś niezwolnionego :(, IMHO.
    Wg ustawy o statystyce - musiałbyś zmienić REGON... *i* unikać.

    pzdr, Gotfryd
    (doradzający w zakresie oprogramowania - czytaj: VAT !)

  • 3. Data: 2003-03-26 09:02:53
    Od: Jureq <j...@X...ze.spamemX.op.pl>

    Fugazi wrote:

> [...]
    > jak 10 tys PLN rocznie , koszty tez niewielkie)
    >
    > Czy ktos moze przytoczyc swoja opinie w tej sprawie?

    Problem stary i znany. Kilka lat temu toczyła sie na tej liście
    dyskusja czy decyduje zakres działalności zgłoszony czy faktyczny.
    Większość była za faktycznym. Tylko, że urząd skarbowy może mieć inne
    zdanie.
    Ogólnie rzecz biorąc to jeśli sprzedajesz programy i świadczysz usługi
    dla firm będących płatnikami VAT, to bycie samemu płatnikiem tego
    podatku jest dla ciebie korzystne. Oznacza to dodatkową biurokrację,
    ale pozwala odliczać VAT od twoich zakupów. Dodatkowo gdy sodziewasz
    się nadwyżek do zapłaty, pelecam rozliczanie kwartalne (nie kasowe!)

    --
    Lekcja Historii:
    Gdy ktoś głośno krzyczy, że nie chce umierać za Gdańsk,