  • 1. Data: 2006-11-13 22:15:11
    Temat: Rodzice kupują mi mieszkanie
    Od: kamal <k...@l...nospam.net>

    Witam,

    Półtora miesiąca temu podpisałem umowę o nowe mieszkanie z deweloperem
    (Warszawa), na sumę łączną PLN 380,000 (budowa będzie trwała ok. 20
    miesięcy). Rodzice, którzy mieszkają za granicą co jakiś czas przesyłają
    mi dolary które wymieniam w kantorze, wpłacam na własne konto i
    przelewam na konto dewelopera. Mieszkanie jest wyłącznie na moje
    nazwisko. Do tej pory wpłaciłem ok. PLN 40,000.

    Właśnie się przed chwilą zapoznałem z tematyką darowizny i podatku z nią
    związanym.
    - Pierwsze pytanie to: czy będę musiał zapłacić podatek za tą całą kasę?
    Z tego co przeczytałem suma przekracza limit bezpodatkowy (9 tysięcy z
    hakiem za każdego rodzica). Ile wynosi ten podatek? 3%?
    - Drugie pytanie: nie podpisywałem żadnej umowy z rodzicami, czy będzie
    mi ona potrzebna?

    Przeczytałem też o nowej ustawie która wchodzi w życie od 01.01.2007 i
    znosi w całości podatek od darowizn od osób bliskich. Czy została ta
    ustawa już uchwalona? Czy będzie miała zastosowanie w moim przypadku?

    Dziękuję i pozdrawiam,

    kamal

  • 2. Data: 2006-11-14 02:33:51
    Temat: Re: Rodzice kupują mi mieszkanie
    Od: "witek" <w...@g...pl.invalid>

    "kamal" <k...@l...nospam.net> wrote in message

    > - Pierwsze pytanie to: czy będę musiał zapłacić podatek za tą całą kasę?
    tak.

    > Z tego co przeczytałem suma przekracza limit bezpodatkowy (9 tysięcy z
    > hakiem za każdego rodzica). Ile wynosi ten podatek? 3%?

    od 3% w górę przy takie kwocie (380 tyś) dojdzie do 12%.
    Tabelka jest w ustawie od podatku od spadków i darowizn,

    > - Drugie pytanie: nie podpisywałem żadnej umowy z rodzicami, czy będzie mi
    > ona potrzebna?
    i tak i nie.
    To znaczy nie jest tak, że jak nie ma umowy to cię na szafot zawloką,
    ale z drugiej strony warto to mieć na piśmie gdy się okazało, że za kilka
    lat będziesz się w US tłumaczył skąd miałeś pieniądze na mieszkanie.
    Wyciąg z twojego konta będzie dobrym dowodem na potwierdzenie umowy ustnej.
    Co do zasady darowizny powinny bytć w formie notarialnej.

    > Przeczytałem też o nowej ustawie która wchodzi w życie od 01.01.2007 i
    > znosi w całości podatek od darowizn od osób bliskich. Czy została ta
    > ustawa już uchwalona? Czy będzie miała zastosowanie w moim przypadku?

    Jak wiem to została uchwalona i będzie miała zastosowanie ale po 1.1.2007
    dopiero.
    Co już poszło to już poszło.
    Musze ją wreszcie przeczytać, żeby zobaczyć czy darowizny w gotówce na
    mieszkanie też są zwolnione , czy nie, czy tylko darowizny mieszkań.
    Więc narazie ci na to nie odpowiem.

    Twoja sytuacja nie dzień dzisiejszy wygląda tak.
    Od każdej otrzymanej od rodziców darowizny powinienieś zapłacić podatek w
    ciągu (hmm, chyba) 14 dni od jej otrzymania.
    Z tym, że ratuje cię to, że pewne kwoty są od podatku zwolnione.
    I tak:
    a) zwolniona jest darowizna od każdego z rodziców w kwocie 9637 zł. Co
    daje 19274 zł.
    b) taka sama kwota zwolniona dodatkowo (19274 zł ) jest jeśli deklarujesz,
    że pieniądz przeznaczasz na cele mieszkaniowe. A przeznaczasz.

    Czyli do kwoty 38548 zł w ogóle nie musisz iść do US i mówić, że dostałeś
    jakiekolwiek pieniądze.
    Powyżej już niestety tak.
    Jest jeszcze jedna furtka. Rodzice 19274 zł, moge ci jeszcze bez podatku
    pożyczyć, co razem daje 57822 zł bez potrzeby oddawania cokolwiek fiskusowi.
    Wieć jak przyjedzie do tłumaczenia się w US, to narazie sie zmieściłeś i US
    nie może ci powiedzieć, że czegoś im nie zapłaciłeś.

    Gwarantuje ci, że jak przyjdzie co do czego to będziesz za kilka lat się w
    US tłumaczył.
    Pierwszą rzecz o jaką US cię poprosi to wyciąg z twojego konta, aby zobaczyć
    jak pieniądze były przez rodziców przekazywane.
    Wówczas musisz uważać na to co mówisz. Nie powiedz, że rodzice ci 40 tys
    dali, bo US natychmiast od 2 tys zażyczy sobie podatku z odsetkami, tylko
    bądź świadom, tego co mówisz i powiedz że 38 tyś ci dali, a resztę pożczyli.
    Nikt nie zabrania być świadom prawa i widzieć, że tak wolno.
    Z resztą kwoty poczekałbym do czasu przeczytania nowej ustawy :).