  • 1. Data: 2006-06-04 17:28:52
    Temat: Rozliczenie importu.
    Od: "gieroj44" <g...@w...pl>

    Witam.

    Jesli ktos zna link do zagadnien jak w temacie to poprosze cos na temat
    rozliczania importu - interesuje mnie glownie KPiR, mniej VAT.

    Dokladniej rzecz ujmujac chcialbym wiedziec kiedy w KPiR powiniem ujac
    fakture od kontrahenta z Chin. Data na fakturze jest jeszcze marcowa, sama
    fakture otrzymalem w kwietniu, natomiast towar z przyczyn oczywistych
    oclilem i odebralem z portu dopiero pod koniec maja. Z tego co sie orientuje
    to obowiazek w podatku VAT powstal dopiero w momencie wykonania odprawy
    celnej, natomiast chcialbym sie dowiedziec kiedy powinienem owa fakture
    wrzucic w koszta w KPiR.

    Dodatkowo potrzebuje informacji na temat kursu walut. Dolary zakupilem w
    lutym jeszcze, przelew za fakture w marcu, natomiast do potrzeb celnych
    agencja dokonujaca odprawy skorzystala z kursu z dnia odprawy. Po jakim
    kursie powiniem przeliczyc fakture w KPiR? Jesli wpisze wartosci tak jak w
    dokumencie SAD to strace, gdyz wtedy dolar byl juz o 20gr tanszy nic w
    momencie gdy faktycznie placilem za towar.

    Pozdrawiam.

    --
    KOSMED - Profesjonalny sprzęt kosmetyczny.
    0-502-981-882 ; 0-668-015-045.

  • 2. Data: 2006-06-05 12:07:14
    Temat: Re: Rozliczenie importu.
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 4 Jun 2006, gieroj44 wrote:

    > to obowiazek w podatku VAT powstal dopiero w momencie wykonania odprawy
    > celnej, natomiast chcialbym sie dowiedziec kiedy powinienem owa fakture
    > wrzucic w koszta w KPiR.

    Nie piszesz czy to "towar handlowy lub materiał podstawowy".
    Jeśli tak - to przecież w rozporządzeniu napisali dużymi literami ;)
    (znaczy nie WIELKIMI tylko małymi takimi na 10 cm :)) że "nie
    później niż przed przyjęciem na magazyn lub przekazaniem do
    przerobu lub sprzedaży" (czy jakoś tak), i to bez względu na fakt
    czy faktura dotarła czy nie(!) :)

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 3. Data: 2006-06-05 23:30:40
    Od: "gieroj44" <g...@w...pl>

> [...]
    > później niż przed przyjęciem na magazyn lub przekazaniem do
    > przerobu lub sprzedaży" (czy jakoś tak), i to bez względu na fakt

    Chodzilo mi o towar handlowy. A mozesz podac w ktorym to rozporzadzeniu to
    juz sobie doczytam inne szczegoly.

    Dzieki i pozdro,
    Grzegorz.

  • 4. Data: 2006-06-06 10:57:36
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 6 Jun 2006, gieroj44 wrote:

    > Chodzilo mi o towar handlowy. A mozesz podac w ktorym to rozporzadzeniu to
    > juz sobie doczytam inne szczegoly.

    ...no o prowadzeniu KPiR, gdzież by indziej, Rozporzšdzenie Ministra
    Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej
    księgi przychodów i rozchodów na przykład tu:

    http://podatki.pl/akty/260803.htm?plik=260803

    +++
    § 16.
    1. Otrzymanie materiałów podstawowych i pomocniczych, zwanych dalej
    "materiałami", i towarów handlowych musi być potwierdzone na dowodzie
    zakupu datš i podpisem osoby, która je przyjęła.

    2. Jeżeli materiał lub towar handlowy, którego zakup - zgodnie z
    przepisami rozporzšdzenia - dokumentowany jest fakturami dostawców, został
    dostarczony do zakładu lub dokonano nim obrotu przed otrzymaniem faktury,
    należy sporzšdzić szczegółowy opis otrzymanego materiału (lub towaru
    handlowego), podajšc imię, nazwisko (firmę) i adres dostawcy, iloœć i
    rodzaj oraz cenę jednostkowš i wartoœć materiału (lub towaru handlowego) i
    dokonać zapisu w księdze na podstawie opisu. Opis musi być potwierdzony w
    sposób okreœlony w ust. 1 oraz przechowywany jako dowód zakupu i połšczony
    z nadesłanš następnie fakturš. Ewentualna różnica w stosunku do wartoœci
    podanej w fakturze musi być wpisana do księgi (ewidencji) w dniu
    otrzymania faktury.

    3. Jeżeli podatnik otrzymał materiał lub towar handlowy oraz fakturę na
    ten materiał lub towar handlowy w tym samym miesišcu, opis, o którym mowa
    w ust. 2, dołšcza do otrzymanej faktury, a zapisów w księdze dokonuje na
    podstawie otrzymanej faktury.

    4. Podatnik może nie sporzšdzać opisu, o którym mowa w ust. 2, jeżeli
    zakup udokumentowany jest specyfikacjš dostawcy, pod warunkiem że
    specyfikacja spełnia wymogi okreœlone dla opisu. Przepisy ust. 2 i 3
    stosuje się odpowiednio.

    § 17.
    1. Zakup materiałów podstawowych oraz towarów handlowych musi być
    wpisany do księgi, z zastrzeżeniem § 30, niezwłocznie po ich otrzymaniu,
    najpóŸniej przed przekazaniem do magazynu, przerobu lub sprzedaży.
    [...]
    § 30. 1. W razie prowadzenia księgi przez biuro rachunkowe, zapisy sš
    dokonywane w porzšdku chronologicznym na podstawie dowodów, o których mowa
    w § 12-16, oraz sum miesięcznych przychodów wynikajšcych z ewidencji, o
    której mowa w § 8 ust. 1 pkt 2, lub danych wynikajšcych z zestawienia, o
    którym mowa w § 20 ust. 2, przekazywanych przez podatnika zgodnie z
    postanowieniami umowy, w czasie zapewniajšcym prawidłowe i terminowe
    rozliczenia z budżetem, lecz nie póŸniej niż do dnia 20 każdego miesišca
    za miesišc poprzedni.

    2. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do podatników prowadzšcych
    przedsiębiorstwa wielozakładowe.

    3. Podatnicy mogš dokonywać wpisów do księgi na zasadach okreœlonych w
    ust. 1 pod warunkiem prowadzenia równoczeœnie ewidencji, o której mowa w §
    8 ust. 1 pkt 2. Warunek ten nie dotyczy podatników dokonujšcych sprzedaży
    dokumentowanej wyłšcznie fakturami.
    ---

    ...a dalej już łańcuszek czytaj sam :) (par. 8 i ew. dalej).

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)