  • 1. Data: 2004-05-05 11:20:14
    Temat: Rozporządzenie MF z 27.04 w spr. faktur - oswieccie mnie!
    Od: "SelfMadeMan" <2...@g...pl>

    Wykonuję na terytorium RP usługi na rzecz kontrahentów z UE i spoza UE.
    Zgodnie z art. 27 ust. 3 Ustawy, usługi te są opodatkowane w kraju nabywcy.
    Zastanawiam się, jak wystawiać faktury zgodnie z prawem.

    W rozporządzeniu MF z 27.04.2004 w spr. zasad wystawiania faktur, w art. 12
    ust. 15 stoi, że:

    "Faktury wystawiane przez podatników posiadających siedzibę {...} poza
    terytorium kraju, świadczących usługi określone w art. 27 ust. 3 [...]
    ustawy, dla których w każdym przypadku podatnikiem jest usługobiorca [...]"

    Czy ten ustęp dotyczy TYLKO podatników posiadających siedzibę poza
    terytorium kraju, czy RÓWNIEŻ podatników z Polski, świadczących usługi
    określone w art. 27 ust. 3?

    Oświećcie mnie!

    SMM

  • 2. Data: 2004-05-05 11:41:01
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Użytkownik "SelfMadeMan" <2...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    nabywcy.
    > Zastanawiam się, jak wystawiać faktury zgodnie z prawem.

    Przeczytaj jeszcze par 30 tego rozporządzenia,
    tam jest światło :-)

  • 3. Data: 2004-05-05 12:17:06
    Od: "SelfMadeMan" <2...@g...pl>

    > Przeczytaj jeszcze par 30 tego rozporządzenia,
    > tam jest światło :-)

    No nie bardzo mnie to oświeciło... Jestem podatnikiem VAT mającym siedzibę w
    Polsce, mam NIP-UE, świadczę m.in. usługi wymienione w art. 27 ust. 3
    Ustawy.

    Par. 30 Rozporządzenia mówi m.in. o "podatnikach wystawiających fakturę
    niezidentyfikowanych dla podatku od wartości dodanej". A ja jestem
    "zidentyfikowany".

    Cały czas nie mogę znaleźć przepisu odnoszącego się do
    mojej sytuacji (i sytuacji sporej rzeszy usługodawców, choćby biur
    rachunkowych i kancelarii prawnych...). Par 12 ust. 15 Rozporządzenia jest
    tu bardzo dwuznaczny.

    SMM

  • 4. Data: 2004-05-05 13:44:14
    Od: "cef" <c...@i...pl>

> [...]
    >
    > Par. 30 Rozporządzenia mówi m.in. o "podatnikach wystawiających fakturę
    > niezidentyfikowanych dla podatku od wartości dodanej". A ja jestem

    Cóż może i masz rację,
    mnie się wydawało, że chodzi o zidentyfikowanie
    w innym kraju, bo tam raczej nie jesteś zidentyfikowany,
    ale można to i tak odczytać - jest nieprecyzyjnie napisane.
    Wynika to głównie z "gównianych" tłumaczeń na polski
    aktów unijnych, z których zywcem przepisano
    niektóre przepisy delikatnie rzecz nazywając:
    bez zrozumienia.
    W myśl art 21.1 b VI dyrektywy albo płaci nabywca,
    ale inne rozwiązania też są możliwe (przedstawiciel podatkowy itp)

  • 5. Data: 2004-05-05 17:35:14
    Od: "SelfMadeMan" <2...@g...pl>

    > Cóż może i masz rację,

    Wg mnie pierwsze zdanie "art. 12 ust. 15" RMF z 27.04 jest ewidentnym
    bykiem, stojącym w sprzeczności z ustawą.

    Zamiast "Faktury wystawiane przez podatników posiadających siedzibę {...}
    poza terytorium kraju" powinno być "Faktury wystawiane NA RZECZ podatników
    posiadających siedzibę {...} pozaterytorium kraju" i dalej odpowiednio
    przeformułowane.

    Czy takiego kiksa można gdzieś zgłosić?

    SMM

  • 6. Data: 2004-05-05 18:50:08
    Od: bromden <l...@t...signature>

    Zwrócono ci już uwagę, że "identyfikacja" w par. 30 dotyczy kraju
    kontrahenta. Dowód "nie wprost": przeczytaj ten par. uważnie i odpowiedz
    sobie na pytanie, czy jesteś w Polsce zidentyfikowany "dla podatku o
    podobnym charakterze".

    --
    bromden(at)gazeta(dot)pl

  • 7. Data: 2004-05-06 08:31:56
    Od: "SelfMadeMan" <2...@g...pl>

    Użytkownik "bromden" <l...@t...signature> napisał w wiadomości
> [...]
    > kontrahenta. Dowód "nie wprost": przeczytaj ten par. uważnie i odpowiedz
    > sobie na pytanie, czy jesteś w Polsce zidentyfikowany "dla podatku o

    Można to i tak zrozumieć, ale nie jest to jednoznaczne... A i tak utrzymuje,
    że art. 12 ust. 15 RMF z 27.04 zawiera poważny błąd.

    SMM

  • 8. Data: 2004-05-06 09:30:47
    Od: bromden <l...@t...signature>

    > Można to i tak zrozumieć, ale nie jest to jednoznaczne...

    A jak to rozumiesz? Możesz sie zarejestrować w Polsce jako podatnik
    podatku "dla podatku o podanym charakterze"? Sformułowane
    nieszczęśliwie, ale z kontekstu - jednoznaczne.

    > A i tak utrzymuje,
    > że art. 12 ust. 15 RMF z 27.04 zawiera poważny błąd.

    Naprawdę przeczytałeś uważnie całą ustawę o VAT, żeby tak twierdzić?

    --
    bromden(at)gazeta(dot)pl