  • 1. Data: 2002-02-25 15:05:29
    Temat: ŚT jednorazowo czy "inne zakupy" - pytanie
    Od: "mwi" <m...@e...pl>

    witam

    czy zakup np. aparatu fotograficznego (wartośc netto poniżej 2500) należy
    zaliczyć do ŚT i amortyzowac jednorazowo czy można jako inne zakupy (chyba
    tak się nazywa ta kolumna), Pytanie jest generalne - jak dla wszelkich
    takich urządzeń czy przedmiotów należy to robić (np. kalkulator na np. 25
    czy komputer).
    czy taki ŚT jednorazowo zamortyzowany należy przenościć na nast. rok -
    jestem przekonany, że nie ale pytam dla pewności

    pzdr
    mwi

  • 2. Data: 2002-02-25 22:15:55
    Temat: Re: ŚT jednorazowo czy "inne zakupy" - pytanie
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Mon, 25 Feb 2002, mwi wrote:

> [...]
    >+ takich urządzeń czy przedmiotów należy to robić (np. kalkulator na np. 25

    Bez urazy, to jest FAQ !
    Jak zapytasz googla (groups.google.com) i zapytasz o amortyzację
    to dostaniesz tak na oko 287 jednolitych odpowiedzi ;)
    Możesz:
    - dać do wyposażenia, na KPiR wpisujesz do ewidencji wyposażenia
    - dać na ŚT i amortyzować jednorazowo "w tym" lub "w następnym"
    miesiącu
    - dać na ŚT i amortyzować dowolną inną "podchodzącą" metodą.

    >+ czy taki ŚT jednorazowo zamortyzowany należy przenościć na nast. rok -
    >+ jestem przekonany, że nie ale pytam dla pewności

    Co to znaczy "przenosić" ?
    ŚT wykreślasz jak złomujesz albo sprzedajesz, IMHO. Inaczej
    on tam "jest" (z wartością 0)

    >+ pzdr
    >+ mwi

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 3. Data: 2002-02-26 09:57:03
    Od: "ania" <a...@e...pl_#@!%>

> [...]

    > miesiącu
    > - dać na ŚT i amortyzować dowolną inną "podchodzącą" metodą.

    jeden warunek - aparat ma byc w pelni kompletny - tzn musi miec obiektyw:)

    ania

  • 4. Data: 2002-02-26 12:29:24
    Temat: Odp: ŚT jednorazowo czy "inne zakupy" - pytanie
    Od: "mwi" <m...@e...pl>

    należy
    25

    > Bez urazy, to jest FAQ !

    nie mam urazy :-)

> [...]
    > miesiącu
    > - dać na ŚT i amortyzować dowolną inną "podchodzącą" metodą.

    więc jaka jest różnica miezy ŚT a wyposażeniem (z pktu widzenia księgowego)

  • 5. Data: 2002-02-26 13:19:31
    Od: "Boguslaw Szostak" <b...@u...agh.edu.pl>

    "mwi" <m...@e...pl> [...]

    > więc jaka jest różnica miezy ŚT a wyposażeniem (z pktu widzenia
    księgowego)

    nie mam czaasu sprawdzac, ale cos mi sie obija w pamieci ze nowa ustawa o
    podatku
    dochdowym od osob fizycznych rozwiazala sprawe radykalnie i nie mowi o ST a
    "skladnikach majatku" (czy jakos podobnie)

    I skladniki majatku dozwala zaliczac jednorazowo w koszty o ile
    okres uzytkowania (przewidywany) nie rzekracza 1 rok, lub kosz takupu
    3 500 PLN

    Boguslaw

  • 6. Data: 2002-02-26 16:07:36
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Tue, 26 Feb 2002, Boguslaw Szostak wrote:
    [...]
> [...]
    >+ I skladniki majatku dozwala zaliczac jednorazowo w koszty o ile
    >+ okres uzytkowania (przewidywany) nie rzekracza 1 rok, lub kosz takupu

    Ups... mowa o PK czy KPiR ? Do PK się z ostrożności nie będę
    wypowiadał :)

    A jeśli chodzi o KPiR to ŚT są nadal ŚT, są w innej książce (EŚT a nie
    EWyp :]), no i inaczej się postępuje "w razie gdyby" (trzeba było
    zamknąć działalność) - od ŚT nie płaci się już podatku dochodowego !
    To że za 2500 NIE MUSI byc ŚT zeznałem na 1. pozycji jak w cytacie :)

    I dla porządku: ponieważ była mowa o 2500 zł to odpada możliwość
    "dania w koszty bez wpisu do ewidencji" (poniżej 1500 zł jest jeszcze
    i taka możliwość, prawda).

    Pozdrowienia, Gotfryd
    (podpierający się ustawą, zenaniami całej grupy i czym tylko się da)

  • 7. Data: 2002-02-26 16:13:53
    Temat: Re: Odp: ŚT jednorazowo czy "inne zakupy" - pytanie
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Tue, 26 Feb 2002, mwi wrote:
    [...]
> [...]
    >+
    >+ więc jaka jest różnica miezy ŚT a wyposażeniem (z pktu widzenia księgowego)

    Wyposażenie wpisujesz do ewidencji wyposażenia i w koszty.
    ŚT wpisujesz do ewidencji ŚT i na tej podstawie (!! - a nie
    zakupu !) amortyzację w koszty. Nawet jak jest jednorazowa :)

    Pozdrowienia, Gotfryd
    (podszkolony czasu pewnego, na grupie, przez Orkę)

  • 8. Data: 2002-02-27 12:48:22
    Od: "Matek" <h...@p...onet.pl>

    Zakładam że prowadzisz księgi rachunkowe.
    Obligatoryjnym jest, że wszystkie rzeczy ruchome i nieruchome powyżej 1 roku
    użytkowania zaliczamy do środków trwałych.
    Kwota generalnie nie ma tu większego znaczenia. ponieważ można np. kupić
    samochód ciężarowy i dać w koszty jeżeli sprzedamy go do roku, jest wszystko
    OK.
    Natomiast różnica z punktu widzenia księgowego jak należy zakwalifikowa
    zakupiną rzecz jest taka, że:
    1. jeżeli środek trwały to: a)winien znaleść się w ewidencji śr. trw. (zapis
    na koncie) b)winien znaleść się w tabeli amortyzacyjnej z odpowiedią stawką
    amortyzacyjną (umarzane w czasie lub jednorazowo) c)w przypadku likwidacji -
    protokół likwidacji (komisja, podpisy, dlaczego)
    2.jeżeli materiał - to nie na konto środki trwałe i nie jednorazowo umarzane
    tylko na "4" zużycie materiałów i wszystko
    Jeżeli KPIR
    1)środek trwały to jak wyżej prócz kont,
    2)materiał - to koszt
    pozdrawia mateusz

  • 9. Data: 2002-02-27 12:55:53
    Od: "Karol" <a...@b...com>

    Użytkownik Matek <h...@p...onet.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:a5ikle$4ae$...@n...tpi.pl...
> [...]
    stawką
    > amortyzacyjną (umarzane w czasie lub jednorazowo)

    Praktyka jednak pokazuje, ze ST o "drobnej" wartosci nie sa ewidencjonowane
    w ST.

    Karol

  • 10. Data: 2002-02-27 17:24:40
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    Minor update:

    On Wed, 27 Feb 2002, Matek wrote:

> [...]
    [...]
    >+ Jeżeli KPIR
    >+ 1)środek trwały to jak wyżej prócz kont,

    ...jeszcze "wyposażenie". Akurat się łapie. Oczywiście
    wpis do KPiR tak jak "materiał" (tj "koszty inne").

    Ale fotoaparat to zdecydowanie nie jest "materiał" :), do
    tego jak jest ponad 1500 zł to MUSI figurować w ewidencji.
    (z zapisem - w razie likwidacji - "dlaczego").

    >+ pozdrawia mateusz
    [...]

    Pozdrowienia, Gotfryd