    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Samochód, VAT i rok 2009...
    Date: Sun, 28 Dec 2008 00:30:10 +0100

    On Sat, 27 Dec 2008, icek2 wrote:

    > a jak to było z kratkami, przed 2004
    > wówczas moja świadomość nie przypomina sobie tego :D
    > tzn. nie wiem jak to było przed 01.05.2004

    Ano, był kiks i dualizm prawny.
    USy przez jakiś czas "przepuszczały" interpretacje, że samochód
    spełniający warunki do bycia ciężarówką, na podstawie akceptacji
    stacji diagnostycznej, może być zaliczony do samochodów nieosobowych.
    Aż któryś kontroler US przeczytał przepisy :P, ścignął podatnika
    i poszli do NSA.
    Wyszło że US miał rację - warunkiem była *homologacja*, a nie
    zaklasyfikowanie zgodnie z przepisami PoRD!
    O ile pamiętam, z okazji groźby dużej afery (nie wiem czy chodziło
    o 150 000 podatników czy 250 000, ale tego rzędu liczbę, z korektą
    za 5 lat) MF wydał zalecenie aby USy stosowały się do "zasady zaufania"
    (czyli honorowały poprzednie interpretacje).
    Dalej nie pamietam, ale *chyba* wprowadzono tę możliwość do przepisów,
    czyli zamontowanie kratki dawało "ciężarówkowość".

    Jeśli tak - to w świetle orzeczenie ETS skutek jest wiadomy.

    > albo kratka?
    > tzn. czy auta o dopuszczalnej ładowności ponad 500kg musiały także mieć
    > "kratke" ?

    Wtedy musiały.

    pzdr, Gotfryd