  • 1. Data: 2004-08-17 06:46:31
    Temat: Samochod osob. w DG
    Od: "Marcin" <m...@o...pl>

    Witam.
    Rozpoczalem jednoosobowa dzialalnosc gospodarcza, przy czym przy realizacji
    swoich uslug wykorzystuje samochod osobowy (dojazd do klienta). Samochod ten
    nie jest zarejestrowany na firme a ja jestem jedynie jego wspolwlascicielem.
    Czy sa jakies szanse zebym mogl odzyskac choc czesc tych pieniedzy, ktore
    musze wylozyc na paliwo i przeglady auta? Moze to byc na przyklad w postaci
    wliczenia faktury za kupno paliwa w koszta uzyskani przychodu. Czy musze
    spisywac jakas umowe ze wspolwlascicielem i czy on bedzie musial poniesc w
    zwiazku z tym jakies koszta pieniezne ? Jaka jest najprostsza droga w mojej
    sytuacji zgodna z prawem :)

    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2004-08-18 11:42:05
    Temat: Re: Samochod osob. w DG
    Od: "Kalina" <d...@s...pl .invalid>

    Użytkownik "Marcin" <m...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > spisywac jakas umowe ze wspolwlascicielem i czy on bedzie musial poniesc w
    > zwiazku z tym jakies koszta pieniezne ? Jaka jest najprostsza droga w

    jesli jesteś współwłaścicielem to możesz napisać oświadczenie,
    że będziesz używał owego samochodu do prowadzonej działalności
    i wówczas wszelkie ponoszone koszty (brutto) bedziesz mógł wpisywać w tzw.
    kilometrówkę, czy też ewidencję przebiegu pojazdu. (szczegóły w linku).
    http://www.podatki.hoga.pl/ks_przebpoj.asp
    zbierasz wszelkie faktury i inne dokumenty (paliwo , parkomaty, przeglady
    ubezpieczenie itd) i sumujesz. PAMIĘTAJ ABY NA KAŻDYM DOKUMENCIE BYŁ
    WIDOCZNY NR REJ. SAMOCHODU,
    bo to jesat warunek zaliczenia wydatkwó do kosztów.
    Nastepnie przeliczasz kilometrówkę i sprawdzasz, czy jest ona niższa niż
    kwota z fv. Jeśli tak, to całość możesz wrzucić w koszty.
    Podsumowując - w koszty pójdzie tyle ile będziesz miał faktur, ale nie
    więcej niż będzie wynikało z twojej kilometrówki.

    pozdrawiam
    monika

  • 3. Data: 2004-08-31 14:13:58
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 17 Aug 2004, Marcin wrote:
    [...]
> [...]
    >+ wliczenia faktury za kupno paliwa w koszta uzyskani przychodu. Czy musze
    >+ spisywac jakas umowe ze wspolwlascicielem

    Uwaga: samochodologiem jestem kiepskim.
    Ale nie widzę najmniejszych przeszkód we wliczaniu w koszt wszystkiego
    tak jakbyś był jedynym właścicielem: przecież wliczasz *tylko* paliwo
    które zużyłeś oraz *tylko* w limicie wyznaczonym przez przepisy...
    Może są jakieś wątpliwości np. przy koszcie remontów... i może ktoś
    je opisze :)

    >+ i czy on bedzie musial poniesc w
    >+ zwiazku z tym jakies koszta pieniezne ?

    Moment.
    Współwłasność polega na tym że współwłaściciele zobowiązani są ponosić
    koszty posiadania - ale za to:
    +++ Kodeks Cywilny +++
    Art. 206. Każdy że współwłaścicieli jest uprawniony do współposiadania
    rzeczy wspólnej oraz do korzystania z niej w takim zakresie, jaki daje się
    pogodzić ze współposiadaniem i korzystaniem z rzeczy przez pozostałych
    współwłaścicieli.
    ---
    Jedyne czego potrzebujesz do "normalnego używania" (w KC "nienormalne
    używanie" określa się jako "przekroczenie zwykłego zarządu") to braku
    sprzeciwu współwłaściciela, IMO !

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)