    From: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Samochodowo-podatkowa łamigłówka :-)
    Date: Thu, 11 Oct 2007 10:48:48 +0200

    Czy macie może pomysł jak od strony podatkowej podejść do następującego
    zagadnienia.

    Jest sobie samochód sprowadzony z EU.
    Oczywiście akcyza opłacona, formularze AKC-U i VAT-24 złożone.

    Samochód wpisany do ewidencji środków trwałych od razu po zakupie, ale
    jeszcze przed przerejestrowaniem - przez 30 dni miałem go prawo
    normalnie eksploatować na starych numerach rejestracyjnych.

    Pojazd nie nadawał się zresztą do natychmiastowego przerejestrowania,
    ponieważ nie spełniał warunków (polskiego) prawa o ruch drogowym.
    Cały czas ma jeszcze ważne badania techniczne.

    W związku z niespełnianiem tychże warunków samochód został wstawiony do
    warsztatu i została podpisana umowa o dzieło, na dostosowanie samochodu.

    Samochód się dostosowywał (>30 dni) i już prawie by się dostosował gdyby
    nie fakt, że właśnie został kompletnie skasowany przez mechanika
    (podczas kolizji drogowej). Oczywiście mechanik nie miał prawa używać
    tego samochodu do jazdy ponieważ po pierwsze i najważniejsze ja go do
    tego nie upoważniłem, a po drugie to po 30 dniach samochód nie był
    dopuszczony do ruchu, o czym mechanik powinien wiedzieć. A jak nie
    wiedział to jest jego problem.

    Samochód miał ubezpieczenie AC i OC w Polsce, natomiast ubezpieczalnia
    może mieć uzasadnione opory przed wypłaceniem AC z powodu jak wyżej.

    No i teraz pytania/tezy do dyskusji ;-)
    Co z tym fantem zrobić od strony formalno-podatkowej, w szczególności:
    1) jak najlepiej usunąć ten pojazd z EŚT w sytuacji jeśli nie zostanie
    wypłacone odszkodowanie z polisy AC (w kontekście wartości tego bardziej
    wraku niż samochodu)
    2) jak odebrać formularz VAT-25 i odpowiedni akcyzowy skoro do jego
    odbioru miałem przedstawić badanie techniczne. Zakładam - może
    niesłusznie - opór ze strony urzędników przed wydaniem tych kwitów. A
    kwity będą mi pewnie potrzebne przy sprzedaży tego co zostało z auta.
    Czy rzeczywiście przedstawienie badań technicznych jest warunkiem
    otrzymania stosownych kwitów?
    3) jak zaksięgować odszkodowanie od mechanika, co do którego w zasadzie
    się już porozumieliśmy, ale zawsze mechanik może zmienić zdanie i wtedy
    (zapewne) uzyskam odszkodowanie dopiero w postępowaniu sądowym - po
    dłuższym czasie.

    Czy jeszcze jest coś, o czymś zapomniałem lub czegoś nie zauważyłem z
    formalności (podatkowych), których powinienem dopełnić?

    Z góry dziękuję za owocną dyskusję :-)

    Pozdrawiam

    Piotrek