  • 21. Data: 2007-10-11 21:08:52
    Temat: Re: Samochodowo-podatkowa łamigłówka :-)
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    s...@a...pl w <news:felvv9$mg9$1@news.onet.pl>:

    > Informacja wydana przez Urząd Skarbowy Poznań Jeżyce z dnia 04.10.2004 r.,
    > sygn. SD/415-49/04

    > Ze stanu faktycznego przedstawionego przez podatnika wynika, że podatnik
    > kupił fabrycznie nowy samochód
    [...]
    > To dotyczy nowego samochodu, ale można też odnieść do Twojej sytuacji. Czy
    > "zarejestorwany" to znaczy wogóle zarejestorwany czy zarejestrowany w PL. Ja
    > skłaniam sie do drugiego. Ty uważasz, że prawidłowe jest pierwsze.

    A ja mam zdanie odrębne i uważam, że pojazd nie musi być zarejestrowany
    wcale, a do EŚT można go wpisać zgodnie z prawem. ;P

    zgodnie z tym fragmentem:
    "Dany składnik majątkowy może być zaliczony do środków trwałych dopiero
    wówczas, gdy jest kompletny i zdatny do użytku dla potrzeb firmy."

    Ale, żeby nie mieszać, zostawmy te niezarejestrowane i wróćmy do słabości
    Twojego cytatu (właściwie autora tego co zacytowałaś):

    "Pojazd jest dopuszczony do
    ruchu, jeżeli spełnia warunki techniczne oraz jest zarejestrowany i
    zaopatrzony w zalegalizowane tablice rejestracyjne, a w przypadku samochodów
    osobowych, w nalepkę kontrolną. Z powyższego wynika, że wydatki poniesione
    na ubezpieczenie samochodu (AC, OC, NW) nie są zaliczane do wartości
    początkowej nabytego samochodu, a stanowią koszty uzyskania przychodów w
    myśl art. 22 ust. 1 ustawy."

    Jest kolejny punkt artykułu:

    3. Pojazd niewymieniony w ust. 1, przyczepa motocyklowa oraz przyczepa
    specjalna przeznaczona do ciągnięcia przez ciągnik rolniczy lub pojazd
    wolnobieżny jest dopuszczony do ruchu, jeżeli odpowiada warunkom określonym
    w art. 66.

    Z tego na wprost wynika, że istnieja pojazdy, które nie musza byc
    zarejestrowane

    Drąząc dalej -- do dziś jeżdżą samochody z "czarnymi" tablicami -- te na
    pewno nie maja naklejek na szybie...

    I dalej, z całkiem innej ustawy wynika (i wynikał w 2004) obowiązek zawarcia
    unmowy OC posiadaczy pojazdów w dniu nabycia -- a kto tu cytował art. 22g
    PIT ;)

    IMO ta informacja oszczędnego poznaniaka, nie obrażając nikogo, jest do D.

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]

  • 22. Data: 2007-10-11 21:10:35
    Od: <s...@a...pl>

    > A musiał mieć przegląd? NIE MUSIAŁ.

    Aby opłacić akcyzę, trzeba mieć chyba przegląd zrobiony. Coś się zmieniło? A
    na akcyzę jest 5 dni od przekroczenia granicy PL.

  • 23. Data: 2007-10-11 21:11:55
    Od: Jagna <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 11 Oct 2007 22:46:34 +0200, Piotrek napisał(a):

    > 3) jak zaksięgować odszkodowanie od mechanika, co do którego w zasadzie
    > się już porozumieliśmy, ale zawsze mechanik może zmienić zdanie i wtedy
    > (zapewne) uzyskam odszkodowanie dopiero w postępowaniu sądowym - po
    > dłuższym czasie.

    art.21.1. u.o.p.d.o.f. Wolne od podatku dochodowego są:
    [...]
    3) otrzymane odszkodowania, jeżeli ich wysokość lub zasady ustalania
    wynikają wprost z przepisów odrębnych ustaw lub przepisów wykonwawczych
    wydanych na podstawie tych ustaw, z wyjątkiem:
    [...]
    e) odszkodowań za szkody dotyczące składników majątku związanych z
    prowadzoną działalnością gospodarczą

    Tak by było w przypadku bez postępowania sądowego. Czyli odszkodowanie
    byłoby OPODATKOWANE.

    Przy postępowaniu sądowym:

    (cd. art. 21.1.) Wolne od podatku są:

    3b) inne odszkodowania otrzymane na podstawie wyroku lub ugody sądowej do
    wysokości określonej w tym wyroku lub ugodzie, z wyjątkiem odszkodowań:

    a) otrzymanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą,
    b) dotyczących korzyści, które podatnik mógłby osiągnąć, gdyby mu szkody
    nie wyrządzono.

    Czyli, tak na mój rozum, jeśli z wyroku będzie wynikało, że to
    odszkodowanie takie, jak opisane w lit. a i b pkt 3b, to tu podatek też
    masz.

    Choć może ktoś mądrzejszy to zaraz sprostuje :)

    > Dla utrudnienia dodam, że mechanik nie chce kupić tego, co zostało z
    > samochodu bo gdyby było inaczej to sprawa byłaby czysta i klarowna.

    W sensie, że powinien za ustaloną kwotę odkupić od Ciebie złom? ;>
    Ale musiałbyś VAT od tego odprowadzić...

    To ja tyle w tym temacie ;)

    --
    Pozdrawiam,
    Jagna

  • 24. Data: 2007-10-11 21:15:31
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    s...@a...pl wrote:

    > Aby opłacić akcyzę, trzeba mieć chyba przegląd zrobiony. Coś się zmieniło? A
    > na akcyzę jest 5 dni od przekroczenia granicy PL.

    Opłacić możesz a nawet musisz nawet bez przeglądu.

    Natomiast, żeby dostać "kwit" o opłaceniu (potrzebny do rejestracji)
    trzeba okazac opinię techniczną - chociaż nie bardzo wiem jaka jest
    podstawa prawna.

    Piotrek

  • 25. Data: 2007-10-11 21:16:58
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    Jagna wrote:

    > To ja tyle w tym temacie ;)

    Dziękuję :-)

    Piotrek

  • 26. Data: 2007-10-11 21:26:53
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    s...@a...pl w <news:fem3ek$1ef$1@news.onet.pl>:

    > Aby opłacić akcyzę, trzeba mieć chyba przegląd zrobiony. Coś się zmieniło? A
    > na akcyzę jest 5 dni od przekroczenia granicy PL.

    Juz raz napisałem, że stąpasz po grząskim gruncie PoRD? To dorzucę do tego
    bagna akcyzę:

    5 dni na deklarację, opłata akcyzy nie później niz do chwili rejestracji w
    kraju

    Nie wynika z tego, ze trzeba mieć rejestracje PL, żeby ack złożyć i opłacić

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]

  • 27. Data: 2007-10-12 22:12:56
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 11 Oct 2007, Jagna wrote:

    > art.21.1. u.o.p.d.o.f. Wolne od podatku dochodowego są:
    > [...]
    > 3) otrzymane odszkodowania,
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    [...]
    > e) odszkodowań za szkody dotyczące składników majątku związanych z
    > prowadzoną działalnością gospodarczą
    >
    > Tak by było w przypadku bez postępowania sądowego. Czyli odszkodowanie
    > byłoby OPODATKOWANE.

    Rozumiem, że z pytania o to "jak" (zaksięgować) i odpowiedzi a contrario
    wynika wprost, ze opodatkowaniu nie będzie podlegać należne odszkodowanie
    lecz otrzymane - bo chyba o tę część też chodzi :)

    > Czyli, tak na mój rozum, jeśli z wyroku będzie wynikało, że to
    > odszkodowanie takie, jak opisane w lit. a i b pkt 3b, to tu podatek też
    > masz.

    Bynajmniej nie protestuję co do faktu ze się należy, tylko przezornie
    komentuję moment KIEDY się należy, żeby ktoś nie dedukował że np.
    ma się należeć w wyniku wyroku :)

    > W sensie, że powinien za ustaloną kwotę odkupić od Ciebie złom? ;>
    > Ale musiałbyś VAT od tego odprowadzić...

    Za to miałby rozwiązany problem co wpisać w rubrykach z przyczyną
    i wartością zbycia :)

    pzdr, Gotfryd

  • 28. Data: 2007-10-13 07:22:07
    Od: Jagna <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 13 Oct 2007 00:12:56 +0200, Gotfryd Smolik news napisał(a):

    [...]
> [...]
    > Bynajmniej nie protestuję co do faktu ze się należy, tylko przezornie
    > komentuję moment KIEDY się należy, żeby ktoś nie dedukował że np.

    I co ja bym bez Ciebie zrobiła?! :))

    --
    Pozdrawiam,
    Jagna