  • 1. Data: 2004-12-02 19:18:30
    Temat: Spadek - wklad mieszkaniowy
    Od: "Tysia" <t...@b...pl>

    Witam

    Mam taki problem. W styczniu zmarla moja mama. W spadku zostalo tylko
    mieszkanie lokatorskie z kredytem( zaciagniety na budowe bloku przez
    spoldzielnie, splacany co miesiac wraz z czynszem). Sam kredyt wynosi jakies
    46 tys. zl. Bylam dzis w urzedzie skarbowym i powiedziano mi, ze zaplace
    wysoki podatek(cos kolo 2 tys. zl) bo spoldzielnia wyliczyla wklad na 48%
    wartosci rynkowej mieszkania. Spadku nie odziedziczylam sama tylko z bratem
    ale on ma 18 lat i jest na moim utrzymaniu( ma tylko skromna rente
    rodzinna). Jestem jego opiekunem prawnym. Nie mam tyle pieniedzy aby
    zaplacic US tyle podatku. Jedynie pozostalo mi sie zadluzyc. Chcialabym sie
    dowiedziec czy istnieje jakakolwiek mozliosc umozenia lub czegos podobnego
    tego podatku? Jesli tak to gdzie sie zglosic?
    Jesli to wazne to caly wklad mieszkaniowy nie pokrywa nawet w calosci samego
    zadluzenia mieszkania.

    Pozdrawiam

    Tysia

  • 2. Data: 2004-12-02 21:12:22
    Temat: Re: Spadek - wklad mieszkaniowy
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 2 Dec 2004, Tysia wrote:
    [...]
> [...]
    >+ dowiedziec czy istnieje jakakolwiek mozliosc umozenia lub czegos podobnego
    >+ tego podatku? Jesli tak to gdzie sie zglosic?

    W teorii istnieje możliwość umorzenia - weź Ordynację Podatkową (np.
    z www.podatki.pl), ale ja bym nie liczył... przecież w rozumieniu
    państwa masz majątek - właśnie owo "prawo związane z mieszkaniem"...

    >+ Jesli to wazne to caly wklad mieszkaniowy nie pokrywa nawet w calosci samego
    >+ zadluzenia mieszkania.

    Zastrzegam że nie mam pojęcia, bo tu może być istotne kto lub
    co "obciążone jest długiem". Jeśli *prawo do mieszkania* (a nie
    np. spółdzielnia) to w powyższym adresie znajdziesz też ustawę
    o podatku od spadków i darowizn.
    A w niej:
    ++++
    Art. 7. 1. Podstawę opodatkowania stanowi wartość nabytych rzeczy i praw
    majątkowych po potrąceniu długów i ciężarów (czysta wartość), ustalona
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    według stanu rzeczy i praw majątkowych w dniu nabycia i cen rynkowych
    z dnia powstania obowiązku podatkowego.
    -----

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2004-12-07 11:47:36
    Od: "Tysia" <t...@b...pl>

> [...]
    > ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    > według stanu rzeczy i praw majątkowych w dniu nabycia i cen rynkowych

    Zacytuje zaswiadczenia jakie mi spoldzielnia wystawiala do US:

    " Zaswiadcza sie, ze mieszkanie typu lokatorskiego(...) obciazone jest
    zadluzeniem z tytulu zaciagnietego przez spoldzielnie w dniu 13.10.1989
    kredytu mieszkaniowego. Splata dokonywana jest zgodnie z ustawa z dnia
    30.11.1995 o pomocy panstwa w splacie niektorych kredytow mieszkaniowych(Dz.
    U. Nr5 z 1996 poz.32 wraz ze zmianami pozniejszymi)wg normatywu."

    Dalej jest podane zadluzenie na dzien smierci mojej mamy.

    I jak to teraz wyglada? Bo ja juz malo co z tego rozumiem.....

    Pozdrawiam

    Tysia

  • 4. Data: 2004-12-07 11:56:35
    Od: Jarek Spirydowicz <j...@k...szczecin.pl>

    In article <Pine.WNT.4.61.0412022208280.1968@athlon>,

> [...]
    > ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    > według stanu rzeczy i praw majątkowych w dniu nabycia i cen rynkowych

    Hej, a to nie oznacza aby, że nie ma znaczenia, co jest obciążone? Na
    mój gust przez taki zapis należy rozumieć, że za podstawę bierze się
    "wartość otrzymanego w spadku konia minus pozostałe do spłacenia raty za
    otrzymany w spadku telewizor". Czyli taką "masę spadkową netto".

    --
    pozdrawiam
    Jarek

  • 5. Data: 2004-12-07 12:03:09
    Od: Boguslaw Szostak <a...@a...edu.pl>

    Jarek Spirydowicz pisze:

    [...]

> [...]
    > "wartość otrzymanego w spadku konia minus pozostałe do spłacenia raty za
    > otrzymany w spadku telewizor". Czyli taką "masę spadkową netto".

    No widzisz...
    ale rownierz wartosc konia minus nie splacone raty za niego..

    Boguslaw

  • 6. Data: 2004-12-07 15:10:48
    Od: Jarek Spirydowicz <j...@k...szczecin.pl>

    In article <cp465t$inb$2@galaxy.uci.agh.edu.pl>,
    Boguslaw Szostak <a...@a...edu.pl> wrote:

    > Jarek Spirydowicz pisze:
    >
    > [...]
    >
    > No widzisz...
    > ale rownierz wartosc konia minus nie splacone raty za niego..

    Oczywiście. Ale to w opisanym przypadku na jedno wychodzi: podstawa to
    "masa netto" - wartość wkładu minus to, co trzeba spłacić. Nie mam racji?

  • 7. Data: 2004-12-07 15:30:59
    Od: Jarek Spirydowicz <j...@k...szczecin.pl>

    In article <cp454d$mhk$1@news.onet.pl>,
    "Tysia" <t...@b...pl> wrote:

> [...]
    >
    > Dalej jest podane zadluzenie na dzien smierci mojej mamy.
    >
    > I jak to teraz wyglada? Bo ja juz malo co z tego rozumiem.....

    Niejednoznacznie to wygląda, żeby nie powiedzieć, że niedobrze.
    Z ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych:
    "Art. 9. 1. Przez umowę o spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu
    mieszkalnego spółdzielnia zobowiązuje się oddać członkowi lokal
    mieszkalny do używania przez czas nieoznaczony, a członek zobowiązuje
    się wnieść wkład mieszkaniowy oraz uiszczać opłaty określone w ustawie i
    w statucie spółdzielni.(...)
    3. Spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego jest
    niezbywalne, nie przechodzi na spadkobierców i nie podlega egzekucji.
    (...)
    Art. 11.2. W wypadku wygaśnięcia spółdzielczego lokatorskiego prawa do
    lokalu mieszkalnego spółdzielnia zwraca zgodnie z postanowieniami
    statutu osobie uprawnionej wniesiony wkład mieszkaniowy albo jego
    wniesioną część, zwaloryzowane według wartości rynkowej lokalu
    stanowiącego odrębną nieruchomość. W rozliczeniu tym nie uwzględnia się
    długu obciążającego członka z tytułu przypadającej na niego części
    zaciągniętego przez spółdzielnię kredytu na sfinansowanie kosztów budowy
    danego lokalu wraz z odsetkami, o którym mowa w art. 10 ust. 3.
    Roszczenie o wypłatę wkładu albo jego części staje się wymagalne z
    chwilą opróżnienia lokalu, o którym mowa w art. 7 ust. 1."

    Dziedziczycie wkład mieszkaniowy. A wygląda na to, że dług spadnie na
    Ciebie tylko wówczas, gdy zechcesz zostać w mieszkaniu, więc się do
    spadku nie liczy...
    Ale może jest jakieś szczególne uregulowanie albo da się lokatorskie
    prawo do lokalu (o ujemnej wartości w tej sytuacji) podciągnąć pod
    "nabyte prawo majątkowe"?

  • 8. Data: 2004-12-07 15:33:01
    Od: Jarek Spirydowicz <j...@k...szczecin.pl>

> [...]

    Oczywiście. Ale to w opisanym przypadku na jedno wychodzi: podstawa to
    "masa netto" - wartość wkładu minus to, co trzeba spłacić. Nie mam racji?

    No i muszę się poprawić (znaczy ślę supersedesa) - w opisanym przypadku
    to chyba nie jest takie proste.

  • 9. Data: 2004-12-07 17:44:03
    Od: "Tysia" <t...@b...pl>

    Użytkownik "Jarek Spirydowicz" <j...@k...szczecin.pl> napisał w
    wiadomości news:jareks-044361.16330107122004@gigaeth-gw.news.tp
    i.pl...
    > No i muszę się poprawić (znaczy ślę supersedesa) - w opisanym przypadku
    > to chyba nie jest takie proste.

    Tu sie z Toba zgadzam. W tej sprawie nic nie jest proste. Jutro ide do US to
    sie calej prawdy dowiem. Az sie boje.....

    Pozdrawiam

    Tysia

  • 10. Data: 2004-12-09 21:54:02
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 7 Dec 2004, Jarek Spirydowicz wrote:
    [...]
> [...]
    [...]
    >+ Hej, a to nie oznacza aby, że nie ma znaczenia, co jest obciążone?

    Przyznam że nie rozumiem pytania: sugerujesz że MA czy że
    NIE MA ?
    Bo ja zastrzegałem że może być istotne - bo MA znaczenie co jest
    obciążone długiem !
    No i sam w poprzednim poście wywiodłeś IMHO słuszną sugestię...

    BTW: jak się skończyło ??

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)