  • 1. Data: 2002-08-13 10:51:30
    Temat: Sprzedaz mieszkania po 3 latach- jak z podatkiem?
    Od: "columb" <krzys@[!no-spam!]s-i.one.pl>

    Witajcie!

    Na poczatku nadmieni, ze "wpadlem" na gupe ok. 2 tyg temu, czytalem co
    ciekawsze watki, ale ze wzgledy na moj analfabetyzm w temacie podatkow- nic
    a nic nie napisalem :)))
    Za to zwracam sie do Was z problemem:

    Mam mieszkanie - kupione w lutym 1999 r. Teraz, w zwiazku z wyjazdem
    chcialbym je sprzedac. Ale doszly mnie sluchy, ze jesli sprzedam mieszkanie
    przed uplywem 5 lat od mometu zakupu, to zaplace duzo wiekszy podatek, niz
    jesli bym sprzedal to po np. 5 latach.
    Czy to sie zgadza?

    Tak, wiem- poniewaz wyjezdzam za granice- moge zapakowac kase i... po 10
    latach jest przedawnienie ( a ja pewnie predzej nie wroce do PL).
    I tu jest wlasnie problem- chcialbym jednak byc uczciwy i zaplacic ten
    podatek- ew. obejsc to w jakis LEGALNY sposob. Chyba wiecie co mam na mysli?
    Moze ktos mnie poinformowac jak duzy jest to procent od wartosci mieszkania?
    Jak sie on zmienia po 5 latach?
    Jak to ew. legalnie pomniejszyc przd tymi 5 laty?
    Ja slyszalem o czyms takim: sprzedaje tamto mieszkanie, kupuje od rodzicow
    i... No fikcyjnie ;)
    Ale czy rodzice nie beda musili placic podatku? (To mieszkanie jest akurat
    od ok 15 lat wlasnosciowe).

    Z gory dziekuje za wszystkie rady!
    Ja niestety nie mam wiedzy nawet w stopniu minimalnym w tym temacie (jak i
    ogolnie podatkow).

    Pozdarwiam serdecznie!
    Z wyrazami szacunku
    Krzys.

    --
    "Wszyscy wiedza, ze czegos nie da sie zrobic,
    i przychodzi ktos, kto nie wie, ze sie nie da,

  • 2. Data: 2002-08-13 11:19:53
    Od: "Boguslaw Szostak" <b...@u...agh.edu.pl>

    "columb" <krzys@[!no-spam!]s-i.one.pl> wrote in message
> [...]
    >
    > Tak, wiem- poniewaz wyjezdzam za granice- moge zapakowac kase i... po 10
    > latach jest przedawnienie ( a ja pewnie predzej nie wroce do PL).

    Nic z tego...
    Sprzedarz jest pod rygorem niewaznosci wymagana w formie notarialnej,
    a notariusz jest platnikiem podatku....
    Obliczy i pobierze przy spisywaniu umowy.

    Sprzedaz przed uplywem 5 lat jest jako "nieuzywana" i
    placi Pan od dochodu (cena zakupu - cena sprzedazy)
    (jesli sienie myle)

    pozniej zryczaltowany podatek ...
    Wiec moze nie trzeba czakac ?

    Boguslaw

  • 3. Data: 2002-08-13 16:49:01
    Od: "eland" <e...@p...com>

    Użytkownik Boguslaw Szostak <b...@u...agh.edu.pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:ajaptb$bv7$...@g...uci.agh.edu.pl...

> [...]

    > Sprzedaz przed uplywem 5 lat jest jako "nieuzywana" i
    > placi Pan od dochodu (cena zakupu - cena sprzedazy)

    Oczywiście tak ale, w przypadku sprzedaży nieruchomości przed upływem 5 lat
    (obliczanie tego terminu jest osobną sztuką) skutkuje podatkiem dochodowym
    od osób fizycznych (art.10 ust.1 pkt 8 Ustawy PDOF, lecz podstawą
    opodatkowania jest przychód, tj wartość sprzedaży pomniejszona o koszty
    odpłatnego zbycia tj. opłatę skarbową, opłatę notarialną, kosty pośrednika
    jeżeli koszty te obciążają sprzedającego.
    Stawka na podstawie Art. 28 ust.2 PDOF wynosi 10% przychodu obliczonego w
    powyższy sposób Podatek ten jest płacony bez wezwania w terminie 14 dni od
    dnia dokonania sprzedaży na rachunek Urzedu właściwego ze względu na miejsce
    zamieszkania podatnika.
    Tak w skrócie to tyle
    Mariusz