  • 1. Data: 2010-10-23 01:17:54
    Temat: Sprzedaż wyposażenia firmy
    Od: "sz." <c...@p...onet.pl>

    Jest sobie gabinet lekarski, a w nim stare juz dosyć, kupione przed paru
    laty na firmę biurkowe sprzęty elektroniczne (komputer, drukarka i skaner,
    jakieś inne drobne peryferia, aparat itp.). Zachodzi konieczność ich wymiany
    na nowe, szybsze, bardziej zgodne z obecnymi wymaganiami.

    Nowe kupuje, biore fakturę, wkliczam w koszty.
    A stare chciałbym sprzedać: a) komuś, np. kumplowi, sąsiadowi, komuś z
    rodziny lub b) na Allegro chociażby.

    Kiedyś ten kupowany sprzęt był na firmę, są faktury, były wpuszczone w
    koszty. Teraz chce je sprzedać, a więc będę miał z tego przychód. Muszę więc
    to jakoś udokumentować. Moje pytanie - jak? Czy sprzedaję je jako firma czy
    osoba prywatna (własciciel tej firmy). Spisuje się w tej sytuacji jakąś
    umowę? A może wystawia rachunek? Jak to należy przeprowadzić? Jak to
    zaksięgować?

    Zaznaczam, że co niektóre grubsze rzeczy mam wpisane w Ewidencję
    wyposażenia, niektóre drobniejsze nie. Jak postąpić w tych dwóch
    przypadkach?

    A może zabrać się za to z jakiejś zupełnie innej strony - chętnie usłyszę
    jakies rozsądne propozycje w granicach rozsądku (prawa) - żadne kombinacje,
    po prostu tak jak się to powinno zazwyczaj robić i jak to dokumentować.
    Wolałbym się w razie czego nie tłumaczyć w razie jakiejkolwiek kontroli i
    mieć wszystko w papierach w porządku.

    Firma to 1-os. DG, KPiR, bez VAT (usługi medyczne).

    Pozdrawiam,
    sz.

  • 2. Data: 2010-10-23 10:16:21
    Temat: Re: Sprzedaż wyposażenia firmy
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 23 Oct 2010, sz. wrote:

    > Nowe kupuje, biore fakturę, wkliczam w koszty.
    > A stare chciałbym sprzedać: a) komuś, np. kumplowi, sąsiadowi,
    > komuś z rodziny

    W tym ostatnim przypadku można rekomendować pewną ostrożność.
    Hasło brzmi: "podmioty powiązane". Ale skoro już piszesz:

    > lub b) na Allegro chociażby.

    Aukcja na portalu IMVHO spełnia wszelkie wymogi wykazania 'ceny
    rynkowej', więc przy sprzedaży która może mieć znamiona "przedmiotów
    powiązanych" w rozumieniu przepisów o PDoOF i VAT IMVHO nie
    zaszkodziłoby zrobić sobie wyciągu z przykładowych (zakończonych
    rzecz jasna!) aukcji podobych przedmiotów, aby w razie czego mieć
    "podkładkę" co do wyceny.

> [...]
    > to jakoś udokumentować. Moje pytanie - jak? Czy sprzedaję je jako firma
    > czy osoba prywatna (własciciel tej firmy).

    Primo: jeśli mowa o jednoosobowej DG, to "firma" nie ma osobowości,
    tak czy inaczej sprzedaży dokonuje właściciel! :)
    Pytaniem jest, czy sprzedaż jest zaliczona do przychodów z DG:
    - w rozumieniu PDoOF
    - w rozumieniu VAT

    Teraz trzeba podzielić:
    - prosto jest przy sprzedaży ST i wyposażenia ewidencjonowanego,
    cytat z przepisów na końcu
    - pojawiały się wątpliwości co do wyposażenia nieewidencjonowanego

    W związku z nowelizacją parę lat temu zapisów nt. "środków w majątku
    DG" widziałem już (chyba tu) tezy co do wyposażenia nieewidencjonowanego
    sugerujące iż może/powinno być sprzedawane "osobiście" (nie w zakresie
    DG).
    Z mojej strony wzbudza to wątpliwości: jeśli ktoś zdecyduje się
    zaprzestać wykorzystywania wyposażenia (nieewidencjonowanego)
    w DG, tj. przed sprzedażą :> (bo o to chodzi) "przeznaczyć je na
    cele osobiste", to IMVHO powinien dokładnie przeczytać art.23.1.49
    UoPDoOF:
    +++
    Art. 23.
    1. Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów:
    [...]
    49) wydatków poniesionych na zakup zużywajšcych się stopniowo
    rzeczowych składników majštku przedsiębiorstwa, niezaliczanych
    zgodnie z odrębnymi przepisami do œrodków trwałych - w przypadku
    stwierdzenia, że składniki te nie sš wykorzystywane dla celów
    prowadzonej działalnoœci gospodarczej, lecz służš celom osobistym
    podatnika, pracowników lub innych osób, albo bez uzasadnienia
    znajdujš się poza siedzibš przedsiębiorstwa;
    ---

    Zapis taki nie ustanawia limitu czasowgo na obowiązek "wykreślenia"
    z majątku.
    Oczywiście, można twierdzić że taki niskowartościowy składnik
    się zużył, ale fakt jego obecności u osoby trzeciej wskazuje
    iż twierdzenie będzie kłamliwe :>

    Traktowałem więc u siebie taką sprzedaż tak samo jak inne "przychody
    uboczne", na zasadzie opisanej w art.14.2 PDoOF:
    +++
    2. Przychodem z działalnoœci gospodarczej sš również:
    1) przychody z odpłatnego zbycia wykorzystywanych na potrzeby
    zwišzane z działalnoœciš gospodarczš oraz przy prowadzeniu
    działów specjalnych produkcji rolnej składników majštku będšcych:
    a) œrodkami trwałymi,
    b) składnikami majštku, o których mowa w art. 22d ust. 1,
    z wyłšczeniem składników, których wartoœć poczštkowa ustalona
    zgodnie z art. 22g nie przekracza 1.500 zł,
    c) wartoœciami niematerialnymi i prawnymi
    - ujętych w ewidencji œrodków trwałych oraz wartoœci niematerialnych
    i prawnych, w tym także [...]
    ---

    Nie da się ukryć, że przepis jasno zaprowadza wyłączenie (i dla
    przypomnienia - przepis o ewidencji wyposażenia *nie przewiduje*
    ujmowania czegoś co ma WP <1500 zł), ale z drugiej strony jest
    ów art.23... i widać pewien brak logiki.

    Trzeba jeszcze dodać, że sprawę z p. widzenia VAT należy jak
    zwykle traktować odrębnie - a możliwości widzę trzy:
    - "sprzedaż rozumiana jako DG", co sprowadza się
    do wystawienia zwykłej faktury
    - "sprzedaż rozumiana jako DG w rozumieniu VAT mimo niezaliczenia
    przychodu do DG w PDoOF", co sprowadza się do wystawienia faktury :>
    (mimo że przychód nie byłby ujęty w KPiR a faktura nie powinna
    mieć oznaczenia "firmowego")
    - "sprzedaż niegospodarcza towaru w rozumieniu VAT[1] wyłączonego
    z DG", co ładnie brzmi, tylko wiąże się z pamiętaniem o obowiązku
    zwrotu odliczonego VATu[2] (za pomocą f-ry wewnętrznej), skoro
    miało miejsce "przekazanie na cele nie związane z DG". Cios
    ten sam co przy konieczności korekty kosztu w PDoOF.

    [1] - z p. widzenia VAT ST, wyposażenie i inne takie to po prostu "towar"
    (a WNiP to usługa rzecz jasna)
    [2] - widziałem tu wnioski oparte o przepisy .eu, już nie pamiętam
    czy poparte wyrokami ETS, że wartość powinna być określona nie
    dla momentu nabycia lecz de facto momentu sprzedaży. Z litery
    polskiej ustawy to nie wynika.

    Poproszę chętnych o komentarze nt. sprzedaży wyposażenia
    nieewidencjonowanego :)

    > Spisuje się w tej sytuacji jakąś umowę?

    A jest taki obowiązek?
    A jak kupowałeś to spisywałeś?
    Umowa sprzedaży rzeczy ruchomej może mieć dowolną formę, dla
    celów podatkowych wystarczy faktura (lub rachunek, jeśli sprzedaż
    nie podlega fakturowaniu).

    > A może wystawia rachunek?

    Patrz wyżej i powiedz, jak "w razie rachunku" widzisz zastosowanie
    dla art.23.1.49 UoPDoOF oraz art.7.2 UoVAT...

    > Jak to należy przeprowadzić? Jak to zaksięgować?

    Jeśli jako przychód z DG to do KPiR jako "przychody uboczne"
    (czy jak tam jest zatytułowana kolumna obok "zwykłej sprzedaży").
    VAT jak tam kto stosuje (przypomnę: nie ma jednego obowiązującego
    wzoru, więc jak ktoś bardzo chce może mieć osobną rubrykę na
    "VAT od sprzedaży wyposażenia" na przykład, acz powodu komplikowania
    sobie życia nie widzę).

    > Zaznaczam, że co niektóre grubsze rzeczy mam wpisane w Ewidencję wyposażenia,
    > niektóre drobniejsze nie. Jak postąpić w tych dwóch przypadkach?

    Wpisane do ewidencji zdecydowanie jak piszę, a nad niewpisanymi
    podyskutować na grupie, to sam się zdecyduję jak potraktować harddysk
    który mam zamiar sprzedać ;)

> [...]
    > po prostu tak jak się to powinno zazwyczaj robić i jak to dokumentować.

    Dobrze gadasz.
    Prawdę mówiąc, IMO ustawodawca "chciał dobrze a wyszło jak zwykle":
    kiedyś nie było zapisów obejmujących limit 1500 zł i ewidencje, ale nie było
    również zapisów obejmujących 6 lat i "przekazanie na potrzeby osobiste".

    Powodowało to, że jak się jakiejś rzeczy posiadanej osobiście choć raz
    użyło "w celu DG", to formalnie powinna ona podlegać "sprzedaży
    z DG" (jeśliby była kiedyś sprzedawana), były na to wyroki (!),
    a jednocześnie przepisy przewidywały np. "kilometrówkę" dla samochodów
    nie wpisanych do DG... paranoja.
    Tę sprawę uregulowano, tylko jak widać, najwyraźniej ktoś się rozpędził
    w zastosowanym określeniu. I wychodzi paranoja w drugą stronę.

    > Wolałbym się w razie czego nie tłumaczyć w razie jakiejkolwiek kontroli

    Dobrze gadasz.
    Z drugiej strony, jakby to był jakiś bardzo mały przychód, to wszyscy
    mogliby być szczęśliwi: kontrola że coś znalazła, ty że nic więcej
    nie znajdą,... ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2010-10-23 16:35:31
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2010-10-23 12:16, Gotfryd Smolik news wrote:
> [...]
    > w DG, tj. przed sprzedażą :> (bo o to chodzi) "przeznaczyć je na
    > cele osobiste", to IMVHO powinien dokładnie przeczytać art.23.1.49

    Ciekawie jest w przypadku leasingowanych samochodów o WP < 150 kplz
    wykupionych za 1%.

    Jeśli przewidywany okres używania jest <1 rok to do EŚT nie są
    wprowadzane. Przekazujemy zatem po pewnym czasie pojazd na cele
    osobiste, czekamy pół roku i sprzedajemy.

    No i podatek od circa 75-80 kplz idzie się pasać ...

    Nie wiem czy akurat o to chodziło ustawodawcy, ale jak IMHO słusznie
    zauważyłeś zapewne ustawodawca chciał dobrze a wyszło jak zwykle.

    BTW, czy powyższy scenariusz był kiedyś skutecznie kwestionowany przez US?

    Piotrek