  • 11. Data: 2006-03-08 18:51:47
    Temat: Re: Świadectwo pracy - po co nowemu pracodawcy?
    Od: Paszczak <s...@h...pl>

    Nixe <n...@f...peel> wrote:

    > Świadectwo pracy potrzbne jest do zatrudnienia (tzn. pracodawca ma prawo
    > wymagać tego dokumentu). A zatrudnienie wiąże się z rejestracją w ZUS.

    A co ma piernik do wiatraka? :)

    P.

  • 12. Data: 2006-03-08 18:59:20
    Od: "Nixe" <n...@f...peel>

    W wiadomości <news:dun943$akl$1@proxy.provider.pl>
    Paszczak <s...@h...pl> pisze:

    > A co ma piernik do wiatraka? :)

    A czego konkretnie nie rozumiesz z powyższego fragmentu? :)
    Ktoś się spytał o jakiej rejestracji mowa, więc wyjaśniłam, że zapewne autor
    wątku miał na myśli rejestrację w ZUS'ie.
    Świadectwo pracy nie jest oczywiście potrzebne stricte do rejestracji. Ale
    jest potrzebne do zatrudnienia (podpisania umowy o pracę). Jeśli więc ktoś
    chce zatrudnić kogoś (czyli w dalszej kolejności zarejestrować go w ZUS'ie),
    to ma prawo oczekiwać świadectwa pracy od potencjalnego pracownika.

    --
    PozdrawiaM

  • 13. Data: 2006-03-08 19:15:26
    Od: "wektor" <w...@i...pl>

    Witam,
    świadectwo/świadectwa pracy z ostatniego roku kalendarzowego są
    niezbędne w celu:
    1) ustalenia, ile urlopu wypoczynkowego z bieżącego roku
    kalendarzowego zostało wykorzystane,
    2) ustalenia, czy pracownik wykorzystał (lub nie) 2 dni wolne na
    opiekę nad dzieckiem zdrowym do 14 lat,
    3) ustalenia, za ile dni zwolnienia lekarskiego w bieżącym roku
    kalendarzowym poprzedni pracodawca wypłacił wynagrodzenie chorobowe,
    4) ustalenia czy pensja zatrudnianego pracownika nie jest zajęta przez
    komornika.

    Jeszcze może by się coś dodatkowego znalazło, ale tyle wystarczy, żeby
    pracodawca mógł żądać, a zatrudniany pracownik był zobowiązany do
    dostarczenia ostatniego świadectwa pracy. Dostarczenie wszystkich
    świadectw jest w interesie pracownika (wymiar urlopu wypoczynkowego,
    dodatek za staż pracy, nagroda jubileuszowa).

    wa

  • 14. Data: 2006-03-08 19:22:05
    Od: Hikikomori San <h...@g...pl>

    Nixe wrote:

> [...]
    > chce zatrudnić kogoś (czyli w dalszej kolejności zarejestrować go w ZUS'ie),
    > to ma prawo oczekiwać świadectwa pracy od potencjalnego pracownika.

    Tylko, ze to jest nieszczesliwe sformulowanie... Bo wiesz, zatrudnienie
    wiaze sie nei tylko ze zgloszeniem w ZUSie, ale takze z urlopami, z
    wyplata wynagrodzenia, z odprowadznaiem podatku... A wedle powyzszego,
    ze "swiadectwo pracy jest potrzebne do zgloszneia w ZUSie" wnioskujemy
    dalej, ze:
    -"swiadectwo pracy jest potrzebne do udzielenia urlopu"
    -"swiadectwo pracy jest potrzebne do wyplacenia wynagrodzenia"
    -"swiadectwo pracy jest potrzebne do odprowadzenia podatku"
    co jest oczywista bzdura - relacja "swiadectwo pracy" <-> "ZUS" nie
    istnieje, tak samo jak nie istnije SP<->US, SP<->urlop,
    SP<->wynagrodzenie.

    SP tylko i jedunie <-> zatrudnienie pracownika.

    ________________
    Gore, gore, gore!!! Horrory mniamusne, krwia ociakajace i oplywajace
    w bezsensownej sadystycznej nieraz przemocy. Dlaczego i co nas kreci
    w takich filmach, brutalnych, wrecz chorych? ... http://tiny.pl/md2f

  • 15. Data: 2006-03-08 19:23:05
    Od: Hikikomori San <h...@g...pl>

  • 16. Data: 2006-03-09 05:52:43
    Od: maho <m...@N...net>

    Nixe napisał(a):
    [ciach]

> [...]
    > więc ktoś chce zatrudnić kogoś (czyli w dalszej kolejności zarejestrować
    > go w ZUS'ie), to ma prawo oczekiwać świadectwa pracy od potencjalnego

    A co ma zrobić taki ktoś taki jak ja, który pracował w 2001 roku w
    firmie A, rozstał się z tą firmą, potem "pracował" na umowy o dzieło, a
    potem chce się zatrudnić w firmie B.

    Księgowa z firmy B prosi o świadectwo pracy, i wtedy ten ktoś się
    dowiaduje że wogóle coś takiego jak świadectwo pracy istnieje.

    Świadectwa pracy nie uzyska już, bo firma A nie istnieje od kilku lat. I
    to że A miała obowiązek wystawić ŚP jest niewiele pocieszające.

    Tak miałem, na szczęście firma B mnie zatrudniła najpierw, a potem
    pytała się o ŚP, i księgowa@B zadowoliła się oświadczeniem że świadectwo
    pracy dostarczę jak tylko uzyskam od firmy A(czyli nigdy), oraz że
    wykorzystałem cały przysługujący mi urlop w firmie A.

    IMHO B miała już wszystkie dane żeby obliczyć wszystko co było potrzebne.

    pozdrav

    maHo

  • 17. Data: 2006-03-09 13:29:26
    Od: "wektor" <w...@i...pl>

    Witam,
    to, że firma nie istnieje, nie oznacza, że świadectwa pracy już nie
    można uzyskać. Były pracodawca powinien przechowywać dokumenty albo
    przekazać je do archiwum. To jego obowiązek. Może PIP by tutaj coś
    pomógł albo dotarcie do właściciela firmy, który powinien wystawić
    świadectwo pracy, to jego obowiązek.
    Dokumenty ubezpieczeniowe z tego okresu znajdują się w ZUS, który też
    może wystawić zaświadczenie o okresie podlegania ubezpieczeniom ZUS i
    wpłaconych składkach emerytalnej i rentowych. Radzę zwrócić się do ZUS
    o wydanie takiego zaświadczenia, kiedyś może się przydać, zwłaszcza
    gdy brak świadectwa pracy.

    wa

  • 18. Data: 2006-03-09 14:33:16
    Od: maho <m...@N...net>

    wektor napisał(a):
> [...]
    > przekazać je do archiwum. To jego obowiązek. Może PIP by tutaj coś
    > pomógł albo dotarcie do właściciela firmy, który powinien wystawić

    Znowu słowo "powinien". Ale jeżeli tego nie zrobił to co? Przecież z
    samego faktu że powinien, nie urodzi się w archiwum moje ŚP skoro nikt
    go nie napisał.

> [...]
    > wpłaconych składkach emerytalnej i rentowych. Radzę zwrócić się do ZUS
    > o wydanie takiego zaświadczenia, kiedyś może się przydać, zwłaszcza

    No właśnie z dokuemtnami ubezpieczeniowymi problemu nie miałem.
    Wszystko się zgadzało. Nie dostałem tylko świadectwa pracy, przy czym o
    tym że istnieje takie pojęcie wogóle nie wiedziałem, a dowiedziałem się
    kilka lat później, jak mi było potrzebne.

    Tylko nowy pracodawca okazał się "ludziem" i nie robił problemu nie do
    przezwyciężenia ze świstka papieru który potrzebny jest tylko do
    ustalenia czy nie przysługuje mi zaległy urlop.

    pozdrav

    maHo

  • 19. Data: 2006-03-09 18:14:24
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    Użytkownik "Nixe" <n...@f...peel> napisał w wiadomości news:

    > Świadectwo pracy nie jest oczywiście potrzebne stricte do rejestracji. Ale
    > jest potrzebne do zatrudnienia (podpisania umowy o pracę).

    Nie jest.

  • 20. Data: 2006-03-09 20:01:20
    Od: "Nixe" <n...@f...peel>

    W wiadomości <news:dupraq$nmo$1@atlantis.news.tpi.pl>
    Cavallino <k...@...pl> pisze:

    > Nie jest.

    Ja nie zatrudniam, jeśli ktoś nie przyniesie mi świadectwa pracy z
    poprzedniej firmy.
    Ergo - mnie_jest_ono potrzebne do zatrudnienia :)

    --
    PozdrawiaM