  • 21. Data: 2009-04-23 14:06:38
    Temat: Re: Ulga dla samotnej matki
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Piotrek wrote:

    > A mógłbyś zacytować :-)
    >
    > Podpowiem Ci nawet który artykuł - 6 ustęp 5.

    a co zrobisz jak dziecko przez pól roku mieszka u jednego rodzica, a pół
    roku u drugiego.

    Które z nich jest samotnie wychowującym i które ma prawo do odliczenia?

    A co jak dziecko przez dwa dni w roku jest wychowywane przez drugiego
    rodzica?

  • 22. Data: 2009-04-23 14:13:05
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    witek wrote:

> [...]
    >
    > Które z nich jest samotnie wychowującym i które ma prawo do odliczenia?
    >

    > A co jak dziecko przez dwa dni w roku jest wychowywane przez drugiego

    Ale do czego zmierzasz?

    Czy zapis art 6 ustęp 5 pozostawia choć cień wątpliwości, że tylko jedna
    osoba może być osobą samotnie wychowującą dziecko? Zaś kryterium
    opiekowania się (lub nie) nie ma tu nic do rzeczy?

    Piotrek

  • 23. Data: 2009-04-23 18:03:33
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Piotrek wrote:

> [...]
    > osoba może być osobą samotnie wychowującą dziecko? Zaś kryterium
    > opiekowania się (lub nie) nie ma tu nic do rzeczy?

    Właśnie do tego.

    Kryterium i czas wychowywania/opiekowania jest tu istotną rzeczą bo
    jest zawarty w art 6.4, który mówi 'w roku podatkowym'.

    w roku podatkowym oznacza okres czasu do 1 do 365 dni.

    art6.5 definiuje tylko kto to jest osoba samotnie wychowująca, ale nie
    mowi nic o "kiedy jest osobą samotnie wychowująca".

    Przykład z praktyki, po rozwodzie w styczniu sąd w czerwcu odbiera prawa
    rodzicielskie matce i przekazuje jej (w raz z dziecmi :) ) ojcu.

    matka była osobą samotnie wychowującą dzieci od styczni do czerwca
    ojciec byc osobą samotnie wychowującą dzieci od czerwca do grudnia

    Kto w ciebie i na jakiej podstawie ma prawo rozliczyć się wspolnie z
    dziećmi?

    I znjdź przepis, który zabrania rozliczenia się obojgu rodzicom jako
    samotnie wychowujacych dzieci.
    Bo indyiwdualnie, żedna z tych osób nie stoi w sprzecznosci ani z art
    6.5 ani z art 6.4

    Ten sam trik stosują rodzice mające dwójkę dzieci, ale nie będące w
    formalnyym związku lub po rozwodzie
    Jedno wychowuje samotnie jedno dziecko, drugie wychowuje samotnie drugie
    dziecko. I wała im US może zrobić.

  • 24. Data: 2009-04-23 18:36:59
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    witek wrote:

    > [ciach]

    Cały artykuł jest tu --> http://tinyurl.com/rozliczenie-z-dzieckiem
    Należy się bezpłatnie zarejestrować, zalogować i doczytać do końca.

    Natomiast co bardziej istotne fragmenty z sentencji wyroku cytuję poniżej.

    "Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie zważył, co następuje: [...]

    Dodatkowo z preferencyjnego sposobu opodatkowania może skorzystać tylko
    jeden z rodziców. [...]

    Przepisy te bowiem w sposób wyraźny i jasny określają (art. 6 ust. 5
    u.p.d.f.), kogo należy traktować jako osobę samotnie wychowującą dzieci.
    Ustawowa definicja osoby samotnie wychowującej dzieci zawarta w art. 6
    ust. 5 u.p.d.f. nie odwołuje się w żadnym zakresie do tego, czy drugi
    rodzic żyje oraz gdzie mieszka. [...]

    Podkreślenia wymaga fakt, iż w sytuacji, gdy dane pojęcie zostało
    zdefiniowane w ustawie, niedopuszczalne jest posługiwanie się przez
    organy podatkowe inną jego definicją, bądź też interpretowanie tej
    definicji w taki sposób, aby wywieść z niej dodatkowe warunki, które
    muszą zostać przez podatnika spełnione. [...] "

> [...]
    związku lub po rozwodzie
    > Jedno wychowuje samotnie jedno dziecko, drugie wychowuje samotnie drugie dziecko. I

    A to już jest zupełnie inny trick. Jak sam zauważyłes jeden rodzic
    wychowuje jedno dziecko, a drugi drugie. I tu się wszystko zgadza.

    Piotrek

  • 25. Data: 2009-04-23 19:06:21
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Piotrek wrote:

    > A to już jest zupełnie inny trick. Jak sam zauważyłes jeden rodzic
    > wychowuje jedno dziecko, a drugi drugie. I tu się wszystko zgadza.
    >
    > Piotrek

    zgoda.

    na podstawie art 6.5 definiującego że może to być jeden z rodziców można
    wyciągnąć wniosek, że o ile jeden z rodziców skorzystał juz z takiego
    sposobu opodatkowania to automatycznie drugi nie ma do tego prawa.

    Pytanie tylko który. A co jak się rodzice nie dogadają?

    A co jako oboje skorzystają z opodatkowania razem z dzieckiem?
    Któremu US odmówi preferencyjnego rozliczenia i na podstawie jakie
    przepisu uzasadni komu ulga sie nie nalezy? rzut monetą?

  • 26. Data: 2009-04-23 19:20:07
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    witek wrote:
> [...]
    > sposobu opodatkowania to automatycznie drugi nie ma do tego prawa.
    >
    > Pytanie tylko który. A co jak się rodzice nie dogadają?

    IMHO sam sobie odpowiedziałeś w poprzednim akapicie.
    Decyduje kolejność złożenia PIT ;-)

    > A co jako oboje skorzystają z opodatkowania razem z dzieckiem?
    > Któremu US odmówi preferencyjnego rozliczenia i na podstawie jakie
    > przepisu uzasadni komu ulga sie nie nalezy? rzut monetą?

    j.w.

    Piotrek

  • 27. Data: 2009-04-23 19:32:04
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Piotrek wrote:

    > IMHO sam sobie odpowiedziałeś w poprzednim akapicie.
    > Decyduje kolejność złożenia PIT ;-)

    a jak złożyli razem?
    US godziny nie odnotowuje.
    A jak wysłali pocztą, razem w jednej kopercie? nie bedzie wóczas
    wcześniej ani później.

    A po za tym na jaki paragraf się powołujesz?

    > j.w.

    raczej "jak nie wiadomo co", bo z uzasadnienim decyzji dlaczego ten a
    nie drugi rodzic, US będzie miał spore kłopty.
    logika logiką, rozsąde rozsądkiem, ale podstawy prawnej brak

  • 28. Data: 2009-04-23 20:01:10
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    witek wrote:
    > a jak złożyli razem?
    > US godziny nie odnotowuje.
    > A jak wysłali pocztą, razem w jednej kopercie? nie bedzie wóczas
    > wcześniej ani później. [...]

    Nie mam zielonego pojęcia ani potrzeby rozwikłania takiej łamigłówki.
    Ale rzeczywiście problem jest ciekawy i pewnie bez sądu by się nie obyło.

    Piotrek

  • 29. Data: 2009-04-23 20:04:23
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Piotrek wrote:

    > Nie mam zielonego pojęcia ani potrzeby rozwikłania takiej łamigłówki.
    > Ale rzeczywiście problem jest ciekawy i pewnie bez sądu by się nie obyło.

    i to pewnie na wysokim szczeblu.