  • 1. Data: 2009-04-22 20:29:23
    Temat: jaki pit - osoba fizyczna, umowa o prace, najem działki
    Od: "pabi" <p...@p...onet.pl>

    Dzien Dobry
    Jakiego pita powinienem wypełnić?
    Nie mam własnej firmy, pracuję u czyjejś firmie na umowę o pracę.
    W ubiegłym roku wynajmowałem komuś swoją działkę przemysłową za niewielką
    kwotę.

    Jakiego pita wypełnić?

  • 2. Data: 2009-04-22 21:06:03
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    Użytkownik "pabi" <p...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > W ubiegłym roku wynajmowałem komuś swoją działkę przemysłową za niewielką
    > kwotę.

    A zglosiles do US i odprowadzales zaliczki od tego wynajmu?

    Pozdrawiam
    SDD

  • 3. Data: 2009-04-23 05:40:01
    Od: "pabi" <p...@p...onet.pl>

    Nie zgłosiłem jeszcze i nie odprowadzałem zaliczek żadnych

  • 4. Data: 2009-04-23 07:56:38
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    > Nie zgłosiłem jeszcze i nie odprowadzałem zaliczek żadnych

    To niedobrze, ale moim zdaniem najbezpieczniej i najmniej boelsnie bedzie
    uwzglednic pewnie ten najem w pozycji "inne dochody" na PIT-37.

    Pozdrawiam
    SDD

  • 5. Data: 2009-04-23 09:45:52
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 23 Apr 2009, pabi wrote:

    > Nie zgłosiłem jeszcze i nie odprowadzałem zaliczek żadnych

    1. patrz tekst na dole, fatalnie się czyta "z dołu do góry"
    2. jak piszesz z pytaniem to podaj WSZYSTKO co trzeba.
    Na przykład to, ILE było owego przychodu - bo to decyduje
    o prawie do zwolnienia z VAT, a nikt nie będzie Ci pisał poradnika
    "jak opodatkować różne przypadki wynajmu"

    3. Ad rem:

    Co do zgłoszenia to mam wątpliwości (po co, skoro nie wybrał
    wynajmu i najwyraźniej zwolnionie z VAT mu nie przeszkadza?)

    A jawnym tekstem i w streszczeniu (do pabi):
    - najem jest opodatkowany i podatek dochodowy płaci się ~ tak samo
    jak z działalności gospodarczej. Czyli w formie zaliczek
    przez cały rok
    - najem na cele niemieszkalne dodatkowo opodatkowany jest VAT,
    bo dla celów VAT wynajmowanie traktowane jest jak DG (nie ma
    to NIC wspólnego z rejestrowaniem DG w urzędach!), przy czym
    do ok. 40 000 zł na rok przysługuje zwolnienie, tu uwaga - jak
    się ZACZYNA to limit jest niższy!
    - najwyraźniej masz zaległość i BARDZO przydatne by było rozliczenie
    najpierw należnych zaliczek, odsetek i wpłata, a z okazji braku
    obowiązku składania PIT-5 (kiedyś cóś takiego było) jakiejś
    informacji oraz - po zapoznaniu się z hasłem "czynny żal"
    również profilaktycznie czegoś takiego (aby nie wyszło że
    "US powziął", można zacząć szukać informacji w archiwach
    tej grupy
    - z okazji VAT, o ile kwota mieści się w limicie, to istnieje
    obowiązek ewidencyjny - brak ewidencji może być podstawą do
    ukarania oraz wszczęcia postępowania z "oszacowaniem"
    (pewnie da się obronić, ale po co się użerać).

    O ile kwota przekracza limit zwolnienia z VAT (bodaj 20 000 zł
    w 1. roku) to jest tak mało śmiesznie, że nie ma na co czekać
    tylko iść do doradcy podatkowego.

    O: Bo normalnie każdy czyta z góry na dół...
    P: Dlaczego ???
    O: Pisanie nad cytatem !
    P: Jakie są przykłady irytujących obyczajów niektorych newsowiczów ?
    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2009-04-23 11:45:53
    Od: p...@p...onet.pl

> [...]
    > P: Dlaczego ???
    > O: Pisanie nad cytatem !
    > P: Jakie są przykłady irytujących obyczajów niektorych newsowiczów ?

    Z tego co sie zorientowalem to nei masz racji.
    Podobno wystarczy zamaist PIT 37 wypełnić PIT 36?

    Może tak być?

    Czy wypełnić PIT 37 i w inne podać?

    Jestem w 2 progu podatkowym, a z najmu było 1.000 zł

  • 7. Data: 2009-04-23 13:26:22
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    > Czy wypełnić PIT 37 i w inne podać?

    Wtedy padnie zapewne niewygodne pytanie, dlaczego PIT-36 a nie PIT-37 i moga
    si ezaczac klopoty.
    Ale to juz jak chcesz. W razie czego mandat moze nei bedzi ejakis bardzo
    duzy :)

    Pozdrawiam
    SDD

  • 8. Data: 2009-04-23 15:09:24
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 23 Apr 2009, p...@p...onet.pl wrote:

    > Z tego co sie zorientowalem to nei masz racji.

    To bądź łaskaw wyjaśnić dokładnie w których miejscach.
    Bo jak Ci się wydaje, że np. nie podlegasz pod VAT, to
    ja twardo będę trzymał się tezy że masz rację - znaczy
    że Ci się wydaje ;)

    > Podobno wystarczy zamaist PIT 37 wypełnić PIT 36?

    A co z *zaliczkami*?
    Mówisz że w zeszłym roku nie było trzeba płacić?

    > Jestem w 2 progu podatkowym, a z najmu było 1.000 zł

    No to odpada problem z VAT - bardzo bym polecał hasło
    "uproszczona ewidencja VAT" (to naprawdę niewiele, ale
    trzeba WIEDZIEĆ że należy ją mieć, można zrobić na
    kolanie) i tę część miałbyś z głowy.

    Co zrobić z zaliczkami - nie wiem.
    Ja bym wpłacił, złożył wyjaśnienie z czynnym żalem (tak
    na wszelki wypadek), czynny żal (pod warunkiem wpłacenia
    brakującego podatku) zwalnia z karalności.
    Tak czy siak "wyprostować" tego bez zainteresowania US
    pewnie się nie uda, z dwojga złego wolałbym "prawidłową"
    drogę - tak czy inaczej pewnie wezwą na wyjaśnienia.

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2009-04-23 19:43:05
    Od: "pabi" <p...@p...onet.pl>

> [...]
    > pewnie się nie uda, z dwojga złego wolałbym "prawidłową"
    > drogę - tak czy inaczej pewnie wezwą na wyjaśnienia.

    Chyba jednak słabo sie orientujesz w temacie
    Ja jestem laikiem w tych tematach ale nawet ja wiem że wcale nie trzeba tu
    wpłącać zaliczek a podatnik ma do wyboru kilka dróg i jest wsró nich pit
    roczny.

    pozdr

  • 10. Data: 2009-04-23 20:03:52
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    pabi wrote:

> [...]
    > wpłącać zaliczek a podatnik ma do wyboru kilka dróg i jest wsró nich pit

    och, będzie turniej rycerski.