  • 1. Data: 2006-02-10 00:24:23
    Temat: Ulga odsetkowa - Jaka proporcja? (Cena gruntu)
    Od: "Ojciec8" <o...@p...onet.pl>

    Witam!

    Nie mogę się doszukać informacji o tym, jaką proporcję zastosować przy
    uwzględnianiu ceny gruntu, będącej składnikiem całkowitej wartości zakupu od
    dewelopera.

    C - cena wieczystego użytkowania gruntu (i ew. innych składników nieobjętych
    ulgą odsetkową)
    L - cena lokalu
    I - wartość inwestycji

    I = C + L

    K - wysokość kredytu

    K <= I bo zazwyczaj jest wkład własny

    Dla uproszczenia przyjmuję, że K <= 189 000 zł

    D - wysokość faktycznie zapłaconych odsetek

    D' - wysokość odsetek od części kredytu przeznaczonej za dom/lokal czyli to co
    wpisujemy do zeznania

    Nigdzie nie jest to powiedziane wprost i jednoznacznie ale podczas lektury
    pewnych artykułów w Gazecie Prawnej odniosłem wrażenie, że sugerowane jest
    (powtarzam: nie wprost), że należy liczyć D' = D * (1-G/K) czyli tak, jakby cena
    gruntu była w całości finansowana kredytem (i nie wchodziła do ulgi) a wkład
    własny był w całości przeznaczony na lokal. To prowadzi do paradoksalnych
    sytuacji, kiedy ktoś ma duży wkład własny i bierze mały kredyt w wysokości
    porównywalnej z ceną gruntu (czyli K jest bliskie G) -- wtedy odliczy niewiele,
    wręcz nic.
    Tymczasem program dostępny z www.pity.pl najwyraźniej liczy D' - D * (1-G/I)
    czyli zakłada, że wkład własny rozkłada się na lokal i grunt proporcjonalnie.
    Ten wariant jest korzystniejszy dla podatnika i wydaje się też obiektywnie
    uczciwszy.

    Czy ktoś wie jak to POWINNO sie liczyć?

    A co w przypadku kredytów większych od limitu? Czy tak:
    D' = D * (1-G/I) * (189000/K)

    Pozdrawiam

    Ojciec8

  • 2. Data: 2006-02-10 00:26:00
    Temat: Re: Ulga odsetkowa - Jaka proporcja? (Cena gruntu)
    Od: "Ojciec8" <o...@p...onet.pl>

    > Tymczasem program dostępny z www.pity.pl najwyraźniej liczy D' - D * (1-G/I)

    Errata. Oczywiście chciałem napisać:
    D' = D * (1-G/I)

    Ojciec8

  • 3. Data: 2006-02-10 00:41:20
    Od: "Ojciec8" <o...@p...onet.pl>

    > D' = D * (1-G/K)
    [...]
    > Tymczasem program dostępny z www.pity.pl najwyraźniej liczy D' = D * (1-G/I)

    Cholera! Kolejny błąd. Chyba już jest za późno na podatki.
    Otóż program z www.pity.pl jednak liczy według tego pierwszego wzoru. A przy
    wprowazaniu danych źródłowych wartość, którą ja oznaczyłem G, wpisuje się tam w
    pole, o następującym opisie:
    "Część kredytu przeznaczona na wydatki nie podlegające odliczeniu np. zakup gruntu"
    Czyli G jest częścią K, co pasuje do pierwszego wzoru. Tymczasem kredytu nie
    bierze się z myślą o przeznaczeniu jakichś jego konkretnych części na konkretne
    składniki wartości inwestycji ale bierze się kredyt żeby (współ)finansować nim
    CAŁĄ inwestycję.
    Pytanie brzmi czy autor tego programu stosując wzór pierwszy dokonał własnej
    interpretacji przepisów czy taka interpretacja jest oficjalna.

    Nawiasem mówiąc, drugi wzór, czyli D' = D * (1-G/I) można (po prostych
    przekształceniach ;-D) zapisać też jako:
    D' = D * L/I
    co wydaje się dokładnie oddawać intencję ustawodawcy: odsetki od kredytu na
    zakup LOKALU.

    Ojciec8