  • 1. Data: 2004-12-26 21:52:01
    Temat: Umowa o dzielo a koszty uzyskania - podobno czasem 100% ???
    Od: Ronin <r...@s...pl>

    Pytanie dotyczy umow o dzielo.
    O ile w przypadku tlumaczenia nie mam watpliwosci - koszty uzyskania
    wynosza 50%, to slyszalem, ze w przypadku napisania na zamowienie
    programu komputerowego, koszty wynosza 100%, bo programista nie jest
    traktowany jako tworca. Czy to prawda???

  • 2. Data: 2004-12-27 17:06:34
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 26 Dec 2004, Ronin wrote:

> [...]
    > + 50%, to slyszalem, ze w przypadku napisania na zamowienie programu

    ...jak mniemam grupowicze potraktowali 100% KUP jako dowcip ? :)
    Chcielibyśmy... ;) !

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2004-12-27 22:29:54
    Od: Ronin <r...@s...pl>

    Gotfryd Smolik news napisał(a):

    > ...jak mniemam grupowicze potraktowali 100% KUP jako dowcip ? :)
    > Chcielibyśmy... ;) !

    Oj, pomyliło mi się. Miałem na myśli 0%

  • 4. Data: 2004-12-27 22:30:33
    Od: Ronin <r...@s...pl>

    Gotfryd Smolik news napisał(a):

    > ...jak mniemam grupowicze potraktowali 100% KUP jako dowcip ? :)
    > Chcielibyśmy... ;) !

    Przejezyczylem sie :) Mialem na mysli 0%

  • 5. Data: 2004-12-29 22:25:57
    Od: "Arek" <a...@p...onet.pl>

    Ronin napisał(a) w wiadomości: ...
> [...]

    Ja miałbym. Wg mnie autor 50%, tłumacz 20%. Ale może już ktoś to
    zinterpretował...

    ???+ to slyszalem, ze w przypadku napisania na zamowienie programu

    Jeżeli przekazuje się wszelkie prawa do programu to czemu nie 50%
    Tylko wtedy mogą być inne konsekwencje...

    >Przejezyczylem sie :) Mialem na mysli 0%

    A nie 20%? Chyba, że podasz rzeczywiste - czsami to faktycznie 0%

    Czytałem kiedyś w Gazecie Prawnej taką interpretację ryczałtowych KUP:
    UoD (+prawa autorskie, twórczość) 50%
    UoD np. wykopanie rowu 20%
    UZ np. prowadzenie cyklu wykładów autorskich 50%
    UZ nie zwiazane z twórczością 20%
    Do tego niektórzy puryści prawa cywilnego twierdzą, że umowy-zlecenia
    powinny odnosić się do zastępstwa prawnego na rzecz zlecającego.
    Wszystkie inne robótki to "umowy cywilne nienazwane". Ale na potrzeby
    skarbówki od lat zwą się "umowa-zlecenie" i jest git...

  • 6. Data: 2004-12-29 23:45:26
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 29 Dec 2004, Arek wrote:
    [...]
> [...]
    >+ UoD (+prawa autorskie, twórczość) 50%
    >+ UoD np. wykopanie rowu 20%
    >+ UZ np. prowadzenie cyklu wykładów autorskich 50%

    IMHO tak wynika z faktu zaliczenia owego dochodu do innej klasy :)
    - mianowicie do "dochodów z praw majątkowych". To nie przeszkadza
    aby na gruncie *innych ustaw* nadal było to UoD/UZ :)

    >+ Do tego niektórzy puryści prawa cywilnego twierdzą, że umowy-zlecenia
    >+ powinny odnosić się do zastępstwa prawnego na rzecz zlecającego.

    Hm... a nie byli to jacyś zeszłowieczni ;) puryści ? ;)
    Nie pamiętam czy "od zawsze" w KC jest to:
    ++++
    Art. 750. Do
    umów o świadczenie usług,
    ^^^^ ^^^^^
    które
    nie są uregulowane innymi przepisami,
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    stosuje się odpowiednio przepisy o zleceniu.
    ---

    >+ Wszystkie inne robótki to "umowy cywilne nienazwane".

    IMO nieprawdziwa prawda :)
    A to dlatego że "stosuje się"... :)
    Prawdą jest że *powinno* się (niekiedy) mówić "umowa o świadczeniu
    usługi do której stosują się przepisy KC dotyczące zlecenia".
    Ale to by masocista musiał być :]

    >+ Ale na potrzeby
    >+ skarbówki od lat zwą się "umowa-zlecenie" i jest git...

    IMHO jest pytanie pierwotne jak czytac art. 13..8 - bo
    najwyraźniej wychodzi mi że:
    +++
    8) przychody z tytułu
    [1] wykonywania usług,
    [2] na podstawie umowy
    [2a] zlecenia
    [2b] lub umowy o dzieło,
    ---

    ...a niekoniecznie tak:

    +++
    8) przychody (z tytułu wykonywania usług[x] na podstawie)
    [1] umowy zlecenia
    [2] lub umowy o dzieło,
    ---
    ([x] - wycięty przecinek dla czytelności o czym myślę)

    Przecież "dzieło" *z zasady* *NIE JEST* usługą (dzieło *musi być*
    "rzeczą" lub "stanem rzeczy" - np. "wyczyszczony" !) więc ten drugi
    sposób czytania prowadzi do wniosku że umowy o dzieło nie mogą być
    "wykonywane osobiście" :) a to podważałoby zasadę ratio legis.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 7. Data: 2004-12-30 00:02:20
    Od: Andrzej Rumin <r...@h...spam.data.pl.invalid>

    Wed, 29 Dec 2004 23:25:57 +0100, Arek
    <a...@p...onet.pl> wrote:

    > Ja miałbym. Wg mnie autor 50%, tłumacz 20%. Ale może już ktoś to
    > zinterpretował...

    Tłumaczenie jak najbardziej 50%.

    pozdr.
    --