  • 1. Data: 2007-06-24 14:04:53
    Temat: Umowa o pelnieniu funkcji kierownika budowy
    Od: "Bertm" <h...@t...pl>

    Witam
    Potrzebuje pomocy w nastepujacej sprawie. Czy umowa o pelnieniu funkcji
    kierownika budowy pomiedzy inwestorem a osoba, ktora podejmie sie tej
    funkcji moze byc zawarta jak umowa zlecenie, przy czym zarówno inwestor jak
    i kierownik to osoby fizyczne? Jesli tak, to jaki i kto płaci podatek? tzn
    czy inwestor płaci zaliczkę (tak jak zaliczkę odprowadza firma zatrudniajac
    kogos na umowe zlecenie) czy kierownik uzyskując dochód rozlicza sie z
    podatku w zeznaniu rocznym? A jesli nie umowa-zlecenie to jaka? "Po prostu"
    umowa o swiadczeniu pewnej usługi (a jesli taka to jaki podatek i kto kiedy
    go placi. Poratujcie bo w lesie jestem kompletnie.

    Pozdrawiam
    BertM

  • 2. Data: 2007-06-24 14:17:37
    Temat: Re: Umowa o pelnieniu funkcji kierownika budowy
    Od: "PiotrB." <p...@n...pl>

    Dnia 24-06-2007 o 16:04:53 Bertm <h...@t...pl> napisał:

> [...]
    > podatek? tzn czy inwestor p?aci zaliczk? (tak jak zaliczk? odprowadza
    > firma zatrudniajac kogos na umowe zlecenie)

    tak

    > czy kierownik uzyskuj?c dochód rozlicza sie z
    > podatku w zeznaniu rocznym?A jesli nie umowa-zlecenie to jaka? "Po
    > prostu"
    > umowa o swiadczeniu pewnej us?ugi (a jesli taka to jaki podatek i kto
    > kiedy go placi.

    Tak, ale w ramach prowadzenia działalności gospodarczej.

    Na kilka sporadycznych zleceń w roku może umowa zlecenie przejdzie, ale
    przy częstszych i regularnych zleceniach będzie to traktowane jako
    prowadzenie niezarejestrowanej działalności gospodarczej. śliska
    sprawa.

    Piotr

  • 3. Data: 2007-06-25 17:34:15
    Od: "Bertm" <h...@t...pl>

    > tak

    A urząd skarbowy twierdzi że nie. Dwie osoby fizyczne wg nich nie mogą
    zawrzeć umowy zlecenie

  • 4. Data: 2007-06-25 18:46:04
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Bertm,

    Monday, June 25, 2007, 7:34:15 PM, you wrote:

    > A urząd skarbowy twierdzi że nie. Dwie osoby fizyczne wg nich nie mogą
    > zawrzeć umowy zlecenie

    Nieprawda. Obaliłem już kiedyś to twierdzenie - oparło się o ówczesne
    Ministerstwo Finansów.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 5. Data: 2007-06-26 01:07:49
    Od: "Bertm" <h...@t...pl>

    > Nieprawda. Obaliłem już kiedyś to twierdzenie - oparło się o ówczesne
    > Ministerstwo Finansów.

    Mogę prosić o jakiś papier/decyzje/interpretacje, ktora to potwierdza?

  • 6. Data: 2007-06-26 01:59:10
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Bertm,

    Tuesday, June 26, 2007, 3:07:49 AM, you wrote:

    > Mogę prosić o jakiś papier/decyzje/interpretacje, ktora to potwierdza?

    To było 17 lat temu. I tego papierka na pewno nie znajdę. Ale nie
    zmieniło się nic, co mogłoby zmienić argumentację użytą wtedy i
    przyjętą jako prawidłowa przez MF: swoboda kształtowania umów. Nie ma
    jakiejkolwiek przeszkody do zawarcia wiążącej umowy cywilno-prawnej (a
    taką jest też umowa-zlecenie) pomiędzy dwoma osobami fizycznymi.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 7. Data: 2007-06-26 02:33:31
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello,

> [...]
    > jakiejkolwiek przeszkody do zawarcia wiążącej umowy cywilno-prawnej (a
    > taką jest też umowa-zlecenie) pomiędzy dwoma osobami fizycznymi.

    Cóż... Jednak się pośpieszyłem. Zajrzałem do UoPDoOF i ze zdumienie, w
    art. 13 przeczytałem:

    ===8<===
    8) przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub
    umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:
    ^^^^^^^^^
    a) osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej
    i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej
    osobowości prawnej,
    b) właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane,
    lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora -
    jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z
    tą nieruchomością
    ===8<===

    Lektura oryginału z 1992 roku też pozbawiła mnie złudzeń - na pewno
    nie można takiej umowy nazwać umową-zleceniem w rozumieniu UoPDoOF :(

    Możnaby pokusić się o uznanie tego za umowę, o której mowa w art. 13
    ust. 9.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 8. Data: 2007-06-26 07:08:37
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Tue, 26 Jun 2007 04:33:31 +0200, RoMan Mandziejewicz napisał(a):

> [...]
    > nie można takiej umowy nazwać umową-zleceniem w rozumieniu UoPDoOF :(
    >
    > Możnaby pokusić się o uznanie tego za umowę, o której mowa w art. 13

    Tak żeby wyprostować pewne mity (a może jeszcze bardziej namieszać.....)

    1. Umowa zlecenie ma w kodeksie cywilnym dość wąskie i ścisłe znaczenie.

    2. Większość umów uważanych powszechnie za umowy zlecenie to są w
    rzeczywistości umowy o świadczenie usług, które kodeks cywilny każe
    traktować "jak umowy zlecenie".

    3. Naprawdę nie ma przeszkód do zawierania umów zleceń i umów o
    świadczenie usług między osobami fizycznymi.

    4. Cały problem polega na tym, jak rozliczyć podatkowo umowy z punktu 3,
    jeśli obaj kontrahenci nie prowadzą działalności gospodartczej.

  • 9. Data: 2007-06-26 09:05:50
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello jureq,

    Tuesday, June 26, 2007, 9:08:37 AM, you wrote:

> [...]

    [...]

    > 3. Naprawdę nie ma przeszkód do zawierania umów zleceń i umów o
    > świadczenie usług między osobami fizycznymi.

    Tu się zgadzamy.

    > 4. Cały problem polega na tym, jak rozliczyć podatkowo umowy z punktu 3,
    > jeśli obaj kontrahenci nie prowadzą działalności gospodartczej.

    Tu niestety też.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 10. Data: 2007-06-26 21:35:14
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 25 Jun 2007, Bertm wrote:

    [...]
    > A urząd skarbowy twierdzi że nie. Dwie osoby fizyczne wg nich nie mogą
    > zawrzeć umowy zlecenie

    No ja Cię bardzo przepraszam, twierdzisz że nie jestem osobą fizyczną?
    A, jak idzie o to że prowadzę DG to i owszem.
    "Fizyczności" to nijak nie przeszkadza!
    "Firma to ja", osoba fizyczna, trawersując Ludwika VI, osobę fizyczną :)

    Wniosek z tego co najwyżej taki, że US twierdzi że taka *osoba fizyczna
    prowadzi DG*.
    Niekoniecznie musi to wiązać się z "DG w rozumieniu przepisów o DG"
    (jak by to absurdalnie nie brzmiało), ale może chodzić (im) wyłącznie
    o "DG w rozumieniu UoPDoOF" - przy okazji tak się składa, że ustawa
    o SUS powołuje się na UoPDoOF (m.in.), czyli i ZUS się należy.

    pzdr, Gotfryd
    (DG, VAT)