  • 1. Data: 2013-01-14 20:26:04
    Temat: Umowy o dzieło - PIT 2013 - 50% kosztów
    Od: LprzemekL <z...@t...pl>

    Hej,
    Czy moglbym prosic o jasne, proste "tak po chlopsku" wyjasnienie o co
    chodzi z tymi zmianami w 2013 roku, chodzi mi o prace na umowe o
    dzielo i 50% koszty uzyskania przychodow (nie oplacam skaldek, zus,
    itd...) ?

    - z tego co sie zorietowalem to pracownik od roku 2013 nie moze
    przekroczyc pierwszego progu podatkowego, czyli kwoty 42.764 zł
    zarobione w calym roku podatkowym,
    - co sie stanie jezeli przekroczy ta kwote ?
    - co sie stanie jezeli nie przekroczy tej kwoty ?
    - co dalej (jakies propozycje) ?

  • 2. Data: 2013-01-14 22:57:42
    Temat: Re: Umowy o dzieło - PIT 2013 - 50% kosztów
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 14 Jan 2013, LprzemekL wrote:

> [...]
    > chodzi z tymi zmianami w 2013 roku, chodzi mi o prace na umowe o
    > dzielo i 50% koszty uzyskania przychodow (nie oplacam skaldek, zus,

    Obstawiam, że albo mnie douczycie, albo sam się douczę, albo
    skończy się bądź nowelizacją bądź procesem przed NSA "bo tak
    nie miało być" :P
    Po polsku - rzuciwszy okiem do przepisów widzę rozbieżność
    zapisu z "intencjami" o których była mowa.

    > - z tego co sie zorietowalem to pracownik od roku 2013 nie moze
    > przekroczyc pierwszego progu podatkowego, czyli kwoty 42.764 zł
    > zarobione w calym roku podatkowym,
    > - co sie stanie jezeli przekroczy ta kwote ?

    Wyrażone publicznie w mediach stanowisko (AFAIR w 1PR słyszałem)
    było takie, że powyżej limitu przysługują 20% koszty uzyskania.

    Z rzutu oka do przepisów mi wynika, że tego przepisu NIE
    zapisano (zapisano jawnie prawo do zaliczania rzeczywistych
    kosztów uzyskania), i jest okazja do sporu, czy w razie realizacji
    umowy osobistej której efektem jest prawo intelektualne mamy do
    czynienia z umową osobistą i prawem do wyjątku w zaliczaniu kosztu
    uzyskania (co dawałoby efekt "50% do limitu i 20% ponad limit"),
    czy *JEDNAK* jest tak, że z zasad prawnych wynika, iż jest to
    po prostu dochód z praw majątkowych i do widzenia (czyli po
    przekroczeniu 50% dalsze ryczałtowe koszty nie przysługują)
    Może jest jakiś "hak" którego nie widzę, ale mi wychodzi druga
    wersja. I jeśli w mediach będzie pojawiać się wersja "optymistyczna",
    a jest ona błędna (w myśl mojego opisu), to dowiemy się o tym
    za parę lat (dopiero), jak będą procesy przed WSA.

    > - co sie stanie jezeli nie przekroczy tej kwoty ?

    To jest wyjątkowo proste - nic, po prostu jest 50% KUP
    tak jak dotąd. Przepis:
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,3,13,13,700,60
    065,20130101,koszty-uzyskania-przychodow.html
    ...szukaj od ust.9 (ale do końca art.22)

    > - co dalej (jakies propozycje) ?

    Ba.

    Chętni do twierdzenia, że przysługują 20% KUP od *nadwyżki* nad
    limit o którym mowa w art.22.9a są proszeni o wskazanie ścieżki
    rozumowania która do tego prowadzi, wraz z cytatami z przepisów.
    IMO jeśli to *nie* są KUP pasujące do 22.9a to nie ma prawa do
    50% KUP, a jeśli *są* to nie mogą przekroczyć progu i basta. Wcale.
    Można w zamian wskazać koszty "rzeczywiste".
    Tak napisali Wysoki Sejm, Senat i Prezydent.

    pzdr, Gotfryd