  • 1. Data: 2009-08-12 18:39:02
    Temat: Uzyczenie mieszkania- wynajem- podatki
    Od: "kichu" <k...@t...pl>

    Witam.
    Jestem jedynym wlascicielem mieszkania
    spoldzielczego-wlasnosciowego.Chcialbym je oddac w uzytkowanie (uzyczyc)
    siostrze. Czy siostra moze je odplatnie wynajac i odprowadzac od wynajmu
    podatek. Ewentualnie jakies inne pomysly co zrobic aby wynajac je legalnie
    ale aby dochod nie szedl na moje konto?
    Dziekuje za wszystkie odpowiedzi
    Pozdrawiam
    Krzysztof

  • 2. Data: 2009-08-12 18:46:23
    Temat: Re: Uzyczenie mieszkania- wynajem- podatki
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    Użytkownik "kichu" <k...@t...pl> napisał w wiadomości
    > siostrze. Czy siostra moze je odplatnie wynajac i odprowadzac od wynajmu
    > podatek.

    Ze jak?????
    Podatek placi sie od dochodu. Ten placi, kto go osiaga.
    Jesli odplatnie wynajmiesz siostrze, to kto bedzie mial z tego dochod - Ty
    czy siostra?

    Pozdrawiam
    SDD

  • 3. Data: 2009-08-12 18:50:30
    Od: "kichu" <k...@t...pl>

> [...]
    > Podatek placi sie od dochodu. Ten placi, kto go osiaga.
    > Jesli odplatnie wynajmiesz siostrze, to kto bedzie mial z tego dochod - Ty

    Nie znam sie zupelnie na podatkach dlatego pytam.
    Nie chce mieszkania siostrze wynajac tylko uzyczyc, oddac opieke (bezplatna)
    czy cos w tym stylu.Co siostra dalej z nim zrobi mnie nie interesuje. Nie
    mieszkam w tym mieszkaniu, stoi puste. Chce je legalnie wynajac, ale nie
    chce aby dochod szedl na moje konto. (Cale pieniadze z wynajmu moze zabrac
    siostra)
    Krzysztof

  • 4. Data: 2009-08-12 19:21:38
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    kichu wrote:
    > Nie znam sie zupelnie na podatkach dlatego pytam.

    To idż tam gdzie się znają. Haslo: doradca podatkowy.

  • 5. Data: 2009-08-12 19:26:16
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

> [...]
    > chce aby dochod szedl na moje konto. (Cale pieniadze z wynajmu moze zabrac

    Czyli Ty siostrze *uzyczasz* mieszkanie, a ona jes wynajmuje - czy tez tak
    jakby jakos *podnajmuje*. Ty na pewno zadnych podatkow od tego nie bedziesz
    placil. Teraz juz rozumiem, zatem siostra bedzie placic podatek od wynajmu
    i - byc moze /na tym sie akurat slabo znam/ - od uzyskanie nieodplatnego
    swiadczenia od Ciebie.

    Pozdrawiam
    SDD

  • 6. Data: 2009-08-12 19:32:52
    Od: Piotr Gralak <g...@g...pl>

    witek napisał(a):

    > To idż tam gdzie się znają. Haslo: doradca podatkowy.

    nie ma to jak złote rady witka :)

  • 7. Data: 2009-08-12 20:59:18
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Piotr Gralak wrote:

    > nie ma to jak złote rady witka :)

    przynajmniej nie wtopi sporej kasy, razem z karą i odsetkami.

  • 8. Data: 2009-08-13 20:34:07
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 12 Aug 2009, SDD wrote:

    > Użytkownik "kichu" <k...@t...pl> napisał w wiadomości

    > Czyli Ty siostrze *uzyczasz* mieszkanie,

    wKwestiiFormalnej: "daje w używanie".
    Mniej więcej taka sama różnica, jak w przypadku odpłatnych
    umów dzierżawy i najmu (dzierżawa ma "w założeniu" dawać prawo
    rozporządzania w celu uzyskiwania pożytku z rzeczy danej
    w dzierżawę, najem ma służyć celom najemcy - nieważne
    czy zarobkowym czy nie, ale nie bazujących na rozporządzaniu
    przedmiotem najmu).
    Art.252 Kodeksu Cywilnego :) (użytkowanie) i odpowiednio
    art.710 (użyczenie).

    > a ona jes wynajmuje - czy tez tak
    > jakby jakos *podnajmuje*.

    IMO, skoro *celem* "dania w rozporządzanie" siostrze jest wynajem
    (przez nią), to wynajmuje :D

    > Ty na pewno zadnych podatkow od tego nie bedziesz
    > placil.

    Co można dla porządku zaznaczyć: aktualnie.
    Znaczy akcentuję, że przeszłe, historyczne dyskusje na ten temat
    sprzed paru lat są nieaktualne ze względu na zmianę umowy - bo
    a nuż ktoś do archiwum zajrzy :)

    > Teraz juz rozumiem, zatem siostra bedzie placic podatek od wynajmu
    > i - byc moze /na tym sie akurat slabo znam/ - od uzyskanie nieodplatnego
    > swiadczenia od Ciebie.

    IMO dobrze gadasz - ma dwa przychody.
    Zniesiono opodatkowanie "wirtualnego dochodu" po stronie dającego
    w niedopłatne używanie, ale nieodpłatnego świadczenia nikt nie
    zniósł.

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2009-08-13 21:23:31
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> writes:

    > Znaczy akcentuję, że przeszłe, historyczne dyskusje na ten temat
    > sprzed paru lat są nieaktualne ze względu na zmianę umowy - bo

    Ustawy chyba? A pamiętasz, która to zmiana i z kiedy?

    MJ

  • 10. Data: 2009-08-14 00:03:57
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 13 Aug 2009, Michal Jankowski wrote:

    > Ustawy chyba?

    Ustawy, ustawy, mea culpa :)

    > A pamiętasz, która to zmiana

    Tak, skreślenie w art.16.1 - to tam był zapis o przychodzie
    z nieruchomości (tylko nieruchomości!) odstąpionej nieodpłatnie.

    > i z kiedy?

    Obowiązuje albo od 1.I.2009, albo od 1.I.2008, chyba dopiero od tego
    roku.

    pzdr, Gotfryd