  • 1. Data: 2003-04-04 11:27:39
    Temat: VAT od lombardu
    Od: "faktornik" <f...@o...pl>

    Znawcy - łaskawcy
    powiedzcie jak to jest z Vatem od usług lombardowych
    w sytuacji gdy:

    1. klient zostawił fant wart 300 dostał do ręki 100 oddaje 150, dostaje
    spowrotem fant

    2. klient zostawił fant wart 300 dostał do ręki 100 nie oddaje 150, fant
    ja(lomardowiec) sprzedaje za 200

    3.klient zostawił fant wart 300 dostał do ręki 100 nie oddaje 150, fant
    ja(lomardowiec) sprzedaje za 70

    od czego Vat i kiedy - wiem tylko źe 22%

  • 2. Data: 2003-04-04 13:46:16
    Temat: Re: VAT od lombardu
    Od: walfal <w...@p...neostrada.pl>

    Dnia 04-04-2003 13:27, Użytkownik faktornik napisał:
> [...]
    > w sytuacji gdy:
    >
    > 1. klient zostawił fant wart 300 dostał do ręki 100 oddaje 150, dostaje

    VAT należny: 50 zł x 18,03% = 9,01 zł (VAT od odsetek uzyskanych brutto)
    > 2. klient zostawił fant wart 300 dostał do ręki 100 nie oddaje 150, fant
    > ja(lomardowiec) sprzedaje za 200

    VAT należny: 200 zł x 18,03% = 36,06 zł (VAT od wart.sprzedaży brutto)
    > 3.klient zostawił fant wart 300 dostał do ręki 100 nie oddaje 150, fant
    > ja(lomardowiec) sprzedaje za 70

    VAT należny: 70 zł x 18,03% = 12,62 zł
    > od czego Vat i kiedy - wiem tylko źe 22%
    Z tą sprzedażą poniżej wartości zastawu to bym uważał.
    WitoldG.

  • 3. Data: 2003-04-04 18:33:34
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 4 Apr 2003, walfal wrote:

> [...]
    >+
    >+ VAT należny: 50 zł x 18,03% = 9,01 zł (VAT od odsetek uzyskanych brutto)

    Zastrzegam że się nie znam - ale jaka jest podstawa prawna do kasowania
    VATu od operacji *finansowej* (pożyczki) ? "Towar" jest zastawem,
    sprzedaży nie ma - nie ma VATu (ale to na tzw. logikę - więc wcale
    do przepisów pasować nie musi :>).

> [...]
    >+ > ja(lomardowiec) sprzedaje za 200
    >+
    >+ VAT należny: 200 zł x 18,03% = 36,06 zł (VAT od wart.sprzedaży brutto)

    ...a tu nie ma pośrednictwa ? (100 zł sprzedaży zw. i 100zł przychodu
    z pośrednictwa -> 18,03 zł VAT !)

    Można mnie obwarczeć :), ale jakoś tak usiłuję porównać ze sprzedażą
    komisową :)

    No i zaglądając do "zeszłorocznego" stanu UoVAT (mam ją razem
    z załącznikami, a załączników do "nowej" nie chce mi się szukać :>)
    widzę:

    ++++++
    Załącznik nr 2
    WYKAZ USŁUG, KTÓRYCH ŚWIADCZENIE JEST ZWOLNIONE OD PODATKU
    Sekcja J 65-67

    Usługi pośrednictwa finansowego, z wyłączeniem:
    1) (skreślony)

    2) usług polegających na oddaniu w odpłatne użytkowanie rzeczy

    3) działalności lombardów, z wyjątkiem usług świadczonych przez banki
    -----

    Niniejszym, swiadom luk w własnej wiedzy, w obawie o powstanie
    niesłusznego mitu składam do przedpiścy wniosek o złożenie
    wyjaśnień w sprawie podstawy prawnej - wraz z wnioskiem
    o zwolnienie mnie od ewentualnych kar w postaci splonkowania
    i podobnych... !
    :)

    [...]
    >+ Z tą sprzedażą poniżej wartości zastawu to bym uważał.

    'z powodu wyjścia z mody' ;), ale pewnie masz rację :)

    pzdr, Gotfryd

  • 4. Data: 2003-04-05 08:33:32
    Od: walfal <w...@p...neostrada.pl>

    Dnia 04-04-2003 20:33, Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:

> [...]
    > VATu od operacji *finansowej* (pożyczki) ? "Towar" jest zastawem,
    > sprzedaży nie ma - nie ma VATu (ale to na tzw. logikę - więc wcale

    Sam sobie udzieliłeś odpowiedzi. Art.7 UPT i załącznik nr 2.
    > z wyłączeniem:
    > 3) działalności lombardów, z wyjątkiem usług świadczonych przez banki
    > -----
    Link do dyskusji na ten temat:
    http://www.rzeczpospolita.pl/gazeta/wydanie_010118/p
    rawo/prawo_a_3.html

    Co do opodatkowania sprzedaży "zastawów" to jest to najnormalniejsza
    sprzedaż
    towaru podlegająca UPT. Nie jest to związane z wykonywaniem usług
    finansowych - udzielaniem pożyczek. To można robić bez zastawu.

    > ...a tu nie ma pośrednictwa ? (100 zł sprzedaży zw. i 100zł przychodu
    > z pośrednictwa -> 18,03 zł VAT !)

    Dałem wyraz "zastaw" w cudzysłowach celowo. Zastawy lombardowe nie są
    zastawami w rozumieniu innych przepisów prawa (np.takimi, które
    podlegają wpisom do sądowych rejestrów). Zastawy lombardowe bardziej
    rozumiem jako "zabezpieczenie zwrotu pożyczki", "warunkowe przeniesienie
    prawa własności zastawionej rzeczy". (taki mądry jestem bo przeczytałem
    dyskusje naten temat w Gofinie lub u Zubrzyckiego, było zresztą
    kilkudziesięcio stronnicowe orzeczenie SN szczegółowo omawiające tą
    kwestię).
    W razie nie zwócenia pożyczki "zastaw" staje sie właśnoscią lombardu
    i tu kończy się powiązanie z usługą finansową. Przecież nie musisz
    zastawu sprzedawać! Ale jeżeli to robisz to 22% VAT.

    Może to niezbyt "prawnie" - na tyle na ile umiem wyjaśnić.
    WitoldG.

  • 5. Data: 2003-04-05 09:58:25
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 5 Apr 2003, walfal wrote:

> [...]
    >+ > z wyłączeniem:
    >+ > 3) działalności lombardów, z wyjątkiem usług świadczonych przez banki

    Jasne, nie policzyłem ilości przeczeń :> (wyjątek od wyłaczenia ze
    zwolnienia, wrrr... !), moja wina.
    Nie mam więcej pytań, bo reszta oparta była o domniemanie że
    pożyczka lombardowa nie jest objęta VAT :)
    Skoro jest... to niestety :( (nie ma różnicy między 22% VAT
    zapłaconego za "towar" a "dochód") - wszystko się zgadza.
    Podobnie jak ja zgadzam się z argumentacją rzecznika:

    >+ Link do dyskusji na ten temat:
    >+ http://www.rzeczpospolita.pl/gazeta/wydanie_010118/p
    rawo/prawo_a_3.html

    ...co nic nie zmieni.