  • 11. Data: 2004-02-18 01:33:15
    Temat: Re: VAT po 1 maja - ciekawa konkluzja
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 15 Feb 2004, WSm wrote:
    [...]
    >+ Dodam jeszcze jedno pytanie. Czy wykonawaca u. o dzieło dokonując zakupu
    >+ koniecznych materiałów i narzędzi będzie odliczać VAT naliczony w fakturach
    >+ zakupu? Jakoś nie widzę takiego zapisu, chyba, że przeoczyłem.

    Możesz podać link gdzie szukałeś ? :)
    Wg dotychczasowego stanu (zakładając że *tylko* doszedłby VAT)
    VAT odliczasz od kosztów.
    Przy UoD masz 2 metody wyliczenia KUP
    - ryczałtowe 20%
    - wg faktur zakupu
    Nie wiem jak interpretować ew. odliczenie VAT przy wyborze
    ryczałtu: dotychczasowe zapisy (VAT) są liberalne w tym
    względzie i stanowią że nie wolno odliczać VAT tylko od
    czegoś co "nie moze być kosztem" - nie wiem jak "uznać"
    wtedy f-rę zakupu jeśli KUP liczymy ryczałtem :)
    Dla "umów autorskich" się nie wypowiadam, pora późna i jeszcze
    naplotę... :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 12. Data: 2004-02-18 06:51:18
    Od: "WSm" <w...@s...pl>

    wiadomości
    ortezjan.zabrze.pl...
    > On Sun, 15 Feb 2004, WSm wrote:
    > [...]
    >
    > Możesz podać link gdzie szukałeś ? :)
    Nie szukałem, tylko czytam to co powszechnie publikowane, a tam, jak zwykle
    piszą o podatku, nie pisząc o kosztach.
    > Wg dotychczasowego stanu (zakładając że *tylko* doszedłby VAT)
    > VAT odliczasz od kosztów.
    [...]
    > Dla "umów autorskich" się nie wypowiadam, pora późna i jeszcze
    > naplotę... :)
    Właśnie chodzi o umowy autorskie - dokładnie o wykonywanie dzieła typu np
    rzeźba; twórca dokonuje zakupu materiału rzeźbiarskiego (kamień, glina,
    stal, beton), materiałów pomocniczych, specjalistycznych narzędzi - na
    faktury VAT. I czy teraz ten VAT będzie mógł odliczyć od VAT-u należnego z
    tytułu umowy o dzieło. Bo dziś nie może - VAT naliczony w fakturach zakupu
    jest jego kosztem, co jasne. Dlatego wiekszość twórców dąży do tego, aby
    drogie zakupy materiałowe przerzucić na zamawiającego, a z tym są trudności
    zupełnie innej natury.
    Obawiam się, że dojdzie do sytuacji podobnej do tej, w jakiej znaleźli sie
    twórcy ludowi po opodatkowaniu ich VAT-em - zeszli do "podziemia
    gospodarczego", wycofali się z jawnego rynku, ukrywają nawet swoje dane
    adresowe (wiem, bo mam do czynienia z bazami danych twórców ludowych -
    zakazują ujawniania swoich danych z obawy przed fiskusem). Handlują jedynie
    z prywatnymi osobami, którym też nie zależy na rozgłosie.
    WSm

    ---

  • 13. Data: 2004-02-18 12:58:00
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 18 Feb 2004, WSm wrote:
    [...]
    >+ rzeźba; twórca dokonuje zakupu materiału rzeźbiarskiego (kamień, glina,
    >+ stal, beton), materiałów pomocniczych, specjalistycznych narzędzi

    IMHO jest różnica w klasyfikacji kosztów: materiały (zaznaczam że
    mam na myśli "zwykłą" umowę o dzieło) raczej tak, narzędzia
    ...hm, chyba nie.
    [...]
    >+ Obawiam się, że dojdzie do sytuacji podobnej do tej, w jakiej znaleźli sie
    >+ twórcy ludowi po opodatkowaniu ich VAT-em - zeszli do "podziemia
    >+ gospodarczego"

    Ano :(

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 14. Data: 2004-02-18 14:48:06
    Od: "WSm" <w...@s...pl>

    wiadomości
    ezjan.zabrze.pl...
> [...]
    >
    > IMHO jest różnica w klasyfikacji kosztów: materiały (zaznaczam że
    > mam na myśli "zwykłą" umowę o dzieło) raczej tak, narzędzia
    [...]
    Narzędzia "zniszczalne" - młotki, dłuta, siekiery, piły, tarcze do cięcia -
    korundowe, łańcuchy do piły, materiały (kamienie) szlifierskie, deski na
    rusztowania i do wykonania obudowy form itp. - w takim rozmieniu narzędzia -
    mogą to w końcu być też materiały.
    I teraz - co z VAT-em naliczonym od takich zakupów: przy dalszym uznawaniu
    KU ryczałtowych - nie ma chyba żadnej możliwości odliczania, można - jak i
    obecnie jest to dozwolone - wykazać KU rzeczywiste - i wówczas można by było
    odliczać VAT - tylko czy to będzie w ustawie? Nic na ten temat nie wiem,
    więc pytam mądrych ludzi w grupie:)
    WSm

    ---

  • 15. Data: 2004-02-18 15:45:18
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 18 Feb 2004, WSm wrote:
    [...]
    >+ I teraz - co z VAT-em naliczonym od takich zakupów: przy dalszym uznawaniu
    >+ KU ryczałtowych - nie ma chyba żadnej możliwości odliczania,

    Zastrzegam: piszę na podstawie zasad obowiązujących "na dziś",
    ani projektu nie czytałem, ani komentarzy, tylko słyszałem
    komentarze nt. tego "co to się będzie w Sejmie działo" :]
    W tych warunkach - nie masz racji.
    VAT wolno odliczać, chyba że:
    - służy do osiągania przychodów zwolnionych
    - nie wolno na podstawie przepisów szczegółówych (np. VATu
    od paliwa dla sam. osobowych czy od zakupionych usług gastronomicznych)
    - zakup *nie może być* KUP

    Zauważ: "nie może być", a nie "nie jest".
    Taka konstrukcja rozwiązuje problemy m.in. przy zakupie ST (które
    KUP *nie są*, ale mogą *stopniowo się stać* w ramach amortyzacji);
    to że owa konstrukcja generuje nowe problemy pt. "czy wolno wyrzucić
    f-rę zakupową VAT do kosza" to inna rzecz :)
    Ale skoro przepisy *pozwalają* zaliczyć ów zakup do KUP, to
    nieskorzystanie z owego prawa (a w zamian skorzystanie z "ryczałtu")
    nie powinno blokować odliczania.
    No, chyba że... że w UoPDoOF będzie że "wtedy NIE MOGĄ BYĆ KUP"
    (nie sprawdzałem), ale chyba tak nie jest :) (tylko coś a'la:
    "jeśli podatnik nie wyliczy to moze przyjąć ryczałt" bądź też
    na odwrót :))

    >+ można - jak i obecnie jest to dozwolone - wykazać KU rzeczywiste
    >+ - i wówczas można by było odliczać VAT - tylko czy to będzie w ustawie?

    Jeśli w ustawie nie będzie nowego ZAKAZU, to pewnie będzie wolno :)

    >+ Nic na ten temat nie wiem,
    >+ więc pytam mądrych ludzi w grupie:)

    Ja tam mądry z VAT nie jestem. Spróbuj przeczytać ustawę dwa razy
    pod rząd (ale ze zrozumieniem !) i powiedz że czujesz się mądry... :>
    BTW: ustawa o VAT (i parę innych tekstów) powinny być uzywane
    przy testach "szybkiego czytania" :>

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 16. Data: 2004-02-25 15:18:08
    Od: "BaLab" <b...@p...com>

    Użytkownik "N." <n...@w...buziaczek.pl> napisał w wiadomości
    > Powinni wszystkie umowy o dzieło i zlecenie ozusować - skończyłoby się
    > kombinowanie i tracenie przez pracowników, których nie chcą pracodawcy
    przez
    > swoje skąpstwo zatrudnić na umowę o pracę... Oburzyłam się znów... Chodzi
    mi
    > tutaj o umowy dla studentów/uczniów do 26 roku życia. To powinni skasować.
    > Bo gdzie młodzi maja zacząć zarabiać na emeryturę? Jak każdy daje im
    > umowę taka?

    Ja bym za bardzo na ZUS nie liczył i zaczął już teraz samodzielnie odkładać
    kasę z tego co dają pracodawcy do ręki.

    Pzdr,
    BaLab