  • 1. Data: 2006-03-10 17:01:04
    Temat: Wspólne opodatkowanie z małżonkiem który nie żyje
    Od: "Arek B." <a...@v...pl>

    Witam

    Czy ktoś mógłby mi wytłumaczyć ten tekst:

    <<
    Łącznemu opodatkowaniu podlegają *wyłącznie dochody opodatkowane na zasadach
    ogólnych*, według skali podatkowej. Dochody opodatkowane w sposób
    zryczałtowany na podstawie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób
    fizycznych (np. 10% podatek przy zbyciu nieruchomości) pozostają
    opodatkowane odrębnie u każdego z małżonków.
    Prawo do łącznego opodatkowania *ustaje w związku ze śmiercią*. Jeżeli zatem
    małżonek nie zdąży przed śmiercią złożyć zeznania podatkowego zawierającego
    wniosek dotyczący łącznego opodatkowania, wówczas opodatkowanie takie jest
    niemożliwe.
    Z łącznego opodatkowania *może skorzystać również podatnik*, który:
    zawarł związek małżeński przed początkiem roku podatkowego, a
    którego *małżonek zmarł* w trakcie roku podatkowego;
    pozostawał w związku małżeńskim przez cały rok podatkowy, a którego
    małżonek zmarł po upływie roku podatkowego nie złożywszy wspólnego zeznania
    rocznego.

    Nie rozumiem tego "prawo do łącznego opodatkowania ustaje w związku ze
    śmiercią" a dalej "z łącznego opodatkowania może skorzystać podatnik (...)
    ktorego małżonek zmarł"
    Bo zawsze rozliczałem tesciów łącznie, a w 2005 roku zmarł teść i nie wiem,
    czy teściową mogę rozliczyć wg zasad wspólnego opodatkowania.

    Arek

  • 2. Data: 2006-03-10 19:33:14
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Arek B. wrote:
    > Nie rozumiem tego "prawo do łącznego opodatkowania ustaje w związku ze
    > śmiercią"

    Zajrzyj do tekstu źródłowego,
    zamiast interpretować czyjąś interpretację :-)

> [...]
    > Bo zawsze rozliczałem tesciów łącznie, a w 2005 roku zmarł teść i nie
    > wiem, czy teściową mogę rozliczyć wg zasad wspólnego opodatkowania.

    Art. 6a. 1. Wniosek o łączne opodatkowanie dochodów małżonków,
    między którymi istniała w roku podatkowym wspólność majątkowa,
    może być także złożony przez podatnika, który:
    1) zawarł związek małżeński przed rozpoczęciem roku podatkowego,
    a jego małżonek zmarł w trakcie roku podatkowego,
    2) pozostawał w związku małżeńskim przez cały rok podatkowy,
    a jego małżonek zmarł po upływie roku podatkowego
    przed złożeniem zeznania podatkowego.

  • 3. Data: 2006-03-11 01:02:16
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Arek B. wrote:
    > Bo zawsze rozliczałem tesciów łącznie, a w 2005 roku zmarł teść i nie wiem,
    > czy teściową mogę rozliczyć wg zasad wspólnego opodatkowania.

    Możesz "ich" rozliczyć łącznie.

  • 4. Data: 2006-03-11 06:19:10
    Od: "Arek B." <a...@v...pl>

    > Możesz "ich" rozliczyć łącznie.