  • 1. Data: 2004-01-07 21:28:52
    Temat: Wynajem - czy wszystko jest w normie?
    Od: "Iza" <i...@w...pl>

    Witam,

    Otoż dzierzawie mały sklepik. Co miesiąc płacę za wynajęcie
    pewną kwotę i otrzymuję od osoby, od której dzierzawie
    KP na tą kwotę. Te KP księguje do PKPiR

    Czy to jest prawidłowa procedura?

    Pozdrawiam
    Izaaa

  • 2. Data: 2004-01-07 21:31:07
    Temat: Re: Wynajem - czy wszystko jest w normie?
    Od: "vladi" <x...@i...pl>

    > Czy to jest prawidłowa procedura?

    imho KP nie jest dokumentem 'kosztowym' a jedynie kasowym
    musisz miec umowe o najem lub jakis rachunek [nie vatowiec] albo fakture
    [vatowiec]

    vladi

  • 3. Data: 2004-01-07 21:45:46
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik Iza napisał:

> [...]
    >
    > Otoż dzierzawie mały sklepik. Co miesiąc płacę za wynajęcie
    > pewną kwotę i otrzymuję od osoby, od której dzierzawie

    Jeżeli jest to osoba fizyczna nieprowadząca DG w zakresie najmu i nie
    będąca płatnikiem VAT to KP + umowa najmu okreslająca wysokośc czynszu i
    terminy płatności powinna wystarczyć.
    Chociaz pewnie Gotfryd zaraz zawoła że ma byc rachunek co miesiąc. :-))
    Rachunek nie zaszkodzi ale jego brak nie przesądza o niemozności uznania
    kosztów.

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 4. Data: 2004-01-08 08:27:18
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 7 Jan 2004, Iza wrote:

    >+ Witam,
    >+
    >+ Otoż dzierzawie mały sklepik. Co miesiąc płacę za wynajęcie

    Tak z ciekawości i OT: to w końcu dzierżawisz czy wynajmujesz ?
    Profilaktycznie objaśniam że dzierżawca ma prawo posługowania
    się przedmiotem umowy "jak właściciel", czyli jeśli w umowie
    nie zastrzeżono możesz przerobić ten sklep na cokolwiek... ;) !
    Najemca - wręcz odwrotnie, żeby wymienić próg w drzwiach
    "czy cóś podobnego" - musi mieć zgodę właściciela.
    [a w kwestii merytorycznej sam poczytam :)]

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 5. Data: 2004-01-08 08:41:52
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 7 Jan 2004, Maddy wrote:

    >+ Użytkownik Iza napisał:
    [...]
> [...]
    >+ i terminy płatności powinna wystarczyć.
    >+ Chociaz pewnie Gotfryd zaraz zawoła że ma byc rachunek co miesiąc. :-))

    Hm... A ja się wychylę i powiem że się zastanowię :)
    Otóż protestowałem donośnie i stanowczo przeciwko uznawaniu
    za dowód poniesienia kosztu samej *umowy*.

    W omawianym przypadku nie tylko gdzieś mi dzwoni że umowa najmu
    czasem może być samodzielnym dowodem (choć nie pamiętam, czy to
    nie dotyczy *tylko przychodu* !) :) to jeszcze mowa o "jakimś"
    innym niż umowa dokumencie. Przyznam że jak na mój gust KP to
    mało :(, ale powód do protestów słabszy: musiałbym się doszkolić
    z czepianologii !

    [...]
    >+ Rachunek nie zaszkodzi

    ZDECYDOWANIE :), IMHO.

    >+ ale jego brak nie przesądza o niemozności uznania kosztów.

    Optimum byłoby, jakbyś palcem pokazała który punkt rozporządzenia
    o KPiR chcesz zastosować: IMHO można naciągnąć (ze względu na
    to, że to OF bez DG) "inny dowód spełniający..." z par. 13.5,
    dobrze myślę ?

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 6. Data: 2004-01-08 09:00:23
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:

> [...]
    > o KPiR chcesz zastosować: IMHO można naciągnąć (ze względu na
    > to, że to OF bez DG) "inny dowód spełniający..." z par. 13.5,

    Ja mysle że dobrze.
    Jeżeli mamy bezsprzecznie udokumentowany fakt poniesienia wydatku i jego
    związku z przychodem, to można nam zarzucic co najwyżej nieprawidłowe
    dokumentowanie, ale nie nierzetelność lub niezaistnienie kosztu w ogóle.
    Pamietaj że to wnika z samej ustawy której rozporządzeni nie może w tym
    względzi ograiczać (nia ma takiej delegacji).
    Koniec końców w przypadku kontroli urzad musi przyjąc wszelkie dowody
    które świadczą o prawdziwości transakcji.

    A jak juz kiedyś tłumaczyłam, istniej duża róznica pomiędzy prowadzeniem
    ksiąg nieprawidłowo a nierzetelnie.
    Pierwsze to mały grzeszek za który mozna dostać mandat ale nie ma
    zasadniczo wpływu na uznanie lub nie kosztów, drugi grzech cięzki i
    cięzkie konsekwencje, z szacowaniem dochodu a nawet sprawą karną włącznie.

    Oczywiście absolutnie nie polecam prowadzenia ksiąg z rozmysłem
    nieprawidłowo i lekceważenia rozporządzenia o KPiR!
    Tyle że błedy zdarzaja sie każdemu i czasami naprawdę nie warto psuć
    sobie wątroby drobiazgami.

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 7. Data: 2004-01-08 19:16:51
    Od: "Neko" <neko@_bez_spamu_gamesweek.pl>

    Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> napisał

> [...]
    > nie dotyczy *tylko przychodu* !) :) to jeszcze mowa o "jakimś"
    > innym niż umowa dokumencie. Przyznam że jak na mój gust KP to

    KP wystarczy (a jesli jest umowa najmu to nie juz nie ma problemu).
    KP jest dowodem ksiegowym i jesli osoba wydzierzawiajaca jest osoba
    prywatna (czyli nie prowadzi dzialalnosci - albo nic o takowej
    nie wiemy - nie nasza broszka przeciez) to KP + Umowa najmu
    z kwota za dzierzawe znakomicie wystarcza.

    Neko