  • 1. Data: 2007-07-27 18:26:01
    Temat: Wynajem mieszkania i koszty
    Od: Michal <b...@w...life.pl>

    Witam,

    Mam pytanie dotyczące kosztów wynajęcia mieszkania.

    Właściciel, od którego wynajmuję mieszkanie, z uiszczanej przeze mnie
    opłaty (powiedzmy 1000 zł) odprowadza czynsz dla spółdzielni
    mieszkaniowej (400 zł), zgodnie z zawartą między nami umową. Obie strony
    są osobami fizycznymi, żadna nie prowadzi działalności gospodarczej. Jak
    w tej sytuacji wygląda sprawa podatku dochodowego, który musi zapłacić
    właściciel? Czy podatek płaci od kwoty 1000 zł czy od 600 zł?
    Pytałem już Google'a, ale nie znalazłem odpowiedzi.

    Z góry dziękuję za odpowiedź i pozdrawiam!
    Michał

  • 2. Data: 2007-07-27 19:00:30
    Temat: Re: Wynajem mieszkania i koszty
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 27-07-2007 o 20:26:01 Michal <b...@w...life.pl> napisał(a):

> [...]
    > właściciel? Czy podatek płaci od kwoty 1000 zł czy od 600 zł?
    > Pytałem już Google'a, ale nie znalazłem odpowiedzi.

    Zależy czy jest na ryczałcie czy na KPiR.

  • 3. Data: 2007-07-27 19:03:24
    Od: Michal <b...@w...life.pl>

    t...@o...pl pisze:
    > Zależy czy jest na ryczałcie czy na KPiR.

    Właściciel jeszcze o tym nie zdecydował, ponieważ umowa dopiero zostanie
    podpisana w najbliższym czasie. Co w takiej sytuacji wybrać?

    Michał

  • 4. Data: 2007-07-27 19:24:34
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 27-07-2007 o 21:03:24 Michal <b...@w...life.pl> napisał(a):

    > Właściciel jeszcze o tym nie zdecydował, ponieważ umowa dopiero zostanie
    > podpisana w najbliższym czasie. Co w takiej sytuacji wybrać?

    Ryczałt jest bodajże 8,5%(od przychodu-1000zł), a przy KPiR 19% od
    dochodu(600zł minus
    ew. inne koszty - rachunki, jakieś remonty itd itp).

  • 5. Data: 2007-07-27 20:32:20
    Od: "Wojciech Kozlowski" <w...@w...pl>

    > Ryczałt jest bodajże 8,5%(od przychodu-1000zł), a przy KPiR 19% od
    > dochodu(600zł minus
    > ew. inne koszty - rachunki, jakieś remonty itd itp).

    Ryczałt jest 8.5% od kwoty umowy czyli 1000 PLN, w tej sytuacji opłaca mu
    się zmienic treść umowy - napisać że najem jest 600 PLN, a dopisać ponadto
    Ty opłacasz czynsz i media

    Jeżeli jest na KPiR to zgodnie ze skala podatkową (19% albo 30% albo 40% w
    zalezności od sumy wszystkich dochodów) ale wtedy może sobie odliczyc
    wszystkie koszty, w tym czynsz, ew. naprawy, ew. zakupy dodatkowego
    wyposażenia (AGD, mebli)

  • 6. Data: 2007-07-27 20:41:30
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 27 Jul 2007, Michal wrote:

    > Właściciel jeszcze o tym nie zdecydował, ponieważ umowa dopiero zostanie
    > podpisana w najbliższym czasie.

    Jest jeszcze jeden element do wzięcia pod uwagę, zacytuję z ustawy:
    +++
    Art. 22a
    1. Amortyzacji podlegajš, z zastrzeżeniem art. 22c, stanowišce własnoœć
    lub współwłasnoœć podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie,
    kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:

    1) budowle, budynki oraz lokale będšce odrębnš własnoœciš,
    [...]
    - o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane
    przez podatnika na potrzeby zwišzane z prowadzonš przez niego
    działalnoœciš gospodarczš
    albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy
    ^^^^^^^
    [...i leasingu...]
    ---

    Krótko mówiąc, wynajmujący rozliczający się na KPiR ma prawo do
    amortyzacji. O ile wiem jest tam jakaś forma "uproszczonej" wyceny
    raty amortyzacyjnej (nie na podstawie wartości itp. ale swoistego
    ryczałtu), w szczegóły nie chcę się wgłębiać (bo ja tylko "zwykłą"
    amortyzację zwalczam, w ramach DG :)), niemniej dobrze by było
    wziąć ten element pod uwagę.
    W razie wybrania ryczałtu amortyzacja również "biegnie", mimo że
    jej się nie rozlicza - bo w razie przejścia na zasady ogólne trzeba
    "rozliczyć" amortyzację za okres ryczałtu.
    To takie zabezpieczenie, żeby podatnik za bardzo nie manipulował
    wyborem :) - bo najpierw zasady ogólne mu się opłacają, bo może
    amortyzować, a jak mieszkanie będzie już stare to zasady ogólne
    się opłacają bo można w koszty wpuścić wartość remontów (uwaga:
    ulepszenia to co innego).
    Tak czy siak, IMVHO niska stawka ryczałtu jest POZORNIE niska
    w porównaniu do 19% "skali" - no chyba że ktoś ma wysokie przychody,
    ale wtedy w ryczałcie RÓWNIEŻ szybko wyskakuje limit niskiej stawki
    (nie pamiętam przy ilu, ale jest).

    > Co w takiej sytuacji wybrać?

    "Tego nie wie nikt", a przynajmniej my - IMHO rownież doradca podatkowy
    przy tak skąpym objaśnieniu by nic nie wymyślił.

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2007-07-27 21:25:42
    Od: Michal <b...@w...life.pl>

    Gotfryd Smolik news pisze:

> [...]
    > opłacają, bo może amortyzować, a jak mieszkanie będzie już stare to
    > zasady ogólne się opłacają bo można w koszty wpuścić wartość remontów

    Właściciel nie będzie amortyzował mieszkania, ponieważ jest ono już
    teraz stare; zostało odziedziczone kilka lat temu.

    > "Tego nie wie nikt", a przynajmniej my - IMHO rownież doradca
    > podatkowy przy tak skąpym objaśnieniu by nic nie wymyślił.

    I tak dziękuję za odpowiedź, której udzieliłeś! :) Myślę, że mój problem
    rozwiąże KPiR.

    Pozdrawiam,
    Michał

  • 8. Data: 2007-07-27 21:29:02
    Od: Michal <b...@w...life.pl>

    Wojciech Kozlowski pisze:

> [...]
    > zalezności od sumy wszystkich dochodów) ale wtedy może sobie odliczyc
    > wszystkie koszty, w tym czynsz, ew. naprawy, ew. zakupy dodatkowego

    Dzięki serdeczne za odpowiedź! :) KPiR powinna rozwiązać problem.

    Pozdrawiam,
    Michał

  • 9. Data: 2007-07-28 10:49:30
    Od: "Aicha" <b...@t...pl>

    Użytkownik "Wojciech Kozlowski" napisał:

    > wszystkie koszty, w tym czynsz, ew. naprawy, ew. zakupy dodatkowego
    > wyposażenia (AGD, mebli)

    A to nie jest tak, że zakupy trzeba uwzględnić w umowie jako niezbędne
    przed rozpoczęciem wynajmu?

    --
    Pozdrawiam - Aicha

  • 10. Data: 2007-07-28 16:14:08
    Od: "grzess" <k...@w...pl>

    > Dzięki serdeczne za odpowiedź! :) KPiR powinna rozwiązać problem.

    Nie sadze aby KPiR rozwiazal problem, poniewaz KPiR jest dla osob
    osiagajacych dochody z dzialalnosci gospodarcza, a o ile dobrze zrozumialem
    wlasciciel mieszkania chce tego uniknac.

    pozdrawiam
    grzess