  • 1. Data: 2006-08-05 17:23:13
    Temat: Wystawianie rachunków
    Od: "PiotrB." <p...@o...pl>

    Cześć,

    Prowadzę KPiR, nie jestem na VATcie.
    Czy muszę do każdego przychodu wystawiać rachunek
    (oryginał + kopia), nawet jeśli klient nie chce rachunku?
    Innymi słowy czy muszę posiadać kopię rachunku dla
    każdego przychodu zapisanego w księdze, czy mogę po prostu
    wpisać przychód do księgi i nie posiadać żadnego papierka
    na to iż wykonałem daną usługę (umowa jest zazwyczaj tylko ustna)?

    PiotrB.

  • 2. Data: 2006-08-05 20:47:20
    Temat: Re: Wystawianie rachunków
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 5 Aug 2006, PiotrB. wrote:

    > Cześć,
    >
    > Prowadzę KPiR, nie jestem na VATcie.
    > Czy muszę do każdego przychodu wystawiać rachunek
    > (oryginał + kopia), nawet jeśli klient nie chce rachunku?

    Hint: "sprzedaż bezrachunkowa".
    http://groups.google.pl/groups/search?hl=pl&lr=&num=
    100&q=sprzeda%C5%BC+bezrachunkowa+group%3A*.podatki

    > każdego przychodu zapisanego w księdze, czy mogę po prostu
    > wpisać przychód do księgi

    IMO - nie.

    > i nie posiadać żadnego papierka

    Mi się zdaje że dobrze pytasz, ale o czym innym myślisz niż piszesz :)

    > na to iż wykonałem daną usługę (umowa jest zazwyczaj tylko ustna)?

    Odpowiedzi są ...nieproste - bo niesłusznie założyłeś że wszystkie
    przychody można wprowadzać do księgi 'wprost' - a numer jest taki,
    że do księgi nie wolno wprowadzać nic "z kapelusza", musi być dokument.
    Patrz par. 12 rozporządzenia o którym niżej: "na podstawie
    prawidłowych i rzetelnych dowodów."
    Takim dokumentem przy sprzedaży bezrachunkowej jest papier pt.
    "zestawienie sprzedaży", patrz par.19 rozporządzenia o prowadzeniu
    KPiR.
    Tak mi się zdaje że przeczytanie tego rozporządzenia masz zaległe :)
    to polecam :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2006-08-05 22:42:40
    Od: "PiotrB." <p...@o...pl>

    Dnia 05-08-2006 o 22:47:20 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    napisał:

    dzięki za odpowiedź

    > Mi się zdaje że dobrze pytasz, ale o czym innym myślisz niż piszesz :)

    nie wiem, być może. jestem początkujący, stąd pytania o sprawy,
    które innym wydają się oczywiste:)

> [...]
    > KPiR.
    > Tak mi się zdaje że przeczytanie tego rozporządzenia masz zaległe :)

    może nie zaległe, ale nie do końca je rozumiem:)
    w rozporządzeniu w par.19.4 jest:

    "Zestawienie sprzedaży powinno zawierać co najmniej
    następujące dane: datę i kolejny numer zestawienia,
    numery od-do faktur objętych zestawieniem,
    sumę zbiorczą tych faktur..."

    no dobrze, ale skoro nie wystawiałem żadnych faktur/rachunków
    to jak mogę wpisać ich numery do zestawienia? no nie mogę

    Główkuję na podst. 19.1, że powinienem wystawić tylko
    dowód wewnętrzny tego typu:

    ----------------
    Warszawa 05.08.2006
    Dowód wewnętrzny nr 1/2006

    DZIENNE ZESTAWIENIE SPRZEDAŻY NIEUDOKUMENTOWANEJ

    Sprzedano: Projekt budowlany .... opis czego projekt,
    komu sprzedany itp. (czy nie?)
    Projekt budowlany .... opis
    Kosztorys szacunkowy ... opis
    Kwota sprzedaży: 1600zł
    Kwota sprzedaży słownie: tysiąc sześćset 00/100

    Pieczątka i podpis
    ----------------

    Dobrze myślę?

    BTW. Czy numeracja dowodów wewnętrznych jest niezależna
    od numeracji rachunków?

    Czy jeśli danego dnia wystawiłem np. 10 rachunków to mogę
    wpisać do księgi każdy z nich czy muszę robić zestawienie sprzedaży?
    Do tej pory wpisywałem każdy rachunek.

    Czy mogę numerować dowody wewnętrzne z prefiksem np. DW1/2006, DW2/2006?

    PiotrB.

  • 4. Data: 2006-08-05 22:51:59
    Od: t <r...@o...pl>

    Dnia 06-08-2006 o 00:42:40 PiotrB. <p...@o...pl> napisał:

> [...]
    >
    > no dobrze, ale skoro nie wystawiałem żadnych faktur/rachunków
    > to jak mogę wpisać ich numery do zestawienia? no nie mogę

    No nie możesz - i nie o to zestawienie chodzi.
    Bliżej początku(chyba gdzies okolice par. 8) - sprzedaż nieudokumentowana
    fakturami, rachunkami.

  • 5. Data: 2006-08-05 22:53:16
    Od: t <r...@o...pl>

    Dnia 06-08-2006 o 00:42:40 PiotrB. <p...@o...pl> napisał:

    Tak na marginesie, projekty chcesz robić bez rachunków, mniemam że bez
    umowy,
    czyli super sprawa, ja będą reklamacje albo prokurator bo coś sie "zrypało"
    to masz czyściutką sytuację ;)

  • 6. Data: 2006-08-06 07:49:31
    Od: "PiotrB." <p...@o...pl>

    Dnia 06-08-2006 o 00:53:16 t <r...@o...pl> napisał:

    > Tak na marginesie, projekty chcesz robić bez rachunków, mniemam że bez
    > umowy,czyli super sprawa, ja będą reklamacje albo prokurator bo coś sie
    > "zrypało" to masz czyściutką sytuację ;)

    umowa jest ustna. wystarczy, że projekt jest na papierze.
    a w nim jest już wszystko co trzeba. projektant odpowiada do końcia życia.
    klienci generalnie unikają zbędnych papierów.

    a jeśli klient nie chce rachunku to czy mogę mu go wystawić na siłę?
    kopię do segregatora, oryginał do kosza?

    PiotrB.

  • 7. Data: 2006-08-06 07:59:33
    Od: t <r...@o...pl>

    Dnia 06-08-2006 o 09:49:31 PiotrB. <p...@o...pl> napisał:

> [...]
    >
    > a jeśli klient nie chce rachunku to czy mogę mu go wystawić na siłę?
    > kopię do segregatora, oryginał do kosza?

    Dajesz klientowi rachunek do teczki z papierami i jak chce niech wyrzuca.
    Przecież przygotowanie i wydrukowanie rachunku to dwie minuty,
    a lepiej jest mieć taką sprzedaż bo w razie jakiejś wtopy z nierzetelnością
    księgi trudniej skarbówce oszacować przychód. Jeśli masz sprzedaż
    nieudokumentowaną
    to po prostu stwierdzą że dwukrotnie zaniżyłeś przychód i to Ty będziesz
    wtedy
    udowadniał że nie jesteś wielbłądem.
    Ale jeżeli na wszytsko masz rachunki/faktury a całość przechodzi przez
    konto
    to wtedy nie mają takiego punktu zaczepienia.

    pozdrawiam

  • 8. Data: 2006-08-06 09:40:15
    Od: "PiotrB." <p...@o...pl>

    Dnia 06-08-2006 o 09:59:33 t <r...@o...pl> napisał:

    > Dajesz klientowi rachunek do teczki z papierami i jak chce niech wyrzuca.
    > Przecież przygotowanie i wydrukowanie rachunku to dwie minuty,

    tak właśnie robię

> [...]
    > konto
    > to wtedy nie mają takiego punktu zaczepienia.

    Rozumiem.

    Z tym, że to że wystawiam rachunek też jest raczej słabym dowodem. Bo:
    - na mojej kopii rachunku nie wymagany jest podpis klienta, jest tylko mój,
    - oryginał klient może zgubić lub wyrzucić, bo do niczego go nie
    potrzebuje,
    - a rozliczam się gotówkowo, bo akurat dla większości moich klientów
    wymaganie
    przelania zapłaty z konta byłoby bardzo niewygodne a wręcz dziwne, część
    nawet nie posiada ROR.

    A może mogę/powinienem wymagać od klienta aby podpisał mi się na kopii
    rachunku
    "Otrzymałem Imię i nazwisko". Spotkałem się z czymś takim, czy to ułatwia
    sprawęw razie kontroli?

    PiotrB.

  • 9. Data: 2006-08-06 10:16:02
    Od: t <r...@o...pl>

    Dnia 06-08-2006 o 11:40:15 PiotrB. <p...@o...pl> napisał:

> [...]
    > rachunku
    > "Otrzymałem Imię i nazwisko". Spotkałem się z czymś takim, czy to ułatwia

    To nie ma raczej znaczenia bo na rachunkach musi być tylko podpis wystawcy.
    Ja zrozumiałem że świadczysz usługi firmom i robisz to bezśladowo.
    Ale skoro to są zwykli przechodnie to chyba postępujesz prawiodłowo.
    Ale i tak radziłbym sprzedawać na rachunki, skoro to są takie usługi o
    jakich piszesz,
    bo bezrachunkowa sprzedaż to pole do szacowania oraz potencjalne wejście w
    kasę fiskalną.
    Z tym że ja wystawiam tylko na faktury więc to są moje bardziej domysły i
    uwagi niż konkretna wiedza.

    pozdrawiam

  • 10. Data: 2006-08-06 10:17:56
    Od: t <r...@o...pl>

> [...]

    > wymaganie
    > przelania zapłaty z konta byłoby bardzo niewygodne a wręcz dziwne,

    I jeszcze jedno - skoro rozliczasz się gotówkowo i nie ma na to żadnych
    dowodów
    to nie jest dobra sytuacja w razie ew. konfliktu/reklamacji. Klient powie
    na przykład
    że zapłacił dwa razy więcej niż jest na rachunku i masz problem.
    Lepiej niech się podpisują na rachunkach, to raczej żaden problem, a masz
    potweirdzenie że zapłata została dokonana w danej wysokości, gotówka i za
    dany projekt.

    pozdrawiam