  • 1. Data: 2010-03-08 23:13:25
    Temat: Wystawiona faktura na DG i umowa o dzieło za to samo - co z tym zrobić
    Od: "Zygmunt" <...@o...eu>

    Zaszło jakieś nieporozumienie...
    W 2009 wykonałem pewną pracę dla odległej firmy i wystawiłem w 2009 po
    tym fakturkę z DG, a skoro fakturkę to i podatek sobie naliczyłem w poszedł
    płaconych zaliczkach.

    Kwota nie była duża i nawet nie przyglądałem się szczegółowo czy na konto
    zapłata weszła i jaka.

    A teraz dostaję listem od tej firmy jako rozliczenie roczne PITa a w nim
    pozycja jakbym tą pracę
    wykonał na umowę o dzieło a nie na DG.

    Pomijając kto się w tym wszystkim pomylił - jak coś takiego można teraz
    wyprostować, czy to zostanie
    jako faktura na DG czy umowa o dzieło to przyjmijmy, że znaczenia nie ma ale
    aby mieć
    czyste księgi i coby dwa razy podatku za to samo nie płacić .

  • 2. Data: 2010-03-09 07:03:52
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Tue, 09 Mar 2010 00:13:25 +0100, Zygmunt napisał(a):

    > Zasz?o jakie? nieporozumienie...
    > W 2009 wykona?em pewn? prace dla odleg?ej firmy i wystawi?em w 2009 po
    > tym fakturke z DG, a skoro fakturke to i podatek sobie naliczy?em w
    > poszed? p?aconych zaliczkach.

    Czy to była faktura VAT? Czy ją dostarczłeś? czy masz potwierdzenie
    odbioru? Czy oprócz faktury VAT nie wystawiłeś drugiego rachunku?

    > Kwota nie by?a du?a i nawet nie przygl?da?em sie szczegó?owo czy na
    > konto zap?ata wesz?a i jaka.
    >
    > A teraz dostaje listem od tej firmy jako rozliczenie roczne PITa a w nim
    > pozycja jakbym t? prace
    > wykona? na umowe o dzie?o a nie na DG.

    Tak gwoli ścisłości: ty wykonałeś umowę o dzieło w ramach DG.

    > Pomijaj?c kto sie w tym wszystkim pomyli? - jak co? takiego mo?na teraz
    > wyprostowaae,

    Sposób prostowania zależy właśnie od tego kto się pomylił.

    > czy to zostanie
    > jako faktura na DG czy umowa o dzie?o to przyjmijmy, ?e znaczenia nie ma
    > ale aby mieae
    > czyste ksiegi i coby dwa razy podatku za to samo nie p?aciae .

    1. Sprawdzić czy z czegokolwiek (zapewne z faktury/rachunku lub umowy)
    wynikało, że zawarta umowa o dzieło będzie wykonana w ramach DG i podatek
    rozliczysz samodzielnie. Jeśli nie to błąd popełniłeś ty i nie będę się
    wcale dziwił, jeśli firma nie zechce z tym nic zrobić. W przeciwnym
    wypadku błąd popełniła firma i należy stanowczo zażądać od niej wypłaty
    brakującej części wynagrodzenia i korekty do zera wydanego PIT.

    2. Jeśli chodzi o US, to masz dwie możliwości. Jeśli błąd popełniłeś ty i
    nie widzisz możliwości zwrotu przez firmę zapłaconej zaliczki, to możesz
    wpisać ten dochód do KPiR a w PIT-36 w linii w której rozlicza się
    dochody z umów osobistych podać zerowy dochód, zerowy koszt i wpłaconą
    zaliczkę w kwocie wykazanej na PIT od firmy. Jeśli błąd popełniła firma
    należy nie wykazywać w PIT-36 dochodu z PIT otrzymanego z firmy i zwrotu
    zaliczki żądać od firmy. W obu wypadkach trzeba być przygotowanym na
    długotrwałe i kłopotliwe wyjaśnienia zaistniałej sytuacji w urzędzie
    skarbowym.

  • 3. Data: 2010-03-09 07:05:29
    Od: Jarek Andrzejewski <p...@g...com>

    On 9 Mar, 00:13, "Zygmunt" <z...@o...eu> wrote:

    > Pomijaj c kto si w tym wszystkim pomyli - jak co takiego mo na teraz
    > wyprostowa , czy to zostanie

    napisz do tej firmy, że przecież rozliczyłeś się z tej umowy przy
    pomocy faktury, a samą umowę wykonałeś w ramach działalności
    gospodarczej.
    Jeśli jesteś w stanie udowodnić, że to ta sama umowa, to chyba nie ma
    obaw. Co najwyżej Twój klient może mieć 'zabawę" z odzyskaniem
    zaliczki.

    Jak rozumiem umowy pisemnej o dzieło nie było i z niej nie wynika, w
    jaki sposób wystawisz rachunek?

    --
    pozdrawiam,
    Jarek Andrzejewski

  • 4. Data: 2010-03-09 07:52:32
    Temat: Re: Wystawiona faktura na DG i umowa o dzie?o za to samo - co z tym zrobiae
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 09-03-2010 o 08:03:52 jureq <j...@x...to.z.adresu.xop.pl>
    napisał(a):

> [...]
    > rozliczysz samodzielnie. Jeśli nie to błąd popełniłeś ty i nie będę się
    > wcale dziwił, jeśli firma nie zechce z tym nic zrobić.

    Warto dodać, że wynika to z updof:

    Art. 41
    2. Płatnicy nie są obowiązani do poboru zaliczek od należności z tytułów,
    o których mowa w art. 13 pkt 2 i 8,
    jeżeli podatnik złoży oświadczenie, że wykonywane przez niego usługi
    wchodzą w zakres prowadzonej działalności gospodarczej,
    o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3.

    --
    Tomek

  • 5. Data: 2010-03-11 22:09:08
    Od: "Zygmunt" <...@o...eu>

> [...]
    >zaliczki.
    >
    >Jak rozumiem umowy pisemnej o dzieło nie było i z niej nie wynika, w

    Umowy pisemnej nie było, ale w tym przypadku to nikt nie będzie do siebie
    strzelał.

    VATowcem nie jestem.

    A jak formalnie koryguje się takie pomyłki.
    Jeśli ja wpisałem przychód do ksiązki przychodów i zapłaciłem zaliczkę dawno
    temu a
    oni zaksięgowali już go dawno temu jako umowę o dzieło i też zaliczkę
    zapłacili.

    1. Jeśli to moja pomyłka to co mam zrobić - pokreślić książke i poprawić
    obliczenia bez wystawionej
    zaliczki a w rozliczeniu rocznym mi się kasa w US i tak wyrówna? Czy jakąś
    fakturę korygującą wystawić
    - tylko z jaką datą? i w którym roku wpisać do książki ?

    2. Jeśli to pomyłkowe wystawienie rachunku do umowy o dzieło i zaliczka w
    US, to jest jakaś korekta? oświadczenie
    o pomyłce? wysyła się to do US a oni oddają kasę? Wystawia się poprawionego
    PITa?

    Dziekuję

  • 6. Data: 2010-03-11 23:05:45
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Thu, 11 Mar 2010 23:09:08 +0100, Zygmunt napisał(a):

    > VATowcem nie jestem.

    To ważne wyjaśnienie

    > A jak formalnie koryguje sie takie pomy?ki. Je?li ja wpisa?em przychód
    > do ksi?zki przychodów i zap?aci?em zaliczke dawno temu a
    > oni zaksiegowali ju? go dawno temu jako umowe o dzie?o i te? zaliczke
    > zap?acili.

    Wydawało mi się, że wyjaśniłem to już dostatecznie.

    > 1. Je?li to moja pomy?ka to co mam zrobiae - pokre?liae ksi??ke i poprawiae
    > obliczenia bez wystawionej
    > zaliczki a w rozliczeniu rocznym mi sie kasa w US i tak wyrówna? Czy
    > jak?? fakture koryguj?c? wystawiae
    > - tylko z jak? dat?? i w którym roku wpisaae do ksi??ki ?

    Niezależnie od tego czyj był błąd KPiR musi pozostać wpisane z datą taką
    jak była na rachunku.
    Wyrówna się jeśli w PIT rocznym w wierszu "umów osobistych" wpiszesz
    zaliczkę zapłaconą przez płatnika bez wpisywania przychodu i kosztu.

    > 2. Je?li to pomy?kowe wystawienie rachunku do umowy o dzie?o i zaliczka
    > w US, to jest jaka? korekta? o?wiadczenie o pomy?ce? wysy?a sie to do US
    > a oni oddaj? kase? Wystawia sie poprawionego PITa?

    Co to znaczy "pomyłkowe wystawienie"? Przecież rachunek wystawiasz ty a
    nie zleceniodawca. Czy rozumiesz przez to, że wystawiłeś dwa rachunki na
    jedną usługę (jeden "firmowy", drugi "osobisty")?

  • 7. Data: 2010-03-12 08:45:58
    Od: Jarek Andrzejewski <p...@g...com>

    On 11 Mar, 23:09, "Zygmunt" <z...@o...eu> wrote:
    > VATowcem nie jestem.

    Hmmm, czy jesteś więc pewien, że dobrze postąpiłeś wystawiając fakturę
    (p. pierwszy post w tym wątku)?

    --
    pozdrawiam,
    Jarek Andrzejewski

  • 8. Data: 2010-03-12 10:05:59
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    Jarek Andrzejewski w
    qb.googlegroups.com>:

    > Hmmm, czy jesteś więc pewien, że dobrze postąpiłeś wystawiając fakturę
    > (p. pierwszy post w tym wątku)?

    A jakie ma znaczenie, czy dokument opisał jako "Rachunek nr..." czy "Faktura
    nr...", ważne, że nie oznaczył jako "Faktura VAT nr..."

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]

  • 9. Data: 2010-03-12 11:02:52
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    qb.googlegroups.com>:

    > A jakie ma znaczenie, czy dokument opisał jako "Rachunek nr..." czy
    > "Faktura nr...",

    albo "colkolwiek innego nr ..." - rozporządzenie do rachunków nic nie
    wspomina o tytule dokumentu.

    --
    Tomek

  • 10. Data: 2010-03-12 11:38:19
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    qb.googlegroups.com>:

    > albo "colkolwiek innego nr ..." - rozporządzenie do rachunków nic nie
    > wspomina o tytule dokumentu.

    Na przykład "Kwitancja nr..." :D

    Ale bardziej serio -- regulacja w stylu "oznaczenie dokumentu
    potwierdzającego dokonanie sprzedaży słowem _faktura_ oznacza, że czynność
    została wykonana w ramach działalności przedsiębiorcy"

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]