  • 1. Data: 2004-01-27 18:18:22
    Temat: ZUS deklaracje
    Od: "Tomasz_Z" <z...@p...onet.pl>

    Czy w tym roku nadal (w przypadku braku jakichkolwiek zmian w prowadzeniu
    DG- bez pracowników) można nie wysyłać deklaracji do ZUS?
    Pozdrawiam,

    BZ

  • 2. Data: 2004-01-28 08:03:03
    Temat: Re: ZUS deklaracje
    Od: Jureq <j...@o...Xwalka.ze.spamemX.pl>

    Tomasz_Z wrote:

    > Czy w tym roku nadal (w przypadku braku jakichkolwiek zmian w
    > prowadzeniu DG- bez pracowników) można nie wysyłać deklaracji do ZUS?

    Nadal nie widzę nigdzie zdecydowanej i pisemnej odpowiedzi ZUS co z DRA
    za styczeń. Przypominam, że w styczniu zmienia się nie minimalna
    podstawa a stawka procentowa. Według informacji z ZUS Lublin składać
    nie trzeba, ale z czytania ustawy wynika coś całkiem innego

    cytuję:

    2a. Osoby prowadzące pozarolniczą działal-
    ność, opłacające składki wyłącznie za siebie
    lub osoby z nimi współpracujące, są zwol-
    nione z obowiązku składania deklaracji roz-
    liczeniowej lub imiennych raportów mie-
    sięcznych za kolejny miesiąc, jeżeli nie na-
    stąpiła żadna zmiana w stosunku do mie-
    siąca poprzedniego, z zastrzeżeniem
    ust. 2b.
    2b. Osoby, o których mowa w ust. 2a, opłacają-
    ce składki od 60% przeciętnego miesięczne-
    go wynagrodzenia w poprzednim kwartale,
    są zwolnione z obowiązku składania dekla-
    racji rozliczeniowej lub imiennych rapor-
    tów miesięcznych za kolejny miesiąc także
    wówczas, gdy zmiana w stosunku do mie-
    siąca poprzedniego jest spowodowana wy-
    łącznie zmianą tego wynagrodzenia.

  • 3. Data: 2004-01-28 08:52:33
    Od: Jureq <j...@o...Xwalka.ze.spamemX.pl>

> [...]
    > są zwolnione z obowiązku składania dekla-
    > racji rozliczeniowej lub imiennych rapor-
    > tów miesięcznych za kolejny miesiąc także

    Dodam jeszcze, że tu mówi się chyba o podstawie do ubezpieczeń
    społecznych, a zmiana dotyczy zdrowotnych. Nigdzie jednak w ustawie o
    NFZ nie znalazłem przepsów dotyczących składania deklaracji i zwonień.
    Może źle szukałem, ale jeśli dobrze to można to interpretować na dwa
    sposoby:
    1. Zmiana składek zdrowotnych (nawet nie wynikająca za zmiany
    minimalnej podstawy - znam taką osobę, która pracując na etacie i
    prowadząc DG ustalała co miesiąc podstawę od DG tak aby składka
    pochłonęła całą zaliczkę na podatek) nie powoduje konieczności
    składania DRA.
    2. To zwolnienie jest martwe i zawsze co kwartał trzeba składać DRA, bo
    oprócz zmiany podstawy "społecznych" następuje zmiana podstawy
    "zdrowotnych" a zwolnienie tego wypadku nie obejmuje.