  • 11. Data: 2008-11-20 19:56:30
    Temat: Re: ZUS, dlaczego takie małeskładki
    Od: s...@p...onet.pl

    >  I dla ścisłości - mechanizmy limitujące są dwa.
    >  Jeden to ograniczenie wzrostu ubezpieczenia chorobowego do bodaj 30%

    Moglbys "kopsnac" podstawe prawna tego?
    Zdarzalo sie, ze placilem jednego miesiaca minimalna - czyli od 1600 a w
    nastepnym sobie podwyzszalem do 2500 (czyli o ponad 50%) i zarowno platnik u
    mnie, jak i platnik w ZUS to lyknely, i zasilek tez zostal naliczony taki jak
    nalezy.

    Pozdrawiam
    SDD

  • 12. Data: 2008-11-20 21:31:53
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 20 Nov 2008, s...@p...onet.pl wrote:

    > Moglbys "kopsnac" podstawe prawna tego?

    Hm... właśnie szukam i nie widzę.
    Wygląda że pisałem "z głowy czyli z niczego" :(
    Najwyraźniej zamiast sprawdzić już wtedy:
    http://groups.google.pl/group/pl.soc.prawo.podatki/b
    rowse_thread/thread/f45df4ce56392714
    ...zostawiłem sobie w cache błędne przekonanie.
    Tak czy siak, thx. za naprowadzenie na właściwe tory ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 13. Data: 2008-11-20 23:19:50
    Od: "SDD" <s...@p...onet.pl>

> [...]
    e56392714
    > ...zostawiłem sobie w cache błędne przekonanie.
    >  Tak czy siak, thx. za naprowadzenie na właściwe tory ;)

    Ok - czyli by wynikalo stad, ze najwazniejszym mechanizmem "ograniczajacym"
    jest usrednianie podstaw - bodajze do roku wstecz.
    Zauwaz, ze jesli caly czas placiles skladki od 60% sredniego wynagrodzenia
    (zalozmy upraszczajaco, ze bylo ono stale) i nagle zaplacisz skladke od 250% -
    czyli de facto 25/6 raza większą, to podstawa ubezpieczeni achorobowego z
    dotychczasowej wartosci x wzrosnie Ci do (11x + 25/6x)/12 = 1,264x czyli o
    26,4% (prawie 30%) - byc moze takie skojarzenia kolataly Ci sie po glowie...
    No tak - ale czy moglbys sie ustosunkowac do mojego pomyslu zaprezentowanego w
    innym poscie - polegajacego na placeniu skladek od wyzszych podstaw skladaniu
    korekt?

    Pozdrawiam
    SDD

  • 14. Data: 2008-11-21 06:50:38
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Thu, 20 Nov 2008 12:34:30 +0100, Maddy napisał(a):

    > Można zwiększyć swoje składki płacąc większe składki. ZUS określa dolny
    > limit dla przedsiębiorców. Nikt nie broni zwiększyć sobie podstawy
    > naliczania składek i płacić więcej. Pamiętaj tylko że w takiej sytuacji
    > musisz co miesiąc składać druk ZUS DRA.

    To się zmieniło? Bo jeśli mnie pamięć nie zawodzi to było tak, że nawet w
    tym wypadku trzeba było złożyć pierwszy DRA, a potem tylko w razie zmiany
    podstawy.

  • 15. Data: 2008-11-21 11:15:11
    Od: "Funaki" <T...@v...pl.TNIJ>

    > Albo przed planowana ciążą. A i w w pierwszym trymestrze wystarczy.

    Mogłaby kolezanka bliżej naświetlić to zagadnienie? :)

    Artur

  • 16. Data: 2008-11-21 11:41:54
    Od: Asen <a...@g...com>

    On 21 Lis, 12:15, "Funaki" <T...@v...pl.TNIJ> wrote:

    > Mogłaby kolezanka bliżej naświetlić to zagadnienie? :)
    >
    > --
    > Pozdrawiam
    > Artur

    ZUS do wypłaty chorobowego bierze zdaje się 12 ostatnich miesięcy,
    jeżeli pensja przez choć kilka miesięcy jest wyższa - chorobowe będzie
    wyższe. Przy ciąży: płacić wyższą pensję dajmy na to od 2-6 miesiąca
    ciąży, potem chorobowe i macierzyńskie będzie odpowiednio wyższe, ale
    nie będzie płacony od nowej pensji. Tylko potem trzeba ew. uzasadniać
    podwyżkę, gdyby np. była wyraźnie wyższa od innych pracowników na
    podobnym stanowisku, argument o zwiększonym wysiłku pracownicy... w
    ciąży jest trochę naciągany.

  • 17. Data: 2008-11-21 11:50:53
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Funaki pisze:

    > Mogłaby kolezanka bliżej naświetlić to zagadnienie? :)

    Nie ma sprawy. A planujesz zajść w ciąże? :)

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 18. Data: 2008-11-21 12:00:47
    Od: "Funaki" <T...@v...pl.TNIJ>

    > Nie ma sprawy. A planujesz zajść w ciąże? :)

    Ja to może nie, ale mam DG, a mój "wspólnik najątkowy" ;) pracuje w
    budżetówce stąd pytanie, czy np. ja mógłbym jakoś wpłynąć na ew. wzrost
    świadczenia.

    Artur

  • 19. Data: 2008-11-21 12:28:22
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Funaki pisze:

    > Ja to może nie, ale mam DG, a mój "wspólnik najątkowy" ;) pracuje w
    > budżetówce stąd pytanie, czy np. ja mógłbym jakoś wpłynąć na ew. wzrost
    > świadczenia.

    Niestety nie. To jest świadczenie z ub. chorobowego tego kto rodzi
    dziecko :)

    Jakby Twoja druga połowa prowadziła działalność to miałaby przy dobrym
    układzie 8 miesięcy (no jak to jest "radosna niespodzianka" to mniej ale
    przy planowanej może być tyle) na płacenie podwyższonych składek żeby
    zwiększyć sobie zasiłek macierzyński.
    Kiedyś robiłam rachunki o ile sie opłaca podnieść podstawę żeby wyjść na
    plus ale już nie pamiętam ile to było. Zdaje sie max x 2 ale to z głowy
    czyli z niczego piszę jak mawia nasz kolega Gotfryd :)

    Zasadniczo trzeba policzyć ile się zapłaci ZUSowie w wariancie minimum,
    ile się dostanie zasiłku i potem wyznaczyć wartość która da największą
    nadwyżkę zasiłku nad opłaconymi składkami. Żmudna robota, dłubanina.

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 20. Data: 2008-11-21 12:32:33
    Od: "Funaki" <T...@v...pl.TNIJ>

    > Niestety nie. To jest świadczenie z ub. chorobowego tego kto rodzi dziecko
    > :)

    :)
    A możliwe jest dopłacenie przeze mnie do ub. chorobowego tego kto rodzi? :)

    Artur