  • 1. Data: 2007-06-25 08:40:03
    Temat: ZUS i płacenie składek - mam pytanie
    Od: Iwo26 <c...@g...pl>

    Zakładam jednoosobową działaność gospodarczą, ale
    będę nadal pracować u kogoś. Firma w której pracuję
    odprowadza z pensji skladki na ubezpiecznie zdrowotne i
    społeczne.

    Jakie muszę w takim przypadku złożyć dokumenty do ZUSu??

  • 2. Data: 2007-06-25 14:51:36
    Temat: Re: ZUS i płacenie składek - mam pytanie
    Od: Jagna <j...@p...onet.pl>

    On 25 Cze, 10:40, Iwo26 <c...@g...pl> wrote:
    > Zakładam jednoosobową działaność gospodarczą, ale
    > będę nadal pracować u kogoś. Firma w której pracuję
    > odprowadza z pensji skladki na ubezpiecznie zdrowotne i
    > społeczne.

    Przy założeniu, że otrzymujesz co najmniej najnizsze wynagrodzenie,
    to:

    > Jakie muszę w takim przypadku złożyć dokumenty do ZUSu??

    ZFA - zgłoszenie platnika skladek
    ZZA - zgloszenie do ubezpieczenia zdrowotnego, bo czy chcesz, czy nie,
    ub.zdrowotne jest obowiazkowe dla każdej osoby prowadzącej DG.

    :)

    Pozdrawiam,
    Jagna

  • 3. Data: 2007-06-25 15:13:17
    Od: Iwo26 <c...@g...pl>

    Jagna napisał(a):

> [...]
    > ZZA - zgloszenie do ubezpieczenia zdrowotnego, bo czy chcesz, czy nie,
    > ub.zdrowotne jest obowiazkowe dla każdej osoby prowadzącej DG.

    Dobra to dla mnie czarna magia wiec dopytam;)

    Jeżeli firma odprowadza mi ubezpieczenie zdrowotne to ją mam wpisać
    na zgłoszeniu czy firma płaci nadal a ja płace dodatkowo??

    I czy w tym pierwszym zgłoszeniu wpisuje tego płatnika jako siebie czy
    jako firmę która nadal będzie odprowadzać mi składki??

  • 4. Data: 2007-06-25 15:27:36
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Iwo26 wrote:
    > Dobra to dla mnie czarna magia wiec dopytam;)
    >
    > Jeżeli firma odprowadza mi ubezpieczenie zdrowotne to ją mam wpisać
    > na zgłoszeniu czy firma płaci nadal a ja płace dodatkowo??

    Ty płacisz dodatkowo.

    > I czy w tym pierwszym zgłoszeniu wpisuje tego płatnika jako siebie czy
    > jako firmę która nadal będzie odprowadzać mi składki??

    Ty jesteś płatnikiem swoich składek z działalności.
    Upewnij się, że nie musisz płacić też składek społecznych.

  • 5. Data: 2007-06-25 15:41:21
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    Iwo26 w <news:f5om8e$hij$1@nemesis.news.tpi.pl>:

> [...]
    [...]
    ^^^^^^^^^^^
    > Jeżeli firma odprowadza mi ubezpieczenie zdrowotne to ją mam wpisać
    > na zgłoszeniu

    Ona już sie zgłosiła.

    > czy firma płaci nadal a ja płace dodatkowo??

    Gdybyś dostał podwyżkę w swojej firmie w wysokości 75% przeciętnego
    blablabla ;-), to też byłoby OK zapewne dla Ciebie. No to przyjmij do
    wiadomości, że ustawodawca założył taki minimalny dochód z DG i nie pisz, że
    dodatkowo, po prostu płacisz, niezależnie czy DG jest rentowna :O

    > I czy w tym pierwszym zgłoszeniu wpisuje tego płatnika jako siebie czy
    > jako firmę która nadal będzie odprowadzać mi składki??

    Aleś namotał.

    Płatnikiem składki/składek w związku z prowadzoną DG jest Twoja firma
    (jednym z identyfikatorów obowiązkowych[*] REGON, jest również ZUS-owa
    "nazwa skrócona"), ubezpieczonym jesteś Ty (NIP, PESEL, ewentualnie DO), być
    może Twoi pracownicy/inni za których masz odprowadzać składki.

    Podsumowując -- zapomnij na chwilę o tym, że ktoś, coś za Ciebie płaci i już
    zgłaszał, teraz Twoja kolej

    [*] -- OIDP

    --
    Tomasz Nycz